arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / متن توافق برای احیای برجام آماده شد / کشف مزرعه ای که ۴ درصد برق کشور را مصرف می‌کرد / واکنش دولت به سهم ۱۴.۵ درصدی آرای باطله / دستور روحانی برای آمادگی در خصوص آزاد شدن منابع ارزی ایران / ادعای نتانیاهو درباره تعهد دولت جدید اسرائیل به آمریکا درباره ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

واکنش فرانسه به نتیجه انتخابات ایران
یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: فرانسه انتخاب شدن آقای ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داده است. او در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد فرانسه با توجه به نتیجه انتخابات ایران تغییری خواهد کرد، گفت که پاریس مرتبا درباره حقوق بشر در ایران و زندانی کردن شهروندان فرانسوی ابراز نگرانی کرده است. او ادامه داد: ما بر تمایلمان برای بازگشت به اجرای کامل توافق هسته ای وین تاکید می کنیم، چون دیپلماسی فرانسه کاملا فعال و آماده آن است.

دور هفتم مذاکرات وین در روزهای آینده
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص احیای توافق هسته‌ای به زودی آغاز می‌شود و واشنگتن در این گفت‌وگوها مشارکتی فعالانه خواهد داشت.

ادعای نتانیاهو درباره تعهد دولت جدید اسرائیل به آمریکا درباره ایران
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل گفت، اینکه وزیر خارجه اسرائیل در مقابل آمریکایی ها متعهد شده است که هیچ گونه اقدامی درخصوص ایران بدون اطلاع قبلی اتخاذ نکنند، دست اسرائیل در قبال ایران را می‌بندد. او گفت: اگر مناخیم بگین، نخست وزیر اسبق اسرائیل به سیاست عدم اتخاذ اقدامات ناگهانی پایبند بود در سال ۱۹۸۱ نیروگاه های هسته‌ای عراق را نابود نمی کردیم. وی همچنین گفت: آمریکایی ها به مدت ۱۵ سال از من درخواست کردند که چنین تعهدی داشته باشم اما من بطور قاطع این درخواست ها را رد کردم. یائیر لاپید در پاسخ به نتانیاهو گفت: بخش اول حرف هایت کاملا نادرست است و بخش دوم اتفاق نیفتاد. از رئیس جریان مخالف دولت اسرائیل به خاطر نصیحت هایش تشکر می کنم.

یک زن عرب نایب رئیس پارلمان اسرائیل شد
وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد، برای نخستین بار، یک زن عرب سمت نایب رئیس پارلمان این رژیم را برعهده می‌گیرد. غیداء ریناوی زعبی در شهر «الناصره» متولد شده و وی جزو ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار است.

مصرف برق از ۶۱ هزار مگاوات عبور کرد
مصرف برق کشور برای نخستین بار در طول فعالیت صنعت برق از مرز ۶۱ هزار مگاوات گذشت و به ۶۱ هزار و ۳۸۵ مگاوات رسید.

تورم خردادماه ۴۳ درصد
نرخ تورم سالانه خردادماه با رشد دو درصدی به ۴۳ درصد رسیده است. اعلام مرکز آمار ایران از وضعیت شاخص مصرف کننده در خرداد نشان می دهد که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن یعنی تورم سالانه روند افزایشی داشته و ۴۳ درصد گزارش شده است. اما تورم نقطه‌ای که در اردیبهشت کاهش داشت بار دیگر روند افزایسی پیدا کرده و به ۴۷.۶ درصد در خرداد ماه رسیده است، میزان رشد تورم نقطه به نقطه که بیانگر تغییرات نسبت به ماه مشابه سال قبل است ۰.۷ درصد اعلام شده است.

چین: آزمایشگاه ووهان باید نوبل بگیرد
سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن رد اتهام‌های غرب به پکن درباره همه گیری کرونا تاکید کرد، آزمایشگاه شهر ووهان به دلیل مطالعه و بررسی کووید-۱۹ سزاوار دریافت جایزه نوبل است. «ژائو لی‌جیان» گفت: «اگر آنهایی که برای اولین بار خبرها و اطلاعات درباره ژنوم‌های ویروسی را منتشر می‌کنند، به ساختن ویروس متهم شوند در آن صورت پروفسور لوک مونتاگنیر که برای اولین بار ویروس اچ‌آی‌وی را کشف کرد به جای آنکه جایزه نوبل دریافت کند مقصر ایدز محسوب می شود و آقای لوئیس پاستور که میکروب‌ها را کشف کرد در مورد باکتری‌های بیماری زا در سراسر کره زمین پاسخگو خواهد بود».

دستور روحانی برای آمادگی در خصوص آزاد شدن منابع ارزی ایران
حسن روحانی با تاکید بر ضرورت آمادگی برای ورود منابع ارزی آزاد شده کشور به فرایندهای تبادلات مالی گفت: بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های دخیل در این موضوع می‌بایست بگونه ای برنامه ریزی کنند که جریان تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید داخلی کشور به سرعت عملیاتی شود و مناسبات بانکی بین‌المللی در مسیر رونق تولید کشور راه‌اندازی شود.

واکنش دولت به سهم ۱۴.۵ درصدی آرای باطله
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سهم ۱۴.۵ درصدی آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری و تفاوت آن با آرای دولت دوازدهم گفت: این سوال شما در حقیقت دو واحد درسی یک ترم است. شاید پاسخ جامعی نتوانم ارائه کنم.

آخرین آمار کرونا در ایران
وزارت بهداشت روز ۱ تیر ۱۴۰۰ از شناسایی ۱۱ هزار و ۷۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ و مرگ ۱۱۶ بیمار خبر داد و اعلام کرد: مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۳ هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

نامگذاری خیابانی به نام خسرو شکیبایی در تهران
اعضای شورای شهر تهران با نامگذاری یک خیابان به نام خسرو شکیبایی و یک بوستان به نام محمد نوری موافقت کردند. بوستان سپیدار واقع در خیابان شهید اجاره دار به نام استاد محمد نوری  و خیابان ماه واقع در خیابان ولیعصر به نام استاد خسرو شکیبایی شده است.

کشف مزرعه ای که ۴ درصد برق کشور را مصرف می‌کرد
فرمانده انتظامی تهران اعلام کرد: بزرگ‌ترین مزرعه رمز ارز کشور بالغ بر هفت هزار ماینر (دستگاه استخراج ارز دیجیتال) در غرب تهران که تاثیر زیادی بر کمبود برق پایتخت داشت، کشف شد. سردار "حسین رحیمی" بیان داشت: بنا بر اعلام کارشناسان برق حدود چهار درصد برق کشور برای فعالیت این ماینرها لازم است. او گفت: تعدادی از این ماینرهای نصب شده و تعدادی دیگر در حال نصب بود.

متن توافق برای احیای برجام آماده شد
سخنگوی دولت گفت: تقریبا درباره همه اختلافات مهم طرفین توافق کلی صورت داده اند. اسناد مربوطه آماده شده و اکنون به یک متن روشن و فاقد ابهام در کارگروه ها رسیده اند. ربیعی افزود: آنچه باقی مانده بیش از آنکه به مذاکره نیاز داشته باشد، نیازمند تصمیم آمریکا و دیگر طرف های مذاکره با ایران است.  ربیعی ادامه داد: در صورتیکه دیگر طرف ها آماده باشند، دولت مانعی برای اتمام مذاکرات ندارد اما اگر به هر دلیلی توافق نهایی تا مهلت قانونی دولت دوازدهم اتفاق نیفتد، مسئولیت مذاکرات و تصمیم درباره جزییات آن بر عهده دولت سیزدهم خواهد بود.

 

نظرات بینندگان