arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۲ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

ذوالنور: دولت رئیسی با مدل وین، مذاکرات را ادامه نخواهد داد / مدل وین تکرار بدتر برجام است

ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه دولت مردمی با مدل وین مذاکرات را ادامه نخواهد داد، افزود: مدل وین تکرار بدتر برجام بود و از چاله درآمدن و در چاه افتادن بود. برگشت آمریکا به برجام برای این کشور آورده‌ای دارد که باید هزینه آن را بپردازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ذوالنور با تاکید بر اینکه سیاست دولت مردمی ترک میز برجام نیست، گفت: دولت مردمی معتقد است که برجام هزینه‌ها و سودهایی داشته، جمهوری اسلامی هزینه‌های برجام را داده و حالا باید سود آن را ببرد. دولت تدبیر به مردم بدهکار است زیرا بهره برجامی را به آنها نرساند، طرف‌های غربی نیز باید بدهی خود را به ایران بپردازند.

به گزارش «انتخاب»؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه دولت مردمی با مدل وین مذاکرات را ادامه نخواهد داد، افزود: مدل وین تکرار بدتر برجام بود و از چاله درآمدن و در چاه افتادن بود. برگشت آمریکا به برجام برای این کشور آورده‌ای دارد که باید هزینه آن را بپردازد اما آمریکا حاضر نیست هزینه‌های بازگشت به برجام را بپردازد.

ذوالنوری با بیان اینکه لغو تحریم‌های تسلیحاتی از هزینه‌های برجام برای آمریکاست، گفت: بایدن نمی‌خواهد به برجام بازگردد و همین محتوای تاریخ گذشته، برجام را قبول ندارد و تلاش دارد مدلی را اجرا کند که ۵۱۷ تحریم باقی بماند و مکانیزم ماشه نیز اجرایی شود در این صورت شرایط تحریم‌ها سخت‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دولت آینده میز مذاکرات وین را ترک نخواهد کرد، تصریح کرد: مذاکرات برجام در صورتی ادامه خواهد یافت که حقوق ملت ایران تامین شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ظریف تلاش دارد در این گزارش آینده برجام را به نام خود مصادره کند، گفت: اگر ظریف در وزارت امور خارجه می‌توانست مذاکرات برجامی را پیش ببرد این کار را می‌کرد، بنابراین طی سال‌های اخیر نتوانستند کاری انجام دهند. اگر دولت مردمی توانست قدمی در این مسیر پیش ببرد غرب گراها حق ندارند آن را به نام خود مصادره کنند.

ذوالنوری با بیان اینکه غرب گراها نباید دولت هراسی کنند، گفت: دولت آینده اهلیت بیشتری برای مذاکرات دارد و سنجیده‌تر عمل خواهد کرد و دستاوردهای آن برای مردم ملموس خواهد بود. دولت مردمی با پایبندی به اصول و منافع و بدون روحیه سازش کاری وارد مذاکرات خواهد شد. دولت تدبیر برای سازش و تسلیم وارد مذاکرات می‌شد اما دولت مردمی برای احقاق حقوق مردم وارد مذاکرات خواهد شد.

وی با اشاره به اظهارات ظریف در این گزارش مبنی بر اینکه «قهرمانان تاریخی بیشتر جوامع انسانی، جنگاوران و مبارزان میدان نبرد بوده‌اند و نه کنشگران عرصه دیپلماسی، تفاهم و مصالحه.» گفت: اگر امروز تاریخ امریکا را بخواهند بنویسند دیپلمات‌های آنها قهرمان هستند نه ارتش آنها در منطقه. ارتش آمریکا در افغانستان و عراق افرادی سرخورده و منزوی هستند و در بین مردم جایگاهی ندارند لذا قاعده‌ای که ظریف بیان می‌کند قاعده کلی نیست و بستگی به دستاورد دیپلمات‌ها و جنگجویان دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: همین نکته اعتراف به شکست است و اینکه دستاوردی نداشته است تا قهرمان ملی باشد.

ذوالنوری با بیان اینکه گزارش اخیر در واقع گزارش دستگاه دیپلماسی نیست، بلکه گزارش عملکرد هشت ساله دولت تدبیر است، گفت: از سوی وزارت امور خارجه ارائه شده به دلیل اینکه دولت هیچ دستاوردی در ابعاد دیگر ندارد که به مردم عرضه کند.

نظرات بینندگان