arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۱ - ۲۹ تير ۱۴۰۰

هر بار نوشیدنی شیرین بخورید یک گام به سرطان روده بزرگ نزدیک تر می شوید

یک مطالعه جدید نشان داد که نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین و سرشار از  قند، مانند نوشابه، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در اوایل بیماری افزایش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مطالعه جدید نشان داد که نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین و سرشار از  قند، مانند نوشابه، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در اوایل بیماری افزایش دهد.

یک مطالعه جدید نشان داد که نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین و سرشار از  قند، مانند نوشابه، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین در روز می‌تواند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. برای کاهش خطر، نوشیدنی‌های شیرین را با آب، شیر یا قهوه یا چای شیرین نشده عوض کنید و به سایر قسمت‌های رژیم غذایی خود نیز توجه زیادی داشته باشید.

سرطان روده بزرگ در افراد زیر ۵۰ سال به طور مداوم در حال افزایش است. بسیاری از ما می‌دانیم که نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف را افزایش دهد، اما یک مطالعه جدید یکی دیگر از مواردی را که باید مورد توجه شما قرار گیرد برجسته می‌کند: عادت نوشیدن نوشابه  می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ  را افزایش دهد.

در این مطالعه که در مجله Gut منتشر شد، محققان از Nurses ’Health Study II استفاده کردند، جایی که نزدیک به ۹۶۰۰۰ زن نوشیدنی‌هایی را که می‌نوشیدند در هر چهار سال یکبار در یک پرسشنامه غذایی گزارش می‌کردند.

 سرطان روده بزرگ

آن‌ها دریافتند زنانی که روزانه دو یا چند نوشیدنی شیرین می‌نوشند بیش از دو برابر بیشتر د معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (قبل از ۵۰ سالگی) در مقایسه با زنانی قرار دارند که هر هفته کمتر از یک نوشیدنی شیرین می‌نوشند.

هر نوشیدنی شیرین ۸ اونسی که در روز مصرف می‌شود با ۱۶ ٪ خطر ابتلا به این بیماری در اوایل همراه است. در همین حال، در سنین ۱۳ تا ۱۸ سالگی، هر وعده روزانه با ۳۲ ٪ خطر بیشتر همراه بود. به طور کلی، ۱۰۹ شرکت کننده در این مطالعه مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند.

این نوشیدنی‌ها شامل نوشیدنی‌های گازدار و غیر گازدار است که با قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا شیرین شده اند، مانند نوشابه، نوشیدنی‌های میوه‌ای و چای سرد شیرین.

برای کاهش قابل توجه خطر، نوشیدنی‌های شیرین را با آب، شیر یا قهوه یا چای بدون شیرین عوض کنید. سپس، یک نگاه دقیق دیگر به رژیم خود بیندازید و کمتر گوشت قرمز و فرآوری شده مصرف کنید، که با خطر بیشتر سرطان روده بزرگ همراه است.

همچنین باید غذا‌های غنی از فیبر مانند غلات سبوس دار، دانه‌های چیا و حبوبات را مصرف کنید. خوردن فیبر بیشتر به حرکت سیستم هضم کمک می‌کند، که تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند از روده در ایجاد جهش‌های سرطانی محافظت کند.

نظرات بینندگان