arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

ماجرای عجیب فیلتر اینستاگرام که نژاد پرستی را رواج می‌دهد

این روز‌ها بسیاری از افراد از فیلتر‌های مختلفی در اینستاگرام استفاده می‌کنند و از عکس تا ویدئو‌های خود را با این فیلتر‌ها ثبت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد یکی از فیلتر‌های اینستاگرام از مسیر درست خود خارج شده و نژادپرستی را ترویج می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روز‌ها بسیاری از افراد از فیلتر‌های مختلفی در اینستاگرام استفاده می‌کنند و از عکس تا ویدئو‌های خود را با این فیلتر‌ها ثبت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد یکی از فیلتر‌های اینستاگرام از مسیر درست خود خارج شده و نژادپرستی را ترویج می‌کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، فیلتری به نام blackface مورد توجه بسیاری از کاربران و به ویژه کاربران هندی واقع شده است.   این فیلتر دارای سایه‌ای سیاه رنگ است و  بسیاری از کاربران هندی برای نشان دادن این که پوستشان کاملا سیاه نیست از آن استفاده می‌کنند.

بسیاری از سازندگان در  Instagram Reels در حال فیلمبرداری با استفاده از فیلتری به نام "blackface" هستند. این فیلتر به کاربران امکان می‌دهد رنگ پوست خود را به سیاه یا خاکستری تیره تغییر دهند. این فیلتر جدید در اینستاگرام وایرال شده و  بسیاری از سازندگان در Instagram Reels در حال فیلمبرداری با استفاده از این فیلتر  و حمایت از فضیلتی به نام  "پوست روشن" هستند.

در ابتدای کلیپ، سازندگان با تأثیر رنگ پوست تیره بر روی پوست خود، غمگین و ماتم زده به نظر می‌رسند و همچنین حرکاتی را نشان می‌دهند که با رنگ پوست جدید خود ناراحت هستند. اما در اواخر ویدئو، آن‌ها پس از از بین رفتن رنگ پوست تیره لبخند می‌زنند و رنگ پوست طبیعی خود را پس می‌گیرند.

ماجرای عجیب فیلتر اینستاگرام

عجیب است که یک پلتفرم متنوع در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام اجازه می‌دهد فیلتری را که نژادپرستی را ترویج می‌کند و برای جستجوی افراد با رنگ پوست تیره استفاده شود. این که چه زمانی فیلتر black face در اینستاگرام شروع به کار کرد مشخص نیست، با این حال با وایرال شدن فیلم‌های ایجاد شده با آن، اکنون به نظر می‌رسد که فیلتر مذکور حذف شده است.


تقریباً در همه فیلم‌ها ابتدا شخص از اینکه تیره‌تر شده  است غمگین به نظر می‌رسد و صورت خود را لمس می‌کند و به دستان خود نگاه می‌کند. سپس کاربر به رنگ اصلی خود بازمی گردند و خوشحال به نظر می‌رسد.

در برخی از ویدئو‌ها، نیز کاربر فراتر رفته و سعی می‌کند رنگ پوست خود را مانند نوعی آلودگی از روی پوست خود پاک کند.   تعداد بیشماری استوری در اینستاگرام وجود دارد که با فیلتر blackface ساخته شده اند. بیشتر آن‌ها نیز پربازدید شده اند و حاوی مضامین نژادپرستانه هستند.

بسیاری از کاربران در توییتر، این فیلتر را تحت عنوان نفرت و زورگویی گزارش کردند. با توجه به تعداد ویدئو‌های ساخته شده با استفاده از این فیلتر، مطمئناً مدت‌ها بود که فیلتر black face روی سیستم عامل اینستاگرام وجود داشت، اما توسط کسی مسئولان نظارت بر محتوای فیس بوک مورد توجه قرار نگرفت.

در سال ۲۰۱۷، فیلتر مشابهی در FaceApp پیدا شد. برنامه سلفی مجهز به هوش مصنوعی FaceApp فیلتر‌های blackface جدیدی را پخش کرده است که به کاربران امکان می‌دهد مانند نژاد‌های مختلف به نظر برسند. این فیلتر به کاربران امکان می‌داد تصویر خود را ویرایش کنند تا رنگ پوست قفقازی، آسیایی، هندی یا سیاه را بدست آورد. با این حال، FaceApp مجبور شد چند ساعت پس از راه اندازی فیلتر‌ها، آن‌ها را لغو کند.

نظرات بینندگان