arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۷ تير ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۷ تیر ۱۳۷۷: رضامیرمحمد صادقی می‌گفت رییس ساواک از قول شاه، به دادگاه منتقل کرده بوده که هاشمى باید اعدام شود

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى مهندس [رضا]میرمحمدصادقى آمد. با اینکه برادرانش، داراى چندین کارخانه‌اند، براى شغل استمدادکرد. مطالب جدیدى، راجع به پرونده سیاسی و محاکمه من در زمان طاغوت داد که تاکنون نشنیده بودم. عموزاده، آشیخ محمد [هاشمیان]، بخشی را تعریف کرده بود. مطالب آشیخ محمد را تأیید کرد که با سفارش آیت‌الله [سیدحسین]خادمى، به منظور گرفتن توصیه براى تیمسار مُدرسی- دایى ایشان- که رییس دادرسى ارتش [شاهنشاهی]بود، به سمنان رفته بود و اضافه کردکه پس از مراجعه به دایى‌اش، او گفته است که تیمسار [نعمت‌الله]نصیرى، رییس ساواک، از قول شاه، به دادگاه گفته بوده که هاشمى باید اعدام شود که قرار بوده در تجدید نظر، حکم شش سال حبس، تبدیل به اعدام شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در گزارش‌هاى خارجى، تصويب اساسنامه دادگاه بين‌المللى محاكمه جنايتكاران جنگى، با رأى بالا و على‌رغم مخالفت آمريكا و نیز ورود هيأت ترویيكا، براى تجديد مذاكرات و مراودات با ايران، مورد توجه است. بعضى‌ها، از حمايت صريح غربى‌ها از آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، اظهار نگرانى مى‌كنند كه سوءظن‌هايى برانگيخته، اما اين نگراني هنوز ميدان مناسب مطرح شدن وسيع پيدا نكرده است؛ باتوجه به اينكه نيروهاى راديكال گذشته راضى هستند و به نظر، با سياست‌هاى غربى، هماهنگ عمل مى‌كنند.

[آقای محمد سعد]، سفير تونس براى خداحافظى آمد. از من به خاطر توجه خاص به كشورهاى عربى، اظهار امتنان‌كرد.كمى هم فارسى بلد است. آقاى [حسین عبدی] ابيانه، سفير سابقمان در سنگال آمد؛ مأمور به سفارت در ساحل‌عاج شده كه بعد از مدتى قطع روابط، به خاطر برقراركردن روابط با اسرایيل، دوباره روابط‌مان تجديد شده است. گزارشى از وضع آنجا داد كه نصف جمعيت 14 ميليوني‌اش، مسلمان‌اند و نزديك به 100 هزار نفر شيعه و عمدتاً از لبنان هستند و ايران، مدارسي در آنجا تأسيس كرده است.

مصاحبه‌اى در مورد شهيد رجايى انجام دادم؛ براى كتابى كه دربارة ايشان تهيه شده و قرار است، به زودى منتشر شود. عصر مديران سازمان بهزيستى آمدند. گزارشى از برنامه‌هاى جديدشان و كم شدن اعتباراتشان دادند؛ نقاط قابل‌توجهى نديدم.

آقاى مهندس [رضا] ميرمحمدصادقى آمد. با اينكه برادرانش، داراى چندين كارخانه‌اند، براى شغل استمدادكرد. مطالب جديدى، راجع به پرونده سياسي و محاكمه من در زمان طاغوت داد كه تاكنون نشنيده بودم. عموزاده،آشيخ محمد [هاشمیان]، بخشي را تعريف كرده بود. مطالب آشيخ محمد را تأييد كرد كه با سفارش آيت‌الله [سیدحسین] خادمى، به منظور گرفتن توصيه براى تيمسار مُدرسي- دایى ايشان- كه ریيس دادرسى ارتش [شاهنشاهی] بود، به سمنان رفته بود و اضافه كردكه پس از مراجعه به دایى‌اش، او گفته است كه تيمسار [نعمت‌الله] نصيرى، ریيس ساواك، از قول شاه، به دادگاه گفته بوده كه هاشمى بايد اعدام شود كه قرار بوده در تجديد نظر، حكم شش سال حبس، تبديل به اعدام شود، ولى دایى ايشان، توضيحاتى كه از طريق دربار به شاه داده، نظر شاه را برگردانده و به خود او اختيار داده كه تصميم بگيرد؛ او هم شش سال را به سه سال برگردانده است. گفت، بى‌جهت او را بعد از انقلاب اعدام كردند و اضافه كرد كه ساواك به شاه، كتاب «سرگذشت فلسطين» من را خيلى خطرناك معرفى كرده بوده و تيمسار به شاه گفته که اين كتاب را ديده، ترجمه كتاب [آقای اکرم زعیتر]، سفير اردن است و خطرى براى ايران ندارد.

نظرات بینندگان