arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

وزارت ارشاد: حکم مجازات «شلاق» برای یک کاریکاتوریست دور از انتظار بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد گفت: صدور حکم مجازات شلاق کاریکاتوریست استان مرکزی از منظر افکار عمومی به ویژه اصحاب رسانه غیر متعارف و دور از انتظار است.

پدرام پاک آیین در گفت‌وگو با فارس گفت: به نظر من صرف نظر از ماهیت قضائی پرونده کاریکاتوریست استان مرکزی و مطالبی که درباره یکی از نمایدگان مجلس در یکی از نشریات استان مرکزی به چاپ رسیده و جدایی از میزان پایبندی و التزام نشریه انتشار دهنده کاریکاتور به قانون انتخابات و مطبوعات صدور حکم شلاق برای این کاریکاتوریست از نظر افکار عمومی و به ویژه اصحاب رسانه غیر متعارف و دور از انتظار بوده است.

وی با بیان اینکه امیدوایم این حکم در مراحل بعدی دادرسی مورد بازنگری و نقض نظر قرار گیرد، تصریح کرد: کاریکاتور یکی از قالب‌های رسانه‌ای است که اغراق در چهره و سیمای افرادی که کاریکاتور آنها کشیده می‌شود جزء ذاتی و عنصر تفکیک ناپذیر این رشته است.

پاک آیین ادامه داد: صرف نظر از مطالبی که در نشریه انتشار دهنده این کاریکاتور به چاپ رسیده، خود کاریکاتور را نمی‌توان توهین تلقی کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کاریکاتور ده‌ها و بلکه صدها چهره سیاسی و مسئولان نظام به جز روحانیت در نشریات کشور منتشر شده است، ابراز داشت: نباید اغراق را که ویژگی ذاتی هنر کاریکاتور است به حساب توهین گذاشت، بلکه طنز و کاریکاتور را اساسا باید با اقتضائات و در ماهیت ویژه خودش مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد اضافه کرد: در همین راستا دفتر حقوقی سرای روزنامه‌نگاران ایران آمادگی دارد تا در صورت تمایل این کاریکاتوریست برای ارائه توضیحات بیشتر و فنی‌تر برای مقامات قضائی مرتبط اقدام کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که در دادرسی های قضائی لازم است که  اقتضائات هریک از قالب‌های مطبوعاتی بخصوص طنز و کاریکاتور مورد توجه قرار بگیرد تا احکامی که در این زمینه صادر می‌شود فنی‌تر و منصفانه‌تر باشد.

پاک آیین ادامه داد: همچنین نمی‌توان گفت در طنز و کاریکاتور امکان توهین به اشخاص وجود دارد اما باید باتوجه به اقتضائات این قالب رسانه‌ای بین توصیف‌های اغراق آمیز و طنز آمیز از موضوعات با رویکرد توهین آمیز تفاوت قائل شد.

وی افزود: نمی‌توان گفت ترسیم کاریکاتور هرکس توهین به اوست مگر ترسیم کاریکاتورهای شخصیت‌های روحانی که دارای جایگاه معنوی هستند.
نظرات بینندگان