arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

واعظی: توافق شده هزار و چهل تحریم دوره ترامپ لغو شود؛ برخی تحریم‌های مربوط به افراد و بیت رهبری هم برداشته می‌شود

اساس مذاکره ما از سال ۹۴ در رابطه با موضوعات هسته ای بود. تمام تحریم‌های هسته ای در آن سال برداشته شد. چون تیم مذاکره کننده ما اجازه نداشت در رابطه با مسئله منطقه، حقوق بشر و تسلیحاتی و موشکی صحبت کند. لذا تحریم‌هایی که در این ارتباط بوده است از سال ۹۴ هم بوده است. الان صحبت می کنیم که تحریم‌های باقی مانده کدام به برجام و کدام به قبل ۹۴ ربط دارد. الان هم ممکن است برخی از تحریم‌های مربوط به اشخاص و موضوعات پیش از مذاکرات سال ۹۴ باقی بماند؛ که آن ها را هم دارند مذاکره می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس دفتر رئیس جمهور بر ضرورت همکاری دولت دوازدهم با دولت آتی تاکید کرد.

به گزارش انتخاب، محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت اظهار کرد: باید از مردم عزیزمان تشکر کنم. انصافا با وجود همه جوسازی‌هایی که شد، فضایی که هم رسانه‌های معاند و هم برخی کشورهای مختلف علیه ایران ساختند، پای صندوق رای حاضر شدند؛ متاسفانه برخی هم در داخل به عنوان تحریم انتخابات همراهی کردند اما انصافا مردم با همه این شرایط کار بسیار بزرگی انجام دادند.

وی ادامه داد: دولت و همه سپاسگزار مردم هستند که به ندای رهبرشان پاسخ مثبت دادند، الحمدلله با یک رای خوب رئیس جمهور آتی انتخاب شدند. 

واعظی تاکید کرد: رئیس جمهور منتخب هم رئیس جمهور کسانی هستند که به آقای رئیسی رای دادند، هم رئیس جمهور کسانی است که به رقبای ایشان رای دادند و همچنین رئیس جمهور آن‌هایی است که به او رای ندادند. رئیس جمهور منتخب رئیس جمهور همه ما است. 

وی یادآور شد: وظیفه تک تک اعضا دولت است تا روز ۱۳ مرداد تلاش کنند یک انتقال قدرت آرام داشته باشیم. همه گزارش‌ها، اطلاعات و برنامه‌های آینده باید صادقانه و شفاف در اختیار شخص رئیس جمهور منتخب و مجموعه ایشان قرار گیرد و در آینده به وزرا و مدیران دولت سیزدهم منتقل شود. 

وی گفت: حتی باید گام دیگری برداریم، برای ماه‌های اول تشکیل دولت سیزدهم مقدماتی فراهم کنیم که معاونین و وزرا راحت‌تر بتوانند به فعالیت بپردازند. 

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: من فکر می کنم هم در رابطه با مسائل داخلی و هم خارجی و اقتصادی همه باید تلاش و کمک کنیم. طبیعی است تا فشارهای خارجی هست دولت سیزدهم هم مشکل دارد. امیدواریم مردم بعد از انتخابات هم همراهی کنند. 

وی  گفت: خواهش می کنم همه تفکرات و نحله ها و گروه‌های سیاسی رقابت را کنار گذاشته و در کنار دولت سیزدهم قرار بگیریم. هرچه به دولت سیزدهم و رئیس جمهور منتخب کمک کنیم به مردم خود کمک کرده ایم.

واعظی با اشاره به آخرین اقدامات دولت برای تامین واکسن کرونا گفت: تا پایان دولت ۸ میلیون دز وارد می‌کنیم. ضمن اینکه دو واکسن کوبرکت  و پاستور مراحل پایانی را طی می کند و هر آنچه بتوانند تولید کنند را استفاده می‌کنیم. امیدواریم دو واکسن دیگر  به این دو اضافه شود.

وی ادامه  داد: علاوه بر این یکی از شرکت‌های ایرانی همه کارهای کشت واکسن روسی را انجام داده است و از دو هفته آینده این واکسن هم به مرحله توزیع می‌رسد.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: مشکلی برای دز دوم واکسن وجود ندارد و از حیث علمی مشکلی برای فاصله زمانی دو دز وجود ندارد. در تهران متاسفانه تعدادی از افرادی که دز اول را تزریق کرده بودند،‌ بدون دریافت پیامک به مراکز مربوطه مراجعه کردند. وزارت بهداشت در دو روز گذشته تقاضا کرد مردم خودشان نیایند به اندازه کافی واکسن هست و یکی دو روز تاخیر مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی  با اشاره به اتفاقات اخیر یاسوج گفت: با شمردن ۸۰ درصد آرای اخذ شده، نامزدی در صدر بود. وقتی ۲۰ درصد دیگر  آرا شمرده شد، کاندیدایی که در منطقه‌ اهمیت دارد در شمارش نهایی، جزو افراد منتخب نبود و گفتند تقلب شد و فضاسازی کردند؛ بعد هم دیدند که چنین نبود.

وی گفت: ما همیشه با تیراندازی و برخورد خشن مخالف بوده ایم. در بدترین شرایط راهش صحبت با مردم است، اما ما در صحنه نیستیم. در مورد سیاست نیروی انتظامی و آن‌هایی که حافظان امنیت کشور هستند شاهد هستم همواره تاکید داشتد با مذاکره و اقناع کار را پیش ببرند.

رییس دفتر رییس جمهوری در رابطه با نهایی شدن متن توافق گفت: مذاکرات خیلی پیشرفت کرده است. بر تمام مسائل اقتصادی توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود. الان بحثی در رابطه با بانک، بیمه، نفت و کشتیرانی نداریم. همه این ها توافق شده است. حدود یک هزار و ۴۰ تحریم دوران ترامپ طبق این توافق برداشته می‌شود. در رابطه با تحریم افراد و دستگاه های مربوط به بیت مقام معظم رهبری هم  توافق شده برداشته شود.

واعظی گفت: اساس مذاکره ما از سال ۹۴ در رابطه با موضوعات هسته ای بود. تمام تحریم‌های هسته ای در آن سال برداشته شد. چون تیم مذاکره کننده ما اجازه نداشت در رابطه با مسئله منطقه، حقوق بشر و تسلیحاتی و موشکی صحبت کند. لذا تحریم‌هایی که در این ارتباط بوده است از سال ۹۴ هم بوده است. الان صحبت می کنیم که تحریم‌های باقی مانده کدام به برجام و کدام به قبل ۹۴ ربط دارد. الان هم ممکن است برخی از تحریم‌های مربوط به اشخاص و موضوعات پیش از مذاکرات سال ۹۴ باقی بماند؛ که آن ها را هم دارند مذاکره می کنند.

 وی گفت: در ارتباط با مساله برجام رییس جمهور در نشست هیات دولت روز یکشنبه به وزرا دستور دادند که هر تصمیمی که می‌گیریم و این تصمیم به دولت آینده تسری پیدا می‌کند حتما با آن مشورت کنیم. ما نمی خواهیم در این چهل روز آینده کاری بکنیم که دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور منتخب با مشکل رو به رو شود یا راضی و موافق نباشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما تصمیماتی را در گذشته گرفتیم، در سال‌های قبل که ادامه‌اش می دهیم اما تصمیماتی که از الان به بعد می خواهیم بگیریم اخلاق و معرفت حکم می کند که ما با مشورت و تفاهم پیش برویم.

واعظی اظهار کرد: در رابطه با برجام که موضوع بسیارمهمی است رییس جمهور دستور داد عراقچی به محض رسیدن به تهران با ظریف خدمت آقای رییسی برسند و گزارش کاملی بدهند و بگویند پیشرفت‌ها چه قدر بوده و محدودیت ها را اعلام کند. این گزارش یک ساعت و نیم طول کشید و همه موارد اعلام شد.

وی گفت: روز شنبه بعد از انتخابات قبل ساعت ۸ رییس جمهوری بعد از اعلام خبر انتخابات تلفن زدند و تبریک گفتند، بعد برای تبریک خدمت آقای رییسی رفتند. در این جلسه که تشریفاتی نبود مطالب مهمی مطرح شد.

واعظی خبر داد: الان هم که من و شما صحبت می کنیم آقای دکتر روحانی و رئیسی دارند در مورد موارد مهم کشور گفت و گو می کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت محصولات لبنیاتی گفت: خبر افزایش ۴۰ درصد لبنیات را بلافاصله وزارت صمت تکذیب کرد. آقای رئیس جمهور دستور دادند بدون هماهنگی در این‌ ماه‌های آخر نباید چیزی افزایش قیمت داشته باشد. بالاخره مردم انتخابی  کردند و با امیدی به رئیس جمهور منتخب رای دادند. ما به همراه رئیس جمهور منتخب باید تلاش کنیم امید مردم افزایش پیدا کند. اعتقاد من بر این است که اگر مردم به دولتشان امیدوار باشند 50 درصد از مشکلات حل می شود. بلافاصله دیروز آقای روحانی دستور دادند من هم از آقای رزم حسینی پیگیری کردم. گفتند پیشنهاد این موضوع داده شده اما هیچ تصمیمی نگرفتیم هر کسی در هرجایی که تخلفی کند باید پیگیری شود.

واعظی گفت: ما افزایش قیمت شیر را تکذیب می کنیم. آقای وزیر صمت گفتند در ستاد تنظیم بازار موضوع مطرح شده اما تصمیم گیری نشده است.

وی گفت: ارز نهاده گران نشده است و همان قبلی است. تا الان در توزیع این کالا مشکل داشتیم. ترخیص از بنادر را هم بحث کردیم تفاهم نامه هایش امضا شده است و معاون اقتصادی رئیس جمهور امروز جلسه ای دارند که ترخیص در بنادر را تسریع کنند.

واعظی در رابطه با تضمین امریکا در برجام گفت: برجام همانند همه معاهدات بین المللی هر عضوی لازم نیست مادام العمر عضو معاهده باشد، ساز و کار خروجش دیده شده است اما کاری که ترامپ کرد غیر معقول بود. آقای عراقچی این موضوع را از همان روز اول پیگیری کرده و ساز و کارهایی را هم مشخص کردند؛ البته این نباید به گونه ای باشد که اگر ما روزی دیدیم برجام منافعی برایمان ندارد متعهد به برجامی شویم که منافع کشورمان را حفظ نمی کند. بنابراین دارد الان روی ساز و کارهایی کار می شود که شرایط ترامپ تکرار نشود.

وی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: ما موضعی که از روز اول داشتیم این بود که برجام قابل بازکردن و مذاکره مجدد نیست و ما الان روی بازگشت به تعهدات کار می کنیم. برجام همان برجام قبل است موضک و منطقه در برجام نبوده است. به نظر می رسد موضوعاتی که آمریکایی ها در مورد برجام می گویند برای افکار عمومی خودشان است.

وی همچنین گفت: اقدام اخیر امریکا در رابطه با مسدود شدن سایت های ایرانی خلاف اصول آزادی بیان است که بر آن تاکید می کند. این موضوع از نظر دولت ایران محکوم است. اگر نمونه های مشابهی در ایران باشد برخورد مشابه کرده و از ابزارهای قانونی برای عمل متقابل استفاده می کنیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره پایان مهلت آژانس اتمی گفت: آقای عراقچی دوشنبه صبح بازگشتند . گزارشی را خدمت آقایان رئیس جمهور و رئیس جمهور منتخب دادند و هم در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی بحث کردند. یکی از موضوعات بحث شان این بود . طبق معمول این جلسه در روزهای خاص خودش برگزار می شود.

وی در رابطه با خرابی نیروگاه بوشهر گفت: خرابکاری نبوده است. همانند هر کارخانه ای تجهیزاتش با خرابی رو به رو می شود. الان هم در حال برطرف کردن مشکل است.

نظرات بینندگان