arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۰ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس: ایران هیچگونه مداخله ای را در برنامه هسته ای و موشکی خود بر نمی تابد / رویکردهای خود را به سمت گفتگو و همکاری منطقه ای سوق دهید

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات تکراری و بی اساس وارده در بیانیه پایانی نشست ۱۴۸ وزرای خارجه کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس، را مردود شمرد و این رویکرد شورای همکاری را کاملا غیر سازنده توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات تکراری و بی اساس وارده در بیانیه پایانی نشست 148 وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، را مردود شمرد و این رویکرد شورای همکاری را کاملا غیر سازنده توصیف کرد.

خطیب زاده با دوگانه دانستن سیاست برخی از کشورهای شورا در ادعای درخواست بهبود مناسبات با جمهوری اسلامی ایران از یک سو و ایراد اتهامات بی اساس از سوی دیگر، شورای همکاری را عملا گروگان زیاده خواهی های سیاست های شکست خورده اقلیت پرهیاهویی از کشورهای این شورا خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه اینگونه موضع گیری ها در قبال جمهوری اسلامی ایران را موجب تضعیف دیدگاه های گفتگو محور، تبدیل منطقه به انبار تسلیحات شرکت های غربی و زمینه ساز مداخله بیشتر بیگانگان در این منطقه مهم دانست.

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: با کمال تاسف شاهدیم برخی کشورهای منطقه به‌رغم جنایت اخیر رژیم صهیونیستی و شهادت صدها فلسطینی مظلوم در غره و هتک حرمت به حرم شریف در بیت المقدس مقاوم همچنان با بی شرمی کامل چشم بر این جنایات بسته‌اند و حملات خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران و گرو ههای مقاومت منطقه ای نموده اند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اظهار داشت :کشورهایی که مداخله جویی های آنان در دیگر کشورها موجب کشتار شهروندان بیگناه به خصوص در یمن مقاوم و گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه شده است، تلاش دارند با فرافکنی، بر جنایت های ضد حقوق بشری خود سرپوش نهاده و از مجازات های بین المللی بگریزند.

خطیب زاده مفاد بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را مردود دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین بین المللی و تعهدات خود پای بند بوده و لذا هیچگونه مداخله ای را در برنامه هسته ای ،موشکی و امور مرتبط با سیاست های نظامی و دفاع بازدارنده خود بر نمی تابد و بهتر آن است که این کشورها به فکر انجام تعهدات برزمین مانده خود نسبت به سازمان های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی هسته ای باشند.

خطیب زاده افزود: درصد بالای هزینه های هنگفت نظامی صرف شده توسط برخی از کشورهای شورا و اقدامات مداخله جویانه آنها در سایر کشورها برای همه جهانیان کاملا آشکار است.

خطیب زاده ابراز امیدواری کرد کشورهای شورا به جای صدور بیانیه های منسوخ شده به واقعیات منطقه توجه کرده و رویکردهای خود را به سمت و سوی گفتگو و همکاری منطقه ای سوق دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد بر مواضع کشورمان ، جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ایران هرگونه ادعایی مغایر بر این را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را فاقد هرگونه ارزش میداند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست های اصولی خود همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری دانسته و از ابتکارات ایجابی در زمینه توسعه مناسبات، مبتنی بر اصول و قواعد بین الملل استقبال می نماید.

نظرات بینندگان