arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۰۳ تير ۱۴۰۰

عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای: اکنون در مرحله ی دولت اسلامی هستیم / انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و نهایتا تمدن اسلامی نگاه آقا به انقلاب اسلامی است

فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: ضرورت دارد نسبت به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب شناخت پیدا کنیم تا پاسخ برخی سوالات ذهنی درباره تصمیمات روشن شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: ضرورت دارد نسبت به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب شناخت پیدا کنیم تا پاسخ برخی سوالات ذهنی درباره تصمیمات روشن شود.

مهدی فضائلی شامگاه چهارشنبه در جمع اساتید بسیجی استان اصفهان ضمن گرامیداشت یاد شهید چمران اظهار داشت: شهید چمران الگویی برای استادان است و می‌طلبد بسیج برنامه‌های خود را با جهت‌گیری و رویکرد مشخص و الگو گرفتن از شهید چمران تعریف و به پیش ببرد.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت شناخت منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، گفت: چند مبنا در رفتار و افعال رهبر معظم انقلاب قابل اشاره است؛ اولین مبنا، مبنای شرع مقدس اسلامی است؛ لذا تلاش می‌شود تا حد ممکن اداره نظام به چهارچوب‌های اسلام نزدیک شود چرا که جهت‌گیری انقلاب اسلامی بر این مبنا است و همین یکی از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها بوده‌است.

وی بیان‌ داشت: دلیل اینکه پیش‌بینی شده فقیه اداره جامعه را در دست بگیرد همین مورد است زیرا جامعه باید طبق احکام اسلامی اداره شود.

فضائلی با اشاره به رویکرد تمدنی رهبر معظم انقلاب برای طی مراحل 5 گانه انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و نهایتا تمدن اسلامی نگاه آقا به انقلاب اسلامی است که اکنون ما در مرحله دولت اسلامی قرار داریم و مرحله سختی است و باید برای تجقق تمدن اسلامی تلاش کنیم.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کرد: دولت اسلامی فقط محدود به دولت و قوه مجریه نیست هر چند نقش قوه مجریه مهم است اما این موضوع مربوط به همه کارگزاران است.

وی یادآور شد: در رأس‌ این نظام فقیهی وجود دارد که بیش‌ترین پایبندی به احکام را دارند، چه امام بزرگوارمان که چنین بودند و چه رهبر معظم انقلاب که این ویژگی را دارند؛ رهبری یکی از ویژگی‌های حاج قاسم را پای‌بندی به احکام شرعی بیان کردند و طبیعی بود حاج قاسم به عنوان شاگرد این مکتب از این ویژگی برخوردار باشد.

فضائلی گفت: یکی از معیارهای دولتمردان باید این باشد که ارزیابی کنند تصمیمات تا چه حد با احکام اسلام تطابق دارد و‌ لازمه این کار آشنایی آن‌ها با مبانی اسلام است؛ یکی از مبانی مهم رهبری تعالیم اسلامی است و شاهدیم در تمام سخنرانی‌های ایشان استنادات‌شان آیات قرآن است که البته کم‌تر به آن پرداخته می‌شود.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان داشت: ذیل مبحث مطرح شده، مباحث اخلاقی نیز نهفته است؛ ایشان تأکید دارند مسائل اخلاقی در مواجهه با افراد لحاظ شود؛ رهبری در این باره معتقدند کاری نکنیم که در قیامت جلوی افرادی که آن‌ها را قبول نداریم شرمنده شویم.

وی خاطرنشان کرد: به کار بردن نسبت خیانت برای مسؤولان بسیار سنگین است؛ در ماه شعبان، رهبری تا قبل از کرونا با اعضای دفترشان جلسه‌ای برگزار می‌کردند که در یکی از این جلسات گفتند برخی افراد را اشتباه خائن می‌نامند در حالی که ممکن است فهم آن‌ها اشتباه باشد اما خائن نیستند.

فضائلی اظهار داشت: مبنای بعدی رهبری قانون است که در بسیاری از موضوعات برخی انتظار اقدامی غیر قانونی از رهبری معظم انقلاب را دارند در حالی که ایشان بر مبنای قانون اقدام می‌کنند.

عضودفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرد: سومین مبنای ایشان صیانت از جایگاه دستگاه‌های قانونی است؛ این دستگاه‌ها باید وظایف خود را انجام دهند و پاسخگو باشند و اگر این چنین نیستند دلیلی برای ورود رهبری به آن مسائل وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی‌های مختلف‌شان به این موضوع اشاره کرده‌اند که خلاف قانون، نامعقول و ناممکن است.

وی با اشاره به یکی فرمایشات رهبر معظم انقلاب توضیح داد: البته رهبری در دیدارهای خاص و خصوصی مواردی را اشاره و بیان می‌کنند و در آن باره مؤاخذه و سؤال می‌کنند اما به معنای دخالت نیست؛ برای جایگاه‌های قانونی عنصری به نام مصلحت وجود دارد و در جایی که ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، اگر رهبری تشخیص مصلحت دهند ورود می‌کنند که البته این تشخیص فقط به عهده خودشان است و در شرایط مختلف متفاوت است.

فضائلی عنوان کرد: حجت شرعی داشتن برای شخصی که می‌خواهد در چهارچوب دینی عمل کند موضوع مهمی است و در بحث تشخیص مصلحت نیر این موضوع اهمیت زیادی دارد.

عضودفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یادآور شد: اگر ما در عرصه‌های‌مختلف این سؤال برایمان پیش می‌آید که چرا رهبری این کار را انجام داده‌اند؟برای پاسخ باید به مبانی فکری ایشان مراجعه کنیم.

وی گفت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای اسلامی، علوی و مهدوی داشته باشیم باید به این معیارها نزدیک شویم و باید از آن شناخت داشته باشیم.

نظرات بینندگان