arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

نیویورک تایمز: ۶ عضو تیم ترور خاشقچی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، در ایالت آرکانزاس آمریکا آموزش نظامی دیده بودند / این آموزش جنبه دفاعی داشت و هدف از آن حفاظت بهتر از رهبران سعودی بود

یک رسانه آمریکایی خبر داد، اعضای تیم ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پُست، در آمریکا تعلیم نظامی دیده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: روزنامه نیویورک تایمز از آموزش نظامی اعضای تیم اعزامی عربستان سعودی برای ترور جمال خاشقچی در ایالت آرکانزاس این کشور خبر داد.

اکتبر ۲۰۱۸ بود که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول توسط تیم ترور اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه کشته و بنا بر گزارش‌های رسانه‌ها، جسدش مثله شد.

مقام‌های عربستان سعودی در ابتدا هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی بعد از ورود به کنسولگری، این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد اما مشخص شد سعودی‌ها سعی کردند با نشان دادن فیلم خروج بدل او از کنسولگری ادعا کنند که او خاشقچی بوده اما این فریب آنها فاش شد.

مقام‌های سعودی سپس به دلیل انتشار قطره‌چکانی اطلاعات در رسانه‌ها درباره کشته شدن خاشقچی مجبور شدند که اعتراف کنند او در کنسولگری کشته شد آنها البته ابتدا مدعی شدند که او در یک دعوا و مشت‌زنی کشته شد اما باز هم مجبور به تغییر روایت خود شدند و ادعا کردند یک تیم ترور در اقدامی خودسر و بدون اطلاع مقام‌های ارشد سعودی خاشقچی را کشتند.

به رغم ادعاهای عربستان سعودی، گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تاکید کردند که ترور خاشقچی با اطلاعات مقام‌های ارشد سعودی به ویژه محمد بن سلمان انجام شده است.

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه محمد بن سلمان منتشر کرد. وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

نیویورک تایمز روز سه شنبه (دیروز) خبر داد، برخی از اعضای تیم ترور جمال خاشقچی در آمریکا آموزش و تعلیم نظامی دیده بودند.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، شرکت امنیتی «گروه تایر ۱»(Tier 1 Group) مستقرر در آرکانزاس به تعدادی از اعضای تیم ترور خاشقچی تعلیم داده بود هر چند این آموزش جنبه «دفاعی» داشت و هدف از آن «حفاظت بهتر از رهبران سعودی» بود.

نیویورک تایمز گزارش داد، تیم سعودی بعد از تعلیم در آمریکا برای سرکوب مخالفان دولت عربستان سعودی در اقداماتی از قبیل ربایش، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی فعالیت داشت.

«لوئیز برمر» مدیر ارشد اجرایی یک شرکت وابسته به «گروه تایر ۱» در مصاحبه با نیویورک تایمز نقش این شرکت در دادن آموزش به این تیم سعودی را تایید کرد.

برمر که برای عهده دار شدن یک منصب در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در زمان دولت دونالد ترامپ با سوالات کتبی قانونگذاران کنگره مواجه شده بود، رسما تایید کرد که این شرکت امنیتی به تیم سعودی آموزش نظامی داده بود.

طبق اسناد مربوط به پاسخ‌های لوئیز برمر، چهار عضو تیم ترور سعودی در سال ۲۰۱۷ در این شرکت امنیتی آمریکایی آموزش دریافت کردند و دو تن دیگر هم طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ آموزش دیدند.

برمر البته ادعا کرد که شرکت امنیتی «گروه تایر ۱» هیپ اقدام غیرقانونی انجام نداد و آموزش‌هایش هیچ ارتباطی با قتل جمال خاشقچی نداشت و از دسامبر سال ۲۰۱۷ دیگر هیچ آموزشی به سعودی‌ها نداده است.

وبگاه آمریکایی «هیل» در رابطه با این خبر به سراغ «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رفت تا واکنش این وزارتخانه را جویا شود.

پرایس مدعی شد که وزارت خارجه آمریکا نمی‌تواند درباره هیچ یک از فعالیت‌های صدور پروانه صادرات دفاع دفاعی که در گزارش‌های رسانه‌ای ادعا می‌شوند را تأیید یا درباره آنها اظهارنظر کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «عربستان سعودی با تهدیدات فزاینده در قبال سرزمین خود مواجه است و ما به همکاری برای کمک به ریاض جهت تقویت مواضع دفاعی آن متعهد هستیم».

وی افزود: «البته مردم آمریکا توقع دارند که سیاست ایالات متحده در قبال شراکت استراتژیک خود با عربستان سعودی روی حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر اولویت بندی شود چرا که اینها از منافع ایالات متحده در این شراکت منفک نیستند».

ادعای این مقام واشنگتن در شرایطی مطرح شده که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری طی سال‌های گذشته بارها از نادیده انگاشتن کارنامه عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر از سوی آمریکا و ادامه حمایت‌های تسلیحاتی و دیپلماتیک واشنگتن از جنگ ائتلاف سعودی در یمن انتقاد کرده‌اند.

نظرات بینندگان