arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۲ - ۰۳ تير ۱۴۰۰

مقام آمریکایی: توافق بر سر برجام ممکن است اما اختلافات باقی است / در «آینده ای نه چندان دور» به دور هفتم مذاکرات وین خواهیم رفت

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته توافق در مذاکرات وین بر سر توافق هسته‌ای برجام ممکن است اما برخی «اختلافات جدی» باقی مانده‌اند که بایستی حل شوند. این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده گفته آمریکا در «آینده‌ای نه چندان دور» به دور هفتم مذاکرات وین خواهد رفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته توافق در مذاکرات وین بر سر توافق هسته‌ای برجام ممکن است اما برخی «اختلافات جدی» باقی مانده‌اند که بایستی حل شوند.

این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده گفته آمریکا در «آینده‌ای نه چندان دور» به دور هفتم مذاکرات وین خواهد رفت.

مقام آمریکایی همچنین گفته مذاکرات بر سر بازگشت به برجام برای مدت نامحدود ادامه نخواهد داشت. او گفت چنانچه طرف‌ها نتوانند اختلافات باقیمانده بر سر برجام را حل و فصل کنند آمریکا باید با طرف‌های دیگر این توافق، درباره تصمیمات آتی همفکری کنند.

ساعاتی قبل‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داد آمریکا به منظور هماهنگی با کابینه جدید رژیم صهیونیستی به دنبال به عقب انداختن دور بعدی برگزاری مذاکرات وین است.

یک منبع مطلع از مواضع دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته بود واشنگتن احساس می‌کند مذاکرات جاری در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام ارزش معوق شدن به منظور ایجاد هماهنگی با اسرائیل را دارند.

ششمین دور مذاکرات وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای چند روز پیش پایان یافت. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز ۳۱ خرداد گفت احتمالاً دور بعدی مذاکرات برجامی وین یک هفته تا ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سئوال که در صورت عدم تمدید توافق فنی میان ایران و آژ‌انس بین‌المللی انرژی اتمی چه اتفاقی خواهد افتاد گفت آمریکا به ایرانی‌ها گفته چنانچه این توافق تمدید نشود، تهران توافق بر سر بازگشت به برجام را به شدت پیچیده خواهد کرد.

او همچنین بار دیگر موضع واشنگتن که در روزهای گذشته بیان شده را تکرار کرد و گفت: «تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ‌چیز توافق نشده است.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت ایران نباید از تاکتیک‌های «شانه‌زوری» در خصوص تمدید توافق فنی با آژانس اتمی استفاده کند. او تأکید کرد چنانچه برداشت آمریکا این باشد که حصول توافق ممکن است به دور هفتم مذاکرات وین نخواهد رفت.

 

مقام وزارت خارجه آمریکا علاوه بر این تصریح کرد که در مذاکرات غیرمستقیم با ایرانی‌ها در خصوص مبادله زندانیان هم پیشرفت‌هایی حاصل شده اما طرف‌ها هنوز به توافق نرسیده‌اند.

مقام آمریکایی همچنین گفت که گفت‌وگوها بر سر شهروندان آمریکایی بازداشتی در ایران مستقل از گفت‌وگوهای هسته‌ای در جریان است.

این مقام آمریکایی درباره درخواست ایرانی‌ها برای ضمانت از آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه خروج از برجام تکرار نخواهد شد گفت: «ضمانتی در کار نیست. این را ما می‌دانیم، ایران هم می‌داند. بهترین تضمین  بازگشت به توافق و اجرای متعهدانه آن است.»

منابع خبری پیش از این گفته‌اند یکی از مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین درخواست ایران برای دریافت ضمانت از آمریکا درباره عدم خروج دوباره از توافق هسته‌ای برجام است.

ساعاتی قبل‌تر، میخائیل اولیانوف در پیامی در توییتر نوشت چنانچه آمریکا مجدداً از برجام خارج شود ایران اقدامات شدیدتری را در دستور کار قرار خواهد داد. او نوشت: « «بسیاری از دنبال‌کنندگانم از من می‌پرسند آیا ضمانتی وجود دارد که در صورت احیای برجام، آمریکا مجدداً از آن خارج نمی‌شود؟ به نظر من بهترین ضمانت، تجارب بسیار منفی گذشته است. اگر آمریکا اشتباهات گذشته را تکرار کند ایران ممکن است تصمیم بگیرد با اقداماتی شدیدتر از قبل جبران کند. هیچ‌کس این را دوست ندارد.»

مقام آمریکایی درباره سیاست واشنگتن در قبال برجام در دوران ریاست‌جمهوری «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور منتخب ایران هم اظهار نظر کرد و گفت: «روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در ایران اثری بر منافع امنیتی آمریکا برای مهار برنامه هسته‌ای ایران ندارد.»

مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که موضع آمریکا کماکان این است که بایستی گفت‌وگوهای متعاقبی برای قوی‌تر کردن توافق هسته‌ای برجام انجام شود. او گفت دولت «جو بایدن» به صراحت بر ضرورت برگزاری گفت‌وگوهای متعاقب برجام تأکید کرده است.

او درباره مواضع رژیم صهیونیستی در خصوص برجام هم اظهارنظر کرد. مقام وزارت خارجه آمریکا گفت اسرائیل دیدگاه متفاوتی درباره توافق هسته‌ای دارد اما گفت‌وگوهایی در جریان است تا واشنگتن و تل‌آویو تا آنجا که ممکن است همسو و هماهنگ باشند.

خبرگزاری رویترز ساعاتی قبل‌تر گزارش داده بود کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوندگروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

  خبرگزاری رویترز نوشته این راهبرد تفاوت زیادی با سیاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دارد که قصد نداشت با دولت «جو بایدن» درباره بازگشت مجدد آمریکا به برجام وارد تعامل شود

نظرات بینندگان