arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
رئیسی در نخستین نشست خبری پس از انتخابات:

امکان دیدار با رییس‌جمهور آمریکا پس از رفع تحریم‌ها؟ خیر / درمورد منطقه با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم / از برجام خاطره خوشی نداریم، چون آورده‌ای نداشت

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری خود به عنوان رییس جمهور منتخب در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ و اتهامات برخی سازمان‌های حقوق بشری علیه وی گفت: من از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم به حقوق بشر تعهد داشتم. ما امروز در جایگاه مدعی هستیم. تمام اقداماتی که انجام دادم مقابله با کسانی بوده که دست به اقدامات داعشی و ضدامنیت زدند. امروز کسانی که نقض حقوق بشر می‌کنند باید در دنیا پاسخگو باشند اگر یک قاضی و حقوقدان از مردم جامعه حمایت کرده باید تشویق شود زیرا امنیت مردم را حفظ کرده است و من افتخارم این است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امکان دیدار با رییس‌جمهور آمریکا برای حل مشکل تحریم‌ها؟ خیر / درمورد منطقه با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم / از برجام خاطره خوشی نداریم، چون آورده‌ای نداشت

اولین امروز (دوشنبه) ساعت ۱۴ نخستین نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهور منتخب ایران با حضور رسانه ها برگزار شد.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رییسی» امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: دهه کرامت را به ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت دارم. از خبرنگاران، مدیران مطبوعات و رسانه‌های داخلی و خارجی تشکر می‌کنم. حماسه بزرگ ۲۸ خرداد امسال جلوه‌ای از حضور با اراده مردم شکل گرفت که پیام مهمی برای همه جهانیان داشت. 

وی در این نشست که با حضور ١٩٨ نماینده از ٨٨ رسانه داخلی و ١٨٢ نماینده از ١١٣ رسانه خارجی برگزار شد، با بیان اینکه حضور با معنا و گسترده مردم علیرغم شرایط کرونایی انجام شد، اظهار داشت: حضور گسترده مردم علیرغم جنگ روانی دشمنان انجام شد. مردم ساعت‌ها پای صندوق رای حضور داشتند و علیرغم برخی گله‌مندی‌ها و شرایط اقتصادی حضور داشتند. 

رییس‌جمهور منتخب در تشریح پیام حضور مردم در انتخابات تصریح کرد: این حضور پیام‌های مختلفی داشت. یک پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی و زندگی آنها بود. پیام ملت ایران پیام مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود.

رییسی با بیان اینکه پیام حضور مردم، پافشاری بر ارزش‌های انقلاب اسلامی بود،‌خاطرنشان کرد: پیام این حضور تداوم راه امام خمینی و شهدا به ویژه شهید عزیز و سردار دل‌ها، قاسم سلیمانی بود. این پیام را ملت ایران با وفاداری با خون شهدا، مبانی انقلاب اسلامی و در لبیک گفتن به ندای رهبر انقلاب اسلامی داشتند. این پیام برای دولت مردمی و همه مدیران و مسئولانی که به نام دولت خدمتگذار مردم خواهند بود، باید شنیده شود.

وی با تاکید بر اینکه به این عهدی که با مردم بستیم، باید به آن وفادار ماند، ابراز داشت: وفاداری به این عهد، آن است که با همه وجود، تلاش برای خدمتگذاری مردم و رفع مشکلات پیشرو و باز کردن گره‌ها باشد. اطمینان داریم با توکل بر خدا، اعتماد به داشته‌های ملت ایران و نیروهای انسانی متراکم به ویژه جوانان و با ذخایر ارزشمندی که کشور از آن برخوردار است، ان‌شاالله شرایط به نفع مردم و گشایش در زندگی مردم تغییر می‌کند.

رییس‌جمهور منتخب در تشریح اولویت‌های سیاست داخلی خود بیان کرد: اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود. بهبود شرایط در دولت در نظام اداری کارامد رقم زده خواهد شد و باید از بروکراسی که بعضا مانع بسیاری از اقدامات تحولی در کشور می‌شود، پایان داد.

رییسی با بیان اینکه یک نظام اداری کارامد، سالم و قانونمداری توسط نیروهای کارامد انقلابی و فسادستیز در کشور شکل می‌گیرد، یادآور شد: در این چهل ساله شاهد زحمات بسیار، تلاش‌ها و اقداماتی برای توسعه‌یافتگی در کشور بودیم. علیرغم زحماتی که در دولت‌ها کشیدند و علیرغم تلاش‌های انجام شده در برخی از حوزه‌ها به جایگاه بسیار عالی و قله‌ها دست یافتیم. 

بسترهای فسادزا را اصلاح می‌کنم

وی افزود: در برخی از حوزه‌ها به خاطر سوءمدیریت‌ها، کم‌توجهی و عدم توجه به داشته‌های داخلی و نیروی کارامد جوان که می‌تواند منشاء تحولات شود، از جمله در جهت اجرای عدالت مشکلاتی داریم.

رییس جمهوری منتخب همچنین در خصوص مشکلات معیشتی و اصلی‌ترین برنامه دولت در این زمینه گفت: در روز آغاز کار دولت اعلام خواهیم کرد باید به تمام بسترهای فسادزا و بسترهایی که ایجاد رانت می‌کند، خاتمه داده و این سازوکارها توسط دولت اصلاح شود اولین اقدام توجه به مساله اشتغال و مسکن مردم است که دست اندرکاران باید حضوری فعال با مشارکت مردم داشته باشند.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره چه پیامی برای امریکا و اروپا دارید؟گفت: تاکیدم به آمریکا این است که به برجام برگردید و به تعهدات عمل کنید مطالبه مردم ایران این است که به تعهدات خود عمل کنید. 

وی در پاسخ به سوالی درباره رفع فشارهای تولید گفت: ما در دولت محور کارمان مدیریت تولید است. نقدینگی در کشور باید مدیریت شده و به سمت تولید برود، ما تولید را پرجاذبه و اقدامات اقتصادی غیر مولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد دولت برنامه‌ای در جهت این که تولید رونق یابد به کار می‌آید

رییس جمهوری ادامه داد: در این دوره مدیریت دولت ایجاد تحول است و محور تحول هم اجرای عدالت است. در این زمینه در بستر گام دوم انقلاب اسلامی و حتما به همه اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست‌های مصوب نظام، برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد.

رییسی افزود: ما در آستانه تشکیل دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس دنبال خواهیم کرد.

رییس جمهوری منتخب گفت: امیدواریم اقدامات ما در جهت بهبود شرایط، گره‌گشایی جدی از زندگی مردم کند و امید را به مردم بازگرداند و اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده، به مردم و جوانان عزیزمان برگردد، به نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین و اعتمادساز است.

 دولت مربوط به یک جریان و جناح خاص نخواهد بود

رییسی خاطرنشان کرد: دولت مربوط به یک جریان خاص و جناح خاص نخواهد بود، دولت و مدیران همکار با دولت در سراسر کشور کسانی هستند که وطن‌دوست هستند و دغدغه مردم و انقلاب را دارند و دغدغه آنها رفع مشکلات و معیشت مردم است. آنها در سراسر کشور و جای جای کشور همکاران ما خواهند بود. هر کسی دلش برای مردم و انقلاب بتپد او همکار ما در جای جای کشور خواهد بود.

سیاست خارجی ما به برجام محدود نخواهد شد/ تعامل گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال می کنیم

رییس‌جمهوری منتخب درباره سیاست خارجی گفت: در بعد سیاست خارجی، باید دنیا بداند که وضعیت با این حضور حماسه‌ساز مردم عزیز تغییر کرده و این وضعیت و شرایط جدید پیش‌روی دنیاست و باید در سیاست خارجی و وضعیت و شرایط بدانند که تا امروز فشار حداکثری بر مردم کارساز نشده است بنابر این باید تجدیدنظر کنند و برگردند.

رییسی خاطرنشان کرد: ملت ما نشان داده است که در مقابل فشارها مقاومت و ایستادگی دارد و باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد. ما تعامل را با همه دنیا و با همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل، تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد.

رییس جمهوری منتخب با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد، تاکید کرد: باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد.نتیجه‌محوری موضوع ما است و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد. ما در راستای کسب آورده‌ای برای ملت ایران و رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مسئله ارتباطات را دنبال خواهیم کرد.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برای اینکه برجام موثر واقع شود کل تحریم‌ها باید نقض شود؟ و آیا این تیم مذاکره کننده را نگه می‌دارید؟ گفت: تیم مذاکره کننده کار را دنبال می‌کند و تیم سیاست خارجی من مشغول بررسی اقدامات آنان است. رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی محور اقدامات ما خواهد بود. اکنون این سوال مطرح است که با توجه به اینکه ما به تعهدات خود عمل کردیم چرا آنان کوتاهی می‌کنند. این موضوع همواره مورد تاکید بوده که باید به تعهدات خود عمل کنند

وی در پاسخ به سوالی درباره آمارهای مربوط به وضعیت کشور گفت: وضعیت و آمار در کشور روشن است ، مردم باید بدانند در چه شرایطی دولت جدید شروع به کار می‌کند ما هم وضع مطلوب و موجود را ترسیم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضع موجود را به مطلوب نزدیک تر کنیم آنچه مردم از دولت می‌خواهند این است که عمل به وعده‌ها را در دستور کار قرار دهند

رییس جمهور منتخب افزود: با ارتباطی که با مردم دارم در ابتدا هفته ای یکبار بعد ماهی یکبار و بعد ارتباطم را با مردم و اصحاب رسانه حفظ می‌کنم این نشست نشست آغاز است نه انجام. رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی دغدغه ها را دنبال کنند محور کار ما در دولت محور به عمل خواهد بود.

در کسوت دادستان هر جا بودم از حقوق مردم دفاع کردم

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ و اتهامات برخی سازمان‌های حقوق بشری علیه وی گفت: من از ابتدای مسوولیت به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم به حقوق بشر تعهد داشتم. ما امروز در جایگاه مدعی هستیم. تمام اقداماتی که انجام دادم مقابله با کسانی بوده که دست به اقدامات داعشی و ضدامنیت زدند. امروز کسانی که نقض حقوق بشر می‌کنند باید در دنیا پاسخگو باشند اگر یک قاضی و حقوقدان از مردم جامعه حمایت کرده باید تشویق شود زیرا امنیت مردم را حفظ کرده است و من افتخارم این است.

رییسی خاطرنشان کرد: من در کسوت دادستان هر جایی بودم از حقوق مردم دفاع کرده‌ام. اگر امروز کسانی که مدعی حقوق بشر هستند با به وجود آمدن داعش مورد مواخذه قرار گیرند، دنیا به صلح امنیت می‌رسد.

رییس جمهور منتخب در پاسخ به سوالی درباره گلایه‌های مردم از مسوولان کشور افزود: من به عنوان رییس جمهور خود را خادم جمهور می‌دانم ، من خودم را خادم همه ملت ایران می‌دانم و خودم را موظف می‌دانم از حقوق مردم پاسداری و صیانت کنم. هر امری که بتواند سرمایه اجتماعی را افزون و هزینه ‌ها بکاهد در دستور کارما خواهد بود.

 با رییس جمهور آمریکا دیدار نمی‌کنم/ آمریکا به تعهدات خود عمل کند

رییسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا موافق به دیدار با رییس جمهوری آمریکا هستید، گفت: خیر.

وی در پاسخ به سوالی درباره بورس و جبران خسارات گفت: ما در رابطه با بازار سرمایه اعتماد مردم را بازخواهیم گرداند و دولت بورس را به عنوان قلکی برای خود قرار نخواهد داد که بخواهد کسری بودجه خود را از بورس تامین کند. حتما تلاش می‌کنیم نسبت به سهام خرد تضمین های لازم برای جبران خسارت این عزیزان ایجاد کنیم.

رییسی در ادامه از برنامه خود برای فعال سازی سازو کارهای نظارتی در بورس خبر داد و گفت: فعال شدن سازوکارهای نظارتی در بورس موجب فعال شدن صندوق توسعه و صندوق تثبیت است تا از ایجاد تکانه‌های بورس که موجب خسارت و ضرر شود پیشگیری خواهد کرد. اقدامات دیگر از جمله عمیق کردن و عمق دادن به بورس در دست برنامه‌ریزی است است.

وی اضافه کرد: ما شرایط را برای شرکت‌هایی که پشت در بورس ایستاده‌اند و می‌خواهند در بورس سهام عرضه کنند، تسهیل خواهیم کرد. شرکت‌هایی که آماده هستند می‌توانند عمق بورس را افزون کنند و با عمق یافتن بورس خسارت و یا مشکلات برای صاحبان سهام خرد کاهش خواهد یافت.

رییس جمهور منتخب در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با دولت آقای بایدن مذاکره می‌کنید، گفت: سوال قبلی را تکرار می‌کنم چرا آقای بایدن به تعهدات دولت قبل متعهد نیست. من پیشنهاد جدی‌ام به دولت آمریکا آن است که سریعا به تعهدات خود عمل کنند و تحریم ها را رفع کنند. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند دلیلش عهدشکنی آمریکایی ها بود ما تاکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدات خود صداقت داشته باشد  ضمن اینکه مسائل منطقه ای و موشکی قابل مذاکره نیست.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره وادار کردن آمریکا به لغو تحریم‌ها چیست؟ ما اقداماتمان تاکنون در چارچوب مقررات بوده است چرا موانع و مشکلات پیش پای اقدامات هسته‌ای قرار می‌دهند آن هم در شرایطی که به اعتراف مکرر آن‌ها اقدامات هسته‌ای ایران هیچ مشکلی نخواهد داشت.

منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیت الله بهشتی را نماد حکمرانی می‌دانید، گفت: در آستانه هفتم تیر ماه سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی و ٧٢ تن از یاران ایشان قرار داریم که ایشان نماد سیاه دلی منافقان و جنایت هولناک آنهاست و جلوه ای  از حمایت برخی از کشورها از منافقان است.

 کشورهای غربی پناهگاه کسانی است که۱۷ هزار نفر را به خاک و خون کشیدند

وی ادامه داد: سوال از آنان که مدعی حقوق بشر هستند این است که چرا قاتل شهید بهشتی، رجایی و باهنر امروز پناه خود را برخی کشورهای غربی قرار داده‌اند و آنها باید به افکار عمومی و رسانه‌ها پاسخ دهند که کشور  آنها پناهگاه کسانی است که رسماً اعلام کردند که ١٧ هزار نفر را به خاک و خون کشیدند.

رییسی اظهارداشت: آیت الله دکتر بهشتی شخصیت جامعی داشتند و از جلوه‌های ویژه زندگی ایشان اخلاص، اخلاق، حق‌خواهی و عقلانیت بود. توجه ایشان به مردم و مردم‌باوری بسیار مهم است و در دنیا سیاست ورزان نام مردم را می‌برند اما بعضا تشریفاتی است اما آنچه امام و شهید بهشتی از مردم داشتند «باور مردم» بود.

رییس جمهور منتخب با بیان اینکه توجه به مردم و سازوکارهای کارآمد در نظام را ارزش می‌دانم و مورد توجه قرار می‌دهم، گفت: از چهره‌هایی که ساختارسازی برای نظام دنبال کرد آیت الله بهشتی بود و من هم ساختارها را برای مدیریت انقلابی در کشور مهم و موثری می‌دانم.

رییسی در پاسخ به سوالی مبنی بر ملاک انتخاب اعضای کابینه، گفت: من از همه گروهها، تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم اما برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند مسوول می‌دانم و فقط وامدار ملت هستم.

وی ادامه داد: در تشکیل دولت شاخص‌های ملاک انتخاب اعضای کابینه انقلابی بودن، کارآمد بودن، فسادستیزی و مردم دار بودن است.

رییسی به رسانه توصیه کرد که گمانه زنی نکنند و در ادامه افزود: سامانه ای ایجاد خواهیم کرد که نخبگان و مردم، افرادی که مدنظر دارند از هر کوی و برزن که فکر می‌کنند به عنوان یک مدیر در دولت آتی می‌تواند حضور داشته باشد، معرفی کنند و در این قضیه از نگاه مردم و نخبگان استقبال می کنم.

وی تصریح کرد: محور برنامه دولت مردمی، شایسته سالاری خواهد بود.

منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط با کشور چین، گفت: ایران و چین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی روابط خوبی را دنبال کردند و ظرفیت‌های بسیاری میان دو کشور وجود دارد و حتما در جهت احیای این ظرفیت ها تلاش خواهیم کرد و در بخش سیاست خارجی اجرایی کردن طرح جامع به عنوان یکی از اسناد و توافق میان دو کشور حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نظرات بینندگان