arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

یک پژوهش: ۶۵ درصد اطلاعات نادرست درباره واکسن کرونا را تنها ۱۲ نفر منتشر می‌کنند

یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که وقتی پای انتشار اطلاعات نادرست درباره واکسن کووید ۱۹ در شبکه‌های اجتماعی به میان می‌آید، صدای تعداد بسیار اندکی از کاربران است که جامعه بزرگی را تحت تاثیر اطلاعات جعلی قرار می‌دهند.مرکز «مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال» در گزارش اخیر خود می‌گوید که تقریبا ۶۵ درصد اطلاعات نادرست در مورد واکسن کرونا به زبان انگلیسی را ۱۲ نفر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که وقتی پای انتشار اطلاعات نادرست درباره واکسن کووید ۱۹ در شبکه‌های اجتماعی به میان می‌آید، صدای تعداد بسیار اندکی از کاربران است که جامعه بزرگی را تحت تاثیر اطلاعات جعلی قرار می‌دهند.

مرکز «مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال» در گزارش اخیر خود می‌گوید که تقریبا ۶۵ درصد اطلاعات نادرست در مورد واکسن کرونا به زبان انگلیسی را ۱۲ نفر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

نمونه آماری ما از میان ۸۱۲ هزار محتوای ضد واکسن منتشر شده در فیسبوک وتوئیتر از ۱ فوریه تا ۱۶ مارس ۲۰۲۱ بوده است که ۶۵ درصد آن توسط "دوجین اطلاعات نادرست" منتشر شده است.

این سازمان غیردولتی از این دوازده نفر که تعداد زیادی فالوور در شبکه‌های اجتماعی دارند با عنوان «دوجین اطلاعات نادرست» (Disinformation Dozen) نام می‌برد.


در این گزارش آمده است: «نمونه آماری ما از میان ۸۱۲ هزار محتوای ضد واکسن منتشر شده در فیسبوک وتوئیتر از ۱ فوریه تا ۱۶ مارس ۲۰۲۱ بوده است که ۶۵ درصد آن توسط "دوجین اطلاعات نادرست" منتشر شده است.»

این مرکز مستقر در لندن و واشنگتن که فعالیت‌ خود را از دسامبر سال ۲۰۱۷ آغاز کرده است می‌گوید که شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون و اپل و پلت‌فرم‌های شبکه اجتماعی نظیر فیسبوک، یوتیوب، توئیتر و اینستاگرام با سیاست‌های خود به نفرت‌پراکنی دامن می‌زنند و باید ارائه خدمات به کاربرانی را که اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند، متوقف کنند.

بر اساس گزارش این سازمان، نام رابرت اف. کندی جونیر، برادرزاده رئیس جمهور سابق ایالات متحده و رهبر یک گروه ضد واکسن و همچنین چند تن دیگر از فعالان شناخته شده و قدیمی ضد واکسن در آمریکا در میان اسامی این لیست ۱۲ نفره است.


در این گزارش آمده است که بسیاری از این افراد از طریق انتشار اطلاعات نادرست درباره واکسن کووید در پی کسب درآمد هستند. برای مثال دکتر جوزف مرکولا که از فروش مکمل‌های غذایی به‌عنوان جایگزین واکسن ثروت زیادی به دست آورده است.


از نظر این مرکز غیردولتی اقدامات انجام شده توسط شرکت‌هایی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر کافی نیست و سلب پلتفرم (گرفتن تریبون) از این کاربران بهترین راه برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست است.

سخنگوی توئیتر اخیرا به شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گفته است که تا کنون ۲۲۴۰۰ توئیت حاوی محتوای گمراه‌کننده نادرست درباره کووید ۱۹ را حذف کرده و حدون ۱۲ میلیون حساب کاربری را در این فرآیند به چالش کشیده است. سخنگوی فیسبوک نیز می‌گوید که ۲ میلیون پست حاوی اطلاعات جعلی را از ماه فوریه سال جاری تا کنون حذف کرده است.

نظرات بینندگان