arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

نقض حریم خصوصی فعالان عرصه‎ی مجازی توسط کارمند اخراجی مرکز رسانه‎های دیجیتال!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی ارسال دعوت‎نامه‎ برای مدیران تارنماهای ثبت شده در ساماندهی برای شرکت در اولین گردهمایی بزرگ مجمع "فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال انقلاب اسلامی" و به دنبال آن اطلاعیه‎ی مرکز توسعه‎ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر غیرقانونی بودن این تشکل، سوال اینجاست که اطلاعات مدیران تارنماها چگونه در اختیار این تشکل قرار گرفته است؟

به گزارش سیتنا، طی روزهای اخیر دعوت‎نامه‎هایی در قالب پیامک به تلفن همراه برخی فعالان عرصه‎ی فضای مجازی کشور و مدیران تارنماهای ثبت شده در سایت ساماندهی پایگاه‎های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد و از آنها خواسته شد که در اولین گردهمایی بزرگ مجمع "فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال انقلاب اسلامی" در روز سه شنبه شرکت کنند؛ اگرچه در قالب پست الکترونیک مجزایی از مدیران تارنماهای خبری خواسته شد که در جلسه‎ی هم اندیشی مدیران تارنماهای خبری در روز دوشنبه (مکان و ساعت نزد سیتنا محفوظ است.) نیز شرکت کنند.

اگرچه با انتشار این موضوع، مرکز توسعه‎ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تأسیس و فعالیت چنین تشکیلاتی، غیرقانونی بوده و ادامه‎ی فعالیت آنها به موجب "قانون‌ تعطیل‌ مؤسسات‌ و واحدهای‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ و فرهنگی‌ بدون‌ مجوز قانونی" مصوب مجلس شورای اسلامی، در حکم "کلاهبرداری" است.

در همین راستا، تریبون مستضعفین نوشت: نکته آنکه اطلاعاتی که برای ارسال دعوت‌نامه‌ها استفاده شده است، همان اطلاعاتی‌ است که در سایت ساماندهی، پایگاه رسمی «ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایران» ثبت شده است و جزء حریم خصوصی کاربران می‌باشد.

برای ثبت در سایت ساماندهی، اطلاعات اشخاص هم‌چون مشخصات شناسنامه‌ای و آدرس و راه‌های تماس نیاز به ثبت دارند و به ظاهر برای ارسال این دعوت‌نامه‌ها از اطلاعات تماس ثبت شده در این سامانه استفاده شده است. استفاده از این اطلاعات شخصی، منجر به ناراحتی و شکایت مدیران مسوول برخی از سایت‌ها شده است.

بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اطلاعات فردی نظیر نام و نام خانوادگی، نشانی های محل سکونت و محل کار، وضعیت زندگی خانوادگی، عادت های فردی، ناراحتی های جمعی، حساب بانکی و رمیز عبور، اطلاعات شخصی هستند و انتشار آنها و دسترسی غیرمجاز به آن جرم تلقی شده است.

به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، در توضیح این موضوع، شبکه ایران نوشت: چندی پیش بود که یکی از کارمندان اخراج شده، اطلاعات بانکی افراد مختلف که در اختیار داشت را افشا کرد و اکنون شنیده می شود کارمندان اخراجی مرکز رسانه‎های دیجیتال، از اطلاعات شخصی کاربران که در اختیار داشته اند، سوء استفاده می کنند.
نظرات بینندگان