arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

معاون وزارت بهداشت: کرونا با شعار جمع نمی شود / نمی توانستیم به مردم هزار دلار بدهیم و بگوییم در خانه بنشینید و بیرون نیایید

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تقدیر از عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی در جریان انتخابات، در عین حال به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با کرونا اشاره کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تقدیر از عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی در جریان انتخابات، در عین حال به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با کرونا اشاره کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مشترک با سردار سپهر جانشین وزیر بهداشت در امور اجرایی ستاد هماهنگی واکسیناسیون کشور، دکتر چشمی رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی و همچنین روسا و معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی هرمزگان، زاهدان، ایرانشهر، زابل و بوشهر با بیان اینکه  دانشگاه های علوم پزشکی در انتخابات بسیار خوب عمل کردند و افتخار آفریدند، اظهار کرد: این اولین انتخابات در تاریخ کشور است که در شرایط کرونا انجام شد. در انتخابات سایر کشورها طی این دو سال از جمله آمریکا حواشی زیادی به وجود آمد و پس از آن موجی از بیماری به راه افتاد. زحماتی که همکاران ما به ویژه در حوزه بهداشت برای ساماندهی بهداشتی این انتخابات کشیدند در کنار همکاری نیروی انتظامی و بسیج، جای قدردانی و تشکر دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ارزش این کار با اینکه کمتر از آن صحبت می شود بسیار بالا بود. جنس کار بهداشت به این شکل است، تا زمانی که اتفاقی نیفتد کسی به یاد آن نیست ولی همین که اتفاقی می افتد همه یادشان می آید که چیزی به نام پیشگیری و بهداشت هم وجود دارد.

مشکل کرونا با شعار حل نمی شود

وی با اشاره به اینکه طی 16 ماه گذشته در سطح یک و نظام شبکه اقدامات بسیار ارزنده ای انجام شده است، خاطرنشان کرد: کسانی که درگیر کار هستند می دانند که جمع کردن اپیدمی و پاندمی کار بسیار سختی است. مشکل کرونا با شعار حل نمی شود، این ویروس سیستم بهداشتی انگلیس، آمریکا، فرانسه و ایتالیا را به زانو درآورد. به خاطر اینکه خیلی از کارها در دست دولت ها یا متخصصان نیست، باید ساختار قوی باشد.

رئیسی ادامه داد: ایران به ازای هر هزار نفر یک و نیم تخت بیمارستانی دارد و این درحالی است که انگلیس و فرانسه به ازای هر هزار نفر 7 تخت دارند که در همین کشورها تخت کم آمد و بیماران کرونایی روی زمین بیمارستان یا چمن های بیرون از بیمارستان خوابیدند. در ایران شاهد هیچ کدام از این صحنه ها نبودیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن طرح این پرسش که چه اتفاقی افتاد که در ایران شاهد چنین صحنه هایی نبودیم؟ اظهار کرد: این دستاورد به دلیل وجود نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در کشور به دست آمد که اجازه نداد بیمارستان های ایران به وضع آن کشورها دچار شود. زمانی که تعداد بیماران کرونایی در بیمارستان ها به 1200 نفر می رسید به این معنی بود که 200 تا 250 هزار بیمار کرونایی در سطح یک در حال ویزیت شدن بودند.

بسیج ملی مبارزه با کرونا را در پنج گام اجرا کردیم

وی ادامه داد: غربالگری نظام PHC سد محکمی در برابر هجوم بیماران به بیمارستان های کشور بود؛ متاسفانه این دستاورد مهم در شرایط تحریم و سختی های اقتصادی کمتر به چشم آمد. یکی از کشورهایی که بیشترین پروتکل های بهداشتی برای مهار کرونا را نوشت ایران بود زیرا ما نمی توانستیم به مردم هزار دلار بدهیم و بگوییم در خانه بنشینید و بیرون نیایید.

رئیسی تصریح کرد: بسیج ملی مبارزه با کرونا را در پنج گام اجرا کردیم و امروز در گام پنجم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی قرار داریم. عزیزان حوزه بهداشت، درمان و بسیج بسیار قوی عمل کردند. در همین 5 استان و سایر استان ها با همین بضاعت نظام سلامت، خیلی خوب عمل شد.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست سردار سپهر و دکتر چشمی در مورد توفیقات حاصل شده در طرح شهید سلیمانی و همکاری تنگاتنگ وزارت بهداشت ، نیروهای مسلح و سازمان بسیج در راه کنترل اپیدمی سخنانی را ایراد کردند.

در پایان روسای دانشگاه های علوم پزشکی حاضر در جلسه گزارشی از وضعیت همه گیری در استان های خود را ارائه دادند.

نظرات بینندگان