arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

عراقچی: به آخر مذاکرات برجام نزدیک شدیم / امیدوار هستیم توافق در دولت دوازدهم و هرچه زودتر انجام شود

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و سرپرست هیات ایرانی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وين در پایان دور ششم گفت: ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده ایم و به پایان مسیر نزدیکتر شده ایم، اما این راه باقی مانده از مسیر، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزير خارجه ايران گفت ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده ایم و به پایان مسیر نزدیکتر شده ایم، اما این راه باقی مانده از مسیر، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و سرپرست هیات ایرانی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وين در پایان دور ششم اين مذاکرات اظهار داشت: امروز با برگزاری یک جلسه کمیسیون مشترک، دور ششم از مذاکرات وین خاتمه یافت و ما در پایان این جلسه به یک جمع بندی از مجموعه مذاکرات فشرده‌ای که در روز‌های گذشته انجام شد، رسیدیم.

عراقچی گفت: همه هیات‌ها اذعان داشتند که پیشرفت‌های نسبتا خوبی صورت گرفته است و همگی بر جدیت خود برای ادامه مسیر و دستیابی به یک توافق تفاهم داشتند، اما در همین راستا قبول دارند که برخی مسائل کلیدی می‌بایستی از سوی مراجع تصمیم گیری در کشور‌ها بررسی‌هایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: پیشرفت ما از این نظر خوب بوده که هم متون بسیار زیادی آماده شده و متونی هم که آماده نیست دارای وضعیت مشخص شده‌ای است که اختلافات را به طور مشخص نشان می‌دهد و این موضوع به تصمیم گیران کمک می‌کند تا متوجه شوند در چه مرحله‌ای از تصمیم گیری قرار دارند.

عراقچی اضافه کرد: ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده ایم و به پایان مسیر نزدیکتر شده ایم، اما این راه باقی مانده از مسیر، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: من امیدوار هستم و فکر می‌کنم که اگر طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را اتخاذ کنند می‌توانیم به توافقی دست یابیم که مطلوب ما خواهد بود.

وی گفت: مواضع ما از ابتدای مذاکرات هیچگونه تغییری نکرده است و خواهان رفع همه تحریم‌ها هستیم و همینطور راستی آزمایی آن‌ها و بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام.

وی عنوان کرد: به نظر من وزن موضوعات حل شده خیلی بیشتر از مسائل حل نشده است.

عراقچی تاکید کرد: گفتگوی من با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتم بسیار جامع بود ما درباره برجام، موضوعات باقی مانده بین ایران و آژانس و همینطور نحوه کمک آژانس به پیشرفت مذاکرات و وظایفی که پس از رسیدن به یک توافق احتمالی وجود دارد گفتگو‌هایی صورت گرفت.

وی گفت: نمی‌توان گفت که دور آتی، دور نهایی خواهد بود، زیرا همه چیز به تصمیمات طرف‌های مقابل بستگی دارد، اما مطمئن هستم که دور هفتم دور بسیار سختی خواهد بود.

عراقچی تاکید کرد: ما در مذاکرات وین اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی را دنبال می‌کردیم که به طور حتم برای روسای جمهور دولت دوازدهم و دولت سیزدهم نیز آنچه که اهمیت دارد دستیابی به منافع ملی است و زمان در اینجا خیلی اهمیتی ندارد، اما اگر هرچه این مهم، سریعتر به نتیجه برسد آثار رفع تحریم‌ها زودتر در کشور نمایان می‌شود.

وی اذعان داشت: ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته ها، منافع و مواضع اصلی و قطعی ملی رسیده باشیم و امیدوار هستیم که این توافق در دولت دوازدهم و هرچه زودتر انجام شود، اما این ملاک ما برای توافق نیست چراکه ملاک ما تحقق یک توافق خوب است.

عراقچی اضافه کرد: طبیعی است که یکی از مباحث جدی در این مذاکرات ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار عملکرد دولت آمریکاست که ما در این زمینه به تضمین نیازمندیم.

نظرات بینندگان