arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

ادعای نتانیاهو: لاپید با همتای آمریکایی‌اش بر سر سیاست «عدم غافلگیری» در موضوع ایران توافق کرده / بایدن و وزیر دفاع آمریکا قبلا به طور مشخص از من این در خواست را داشته اند

نتانیاهو که در حال حاضر رهبری مخالفان کابینه اسرائیل را بر عهده دارد مدعی شده «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه این رژیم با همتای آمریکایی‌اش بر سر سیاست «عدم غافلگیری» در موضوع ایران توافق کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که به تازگی از قدرت کنار رانده شده بار دیگر تلاش کرده از موضوع ایران برای حمله به کابینه جدید این رژیم استفاده کند.

نتانیاهو که در حال حاضر رهبری مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد مدعی شده «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه این رژیم با همتای آمریکایی‌اش بر سر سیاست «عدم غافلگیری» در موضوع ایران توافق کرده است.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: «اگر قرار بر عدم غافلگیری بود ما نمی‌توانستیم رأکتورهای عراق را نابود کنیم.»

نتانیاهو مدعی شد که «جو بایدن» و «لوید آستین»، رئیس‌جمهور و وزیر دفاع آمریکا به طور مشخص از او خواسته‌اند آمریکا را در مسئله ایران غافلگیر نکند. او گفت که در پاسخ به این درخواست تنها به آنها گفته است: «درخواست شما را بررسی می‌کنم.»

پایگاه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در واکنش به این اظهارات نتانیاهو به نقل از منابع آگاه نوشته نتانیاهو در حالی این ادعاها را مطرح کرده که مقام‌های ارشد کابینه او هم در گفت‌وگوهایشان با مقام‌های آمریکایی بر سر سیاست مشابهی به توافق رسیده بودند.

بنیامین نتانیاهو گفت: «نمی‌توانم تصور کنم بتوان پیامی سست‌تر و ضعیف‌تر از این برای ایران فرستاد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران حالا می‌توانند شب‌ها آسوده بخوابند.»

نتانیاهو گفت که دولت جدید «صلاحیت رهبری» اسرائیل را ندارد و او تمامی تلاشش را برای بر هم زدن ائتلاف «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» به کار خواهد گرفت.

لاپید اظهارات نتانیاهو را تکذیب کرد و گفت که بخش نخست ادعای نتانیاهو درباره توافق تل‌آویو و واشنگتن درست نیست و بخش دوم ادعای او درباره بر هم زدن ائتلاف جدید اتفاق نخواهد افتاد.

بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم به انتقاد از نتانیاهو پرداخت و گفت: «استفاده از گفت‌وگوهای صمیمانه ما با نزدیک‌ترین متحدمان برای کسب دستاوردهای سیاسی شرم‌آور و خطرناک است.»

نتانیاهو در دوران حضورش در قدرت بارها تلاش کرده از مسئله ایران برای کسب امتیازهای سیاسی استفاده کند. نتانیاهو حدود دو هفته پیش هم سعی کرده بود با چنگ زدن به ایران و برجام از شکست سیاسی خود جلوگیری کند.

پایگاه آکسیوس دوشنبه دو هفته پیش گزارش داد بنیامین نتانیاهو به متحدان سیاسی‌اش گفته در راستای آخرین تلاش‌ها برای بر هم زدن ائتلاف لاپید و نفتالی بنت تأکید کنند نفتالی بنت توانایی ایستادگی در برابر سیاست‌های «جو بایدن» در قبال ایران و یا کاستن از فشار آمریکا در خصوص فلسطین را ندارد.

 نتانیاهو همچنین به اعضای حزب خود گفته بود باید تأکید کنند چنانچه دولت آمریکا خواستار متوقف شدن شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری شود، بنت پا پس خواهد کشید. 

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی پس از جنجال‌های فراوان در نهایت موافقت کرد تا ۱۹ تیرماه، اقامتگاه نخست‌وزیری را تخلیه کند.

خروج نتانیاهو از اقامتگاه نخست‌وزیری یک ماه پس از آغاز نخست‌وزیری بنت در هفته گذشته صورت خواهد گرفت و این زمان کوتاهتر از شش هفته‌ای است که طول کشید تا نتانیاهو پس از شکست در مقابل «ایهود باراک» در انتخابات سال ۱۹۹۹، اقامتگاه بالفور را ترک کند.

کابینه جدید رژیم صهیونیستی پس از کش و قوس‌های فراوان یکشنبه‌شب هفته گذشته (۲۳ خردادماه) از کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) رأی اعتماد گرفت و مقرر شد نفتالی بنت، منصب نخست‌وزیری این رژیم را در اختیار بگیرد.

نفتالی بنت قرار است به مدت دو سال نخست‌وزیر شود و پس از او، در خرداد ۱۴۰۲ «یائیر لاپید» از حزب «یش عتید» نخست‌وزیری را در سرزمین‌های اشغالی بر عهده بگیرد؛ البته به شرطی که کابینه فعلی بتواند با توجه به ائتلاف احزاب مختلف و بعضا متضاد هم دوام بیاورد.

روی کار آمدن کابینه جدید در فلسطین اشغالی به معنای پایان دوران ۱۲ ساله نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو بود.

نظرات بینندگان