arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۰۴ تير ۱۴۰۰

روسیه: موارد توافق برای احیای برجام بیشتر از موارد اختلاف است / توافق در این باره قابل دسترس است

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این‌که تعداد موارد توافق شده برای احیای برجام از تعداد موارد اختلاف بیشتر شده است، اعلام کرد: توافق برای احیای برجام قابل دسترس است. این دیپلمات ارشد روس گفت که مسکو از آمریکا می خواهد که از ادعاهای مبنی بر این‌که به تأخیر انداختن مذاکرات برجام می تواند توافق را بی ارزش کند، بپرهیزد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: «سرگئی ریابکوف» مذاکره کننده ارشد روسیه در توافق هسته ای ایران با بیان این‌که تعداد موارد توافق شده برای احیای برجام از تعداد موارد اختلاف بیشتر شده است، اعلام کرد: توافق برای احیای برجام قابل دسترس است.

معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه در نشستی در مسکو گفت: «آنچه قبلا برای حیای برجام توافق شده است، از نظر حجم و ماهیت مسائل، به طور قابل توجهی از آنچه هنوز تنظیم نشده است، بیشتر است.»

این دیپلمات ارشد روس گفت که مسکو از آمریکا می خواهد که از ادعاهای مبنی بر این‌که به تأخیر انداختن مذاکرات برجام می تواند توافق را بی ارزش کند، بپرهیزد.

ریابکوف تصریح کرد: تبادل سیگنال ها در برجام برای تحریک مذاکرات انجام می شود و مسکو، ایران و آمریکا را به تصمیم گیری های سیاسی فرا می خواند.

پیش از این، میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین، که رئیس هیئت روسی در مذاکرات است، گفت که هیئت های روسی و آمریکایی در مورد پیشرفت برجام بحث کرده اند.

مذاکرات برجام پس از ۶ دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند تا این توافق ظرف هفته‌های آینده فعال شود.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی در خصوص مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات برجام را برعهده دارد ضمن اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در این دور از مذاکرات به ویژه در مورد پیش نویس متون مذاکراتی، بیان کرد که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم گیری های جدی در پایتخت ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است.

وی‌ از طرف های مذاکره کننده خواسته تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان ضمن تصریح این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، اظهار امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی توان آن را تضمین نمود.

روسای سایر هیات ها نیز ضمن تایید پیشرفت های صورت گرفته بر ضرورت مشارکت همه طرفها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تاکید کردند.

نظرات بینندگان