arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

حمایت سران ناتو از احیای برجام: حفظ فضای مذاکرات از طریق خودداری از تشدید تنش‌ها امری حیاتی است

سران ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک از مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند. این بیانیه می‌افزاید: ما از هدف احیای مزایای برجام درباره عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و اطمینان از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه اتمی ایران حمایت می‌کنیم. حفظ فضای مذاکرات (درباره احیای برجام) از طریق خودداری از تشدید تنش‌ها توسط ایران امری حیاتی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سران ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک از مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند.

 در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای ناتو منتشر شده و بخش مربوط به ایران، کم و بیش شبیه به بیانیه روز گذشته سران گروه هفت تنظیم شده، آمده است: ما از مذاکرات قابل توجه میان شرکت کنندگان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و به صورت جداگانه با ایالات متحده برای زمینه سازی بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات برجامی حمایت می‌کنیم.

این بیانیه می‌افزاید: ما از هدف احیای مزایای برجام درباره عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و اطمینان از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه اتمی ایران حمایت می‌کنیم.

سران ناتو بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران عنوان کردند که حفظ فضای مذاکرات (درباره احیای برجام) از طریق خودداری از تشدید تنش‌ها توسط ایران امری حیاتی است.

آن ها خاطر نشان کردند که از بازرسی و راستی آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهدات پادمانی مرتبط با ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) و سایر تعهدات اتمی قویا حمایت می‌کنیم.

سران ناتو در این بیانیه تصریح کردند که احیای برجام و در صورتی که این توافق به‌صورت کامل اجرا شود راه را برای پرداختن بیشتر به نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای هموار می‌کند.

دولت پیشین آمریکا دو سال پیش به طور یکجانبه به مشارکت در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

در همین حال دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

نظرات بینندگان