arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۸ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

وزیر منابع آبی عراق: بغداد هنوز توافق «الجزایر» را به رسمیت نمی شناسد / برای حل مشکل آب با ایران، چاره ای جز اجرای مفاد این توافق نداریم

وزیر منابع آبی عراق با اذعان به اینکه طرف عراقی هنوز توافق امضا شده بین دو کشور در سال ۱۹۷۵ معروف به «معاهده الجزایر» را به رسمیت نمی شناسد گفت که بغداد از این موضوع بیشتر خسارت می بیند بنابراین چاره ای جز اجرای مفاد آن ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزیر منابع آبی عراق با اذعان به اینکه طرف عراقی هنوز توافق امضا شده بین دو کشور در سال ۱۹۷۵ معروف به «معاهده الجزایر» را به رسمیت نمی شناسد گفت که بغداد از این موضوع بیشتر خسارت می بیند بنابراین چاره ای جز اجرای مفاد آن ندارد.

«مهدی الحمدانی» روز یکشنبه در برنامه ای تلویزیونی گفت که حل مشکل کمبود آب در عراق نیازمند مصوبه ای در دولت یا پارلمان عراق است که توافق ۱۹۷۵ بین دو کشور را به رسمیت بشناسد.

وی تصریح کرد: مناطق جنوب عراق و هم مرز ایران یا نزدیک به استان خوزستان ایران با افزایش گرمای هوا و نیز تغییر مجراهای برخی رودها روبه رو هستند که این مسائل، تغییراتی در طبیعت منطقه ایجاد کرده و بر کشاورزی هر دو کشور تاثیر گذاشته است.

مقام عراقی ادامه داد: عراق ۴ روز است که از جریان آب رود سیروان در ایران به سوی دربندیخان و سپس رود دیالی برخوردار شده است اما فعلا از میزان آن، آماری منتشر نشده است؛ با این وجود، رهاسازی آب به معنای پایان بحران کم آبی در استان (دیالی) نیست.

وی گفت: به صورت عملی امکان جاری کردن آب ها از ایران به سوی عراق وجود ندارد زیرا این نیازمند راه حل هایی مانند محاصره آب است تا به مجراهای اصلی خود بازگردد.

الحمدانی تاکید کرد: ایران قول نشستی با طرف عراقی برای بررسی مشکل داده است و اصرار دارد که پروتکل خاص آب ها در توافق ۱۹۷۵ به اجرا گذاشته شود اما عراق زیر باز اعتراف به آن توافق نمی رود. ما معتقدیم که برای عراقی ها اجرای بندهای این توافق بهتر است یا اینکه تصمیمی سیاسی از سوی دولت یا پارلمان عراق مبنی بر به رسمیت شناختن این توافق، گرفته تا مشکل آب حل شود. ما خواهش می کنیم به این توافق اعتراف کنید.

به گفته وزیر عراقی، «پروتکل توافق، ضامن تقسیم آب بر اساس بندهای آن است و ایران برای اجرای توافق، نشستن پشت میز گفت و گو را پیشنهاد داده است در حالی که عراق هنوز آن را به رسمیت نمی شناسد و این به عراق بیشتر از ایران خسارت زده است».

نظرات بینندگان