arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

تشخیص کم خونی با دوربین تلفن‌های هوشمند

شاید باورکردنی نباشد که چگونه می‌توان از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند برای تشخیص کم خونی استفاده کرد، اما این اتفاق رخ داده و امکان پذیر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاید باورکردنی نباشد که چگونه می‌توان از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند برای تشخیص کم خونی استفاده کرد، اما این اتفاق رخ داده و امکان پذیر است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، محققان الگوریتمی ساخته اند که کم خونی را با دقت بالاتر از ۷۰ ٪ پیش بینی می‌کند، در این روش، تصاویر گوشی‌های هوشمند از پلک داخلی امکان تخمین غلظت هموگلوبین خون را فراهم می‌کند.

این برنامه تلفن هوشمند می‌تواند به عنوان راهی برای غربالگری کم خونی در افرادی عمل کند که در مکان‌های دور زندگی می‌کنند. کم خونی حدود ۲۵ ٪ از جمعیت جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خستگی، سرگیجه، سردرد، تنگی نفس و مشکل در تمرکز از جمله علائم رایج این مشکل پزشکی است که شامل غلظت هموگلوبین خون پایین است.

کم خونی شدید اغلب ناشی از سوء تغذیه، عفونت‌های انگلی یا بیماری‌های زمینه‌ای است. این یک عامل خطر قابل توجه است، به ویژه در گروه‌های آسیب پذیر، شامل کودکان، بزرگسالان مسن و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند.

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله PLOS ONETrusted Source منتشر شده، نشان می‌دهد که استفاده از عکس تلفن هوشمند در داخل پلک پایین فرد برای پیش بینی کم خونی حدود ۷۲ ٪ دقیق است.

از آنجا که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به طور معمول کم خونی را از طریق بررسی کامل خون با استفاده از تجهیزات حساس آزمایشگاهی تشخیص می‌دهند، در مناطق روستایی که افراد دسترسی کافی به مراقبت‌های بهداشتی ندارند، کم خونی رخ می‌دهد.


محققان یک مطالعه دو مرحله‌ای برای ارزیابی امکان استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند برای کمک به تشخیص کم خونی انجام دادند. مرحله اول شامل گرفتن عکس از پلک‌های داخلی داخلی ۱۴۲ بیمار در بخش اورژانس با استفاده از تلفن هوشمند بود.

تشخیص کم خونی

محققان پلک تحتانی داخلی را انتخاب کردند، زیرا دارای ویژگی‌های منحصر به فرد زیر است:

برای عکاسی به راحتی قابل دسترسی است

هیچ مانعی  بین رگ‌های خونی و سطح ملتحمه وجود ندارد

فاصله سطح و رگ‌های خونی بسیار کم است

دما و سایر عوامل محیطی تأثیر قابل توجهی بر جریان خون در این منطقه ندارند.

با بزرگنمایی یک منطقه کوچک در هر عکس، محققان توانستند الگوریتمی را بسازند که وضوح رنگ را به حداکثر برساند و یک مدل پیش بینی کننده مقایسه پوست و سفیدی چشم با سطح هموگلوبین.

مرحله دوم شامل آزمایش الگوریتم روی تصاویر گوشی‌های هوشمند از ۲۰۲ بیمار مختلف در بخش اورژانس بود. یافته‌ها نشان داد که این مدل در پیش بینی کم خونی ۶/۷۲ درصد دقیق بود. دقت آن در پیش بینی کم خونی شدید که نیاز به انتقال خون دارد، بیشتر از ۸۶ ٪ تا ۹۴.۴ ٪ بود.

دکتر سلیم سانر، نویسنده اصلی مطالعه، از دانشگاه براون و بیمارستان رود ریز، توضیح داد که بدنبال تشخیص کم خونی، افراد فقط به مکمل‌های آهن احتیاج دارند که مصرف آن‌ها ارزان و آسان است. سانر گفت: "تشخیص مهمترین قسمت است. "

نتایج مطالعه نشان داد که برای تهیه تصاویر قابل قبول  تشخیص کم خونی، عکسبرداری با فلاش ضروری نیست. علاوه بر این، نویسندگان می‌نویسند، "تصاویر RAW داده‌ها را مستقیماً از سنسور دوربین بدون پردازش و فشرده سازی معمول که با فرمت‌های رایج مانند JPEG رخ می‌دهد، فراهم می‌کنند. "

محدودیت‌های احتمالی محققان شامل کیفیت تصویر متغیر است. با این حال، این می‌تواند به دلیل جمع شدن پلک فرد در هنگام ضبط تصویر باشد. همچنین، نورپردازی استاندارد نبوده و مشخص نیست که آیا سطح مختلف روشنایی در کیفیت تصویر نقش دارد یا خیر.

نظرات بینندگان