arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

رابرت مالی: فشار حداکثری ترامپ علیه ایران به شکلی وحشتناک شکست خورد

نماینده آمریکا در امور ایران اذعان کرد کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده بود، کارزاری که به شکلی وحشتناک شکست خورد و به منافع آمریکا لطمه زد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صداوسیما: نماینده آمریکا در امور ایران اذعان کرد کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده بود، کارزاری که به شکلی وحشتناک شکست خورد و به منافع آمریکا لطمه زد.

نماینده آمریکا در امور ایران اعتراف کرد: کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده بود، کارزاری که به شکلی وحشتناک شکست خورد و به منافع آمریکا لطمه زد.

در ابتدای این گفتگو مهدی حسن مجری شبکه ام اس ان بی سی، از رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پرسید: آیا آمریکا به عنوان طرفی که ابتدا از توافق هسته‌ای خارج شد، نباید اول به آن بازگردد؟

مهدی حسن گفت: من می‌خواهم با سؤال از شما درباره مذاکرات وین آغاز کنم. ایران تازه‌ترین پیشنهاد را رد کرده است و برخی ممکن است بگویند این قابل درک است. من چند هفته پیش در این برنامه با سناتور دموکرات، کریس مورفی، از کمیته روابط خارجی صحبت کردم و او گفت ببینید ما نخستین طرفی بودیم که (از برجام) خارج شدیم بنابراین باید اولین طرفی باشیم که مجدداً به آن باز می‌گردیم. نظر او درست است، اینطور نیست؟ این بر عهده ماست که قدم نخست را برداریم و مجدداً به توافق بپیوندیم، زیرا این آمریکا بود که اول از آن خارج شد.

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به مجری شبکه ام اس ان بی سی اذعان کرد: ما شرایطی را به ارث بردیم و رئیس جمهور بایدن تصمیم گرفت که ما باید به آن پایان دهیم که همان مسئله کارزار فشار حداکثری بود که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده بود، کارزاری که به شکلی وحشتناک شکست خورد و به منافع آمریکا لطمه زد.

رابرت مالی اضافه کرد: ما خیلی روشن گفتیم که آماده ایم به این توافق بازگردیم، اگر آن‌ها هم آماده باشند سهم خود را انجام دهند. به عبارت دیگر، ما تحریم‌ها را برخواهیم داشت، اگر آن‌ها آماده باشند به پیروی از تعهدات هسته‌ای که در ۲۰۱۶ امضا کردند، بازگردند؛ و (پیشنهاد) آن معامله، کم و بیش، روی میز بوده است. هرگز درباره آن توافق نشد، اما آن‌ها نوعی ایده‌هایی بودند که ما مطرح کردیم.

شما در این خصوص به حرف من اتکا نکنید، از رئیس جمهور ایران و وزیر خارجه ایران بپرسید. هر دوِ آن‌ها چندین بار، ازجمله هفته پیش، گفتند اگر ایران می‌خواست تحریم‌ها برداشته شوند، می‌توانست کاری کند که آن‌ها (تحریم ها) در ماه مارس (اواسط اسفند ۱۳۹۹) برداشته شوند، یا در ماه‌های آوریل، مه، ژوئن و ژوئیه (امکانپذیر بود)، زیرا در تمامی آن مراحل، ایده‌هایی وجود داشت که آمریکا ارائه کرده بود، درباره این که همه تحریم‌هایی که رئیس جمهور ترامپ مغایر با توافق هسته‌ای وضع کرده بود، در ازای بازگشت ایران به پیروی (از برجام) برداشته شود.

مجری در ادامه مصاحبه با رابرت مالی، از وی درباره افشاگری‌های اخیر درخصوص انگیزه‌های ترامپ در ترور و به شهادت رساندن سردار سلیمانی و اعمال فشار حداکثری بر ایران سؤال کرد و گفت: ما در روز‌های اخیر دریافتیم که ترامپ ظاهراً به دستیارانش گفته بود سردار قاسم سلیمانی، را ترور کرد، زیرا در آستانه بررسی استیضاحش، تحت فشار سناتور‌های جمهوری خواه قرار داشت.

ما همچنین متوجه شدیم ژنرال مارک میلی ظاهراً به ترامپ هشدار داده بود که پس از شکستش در انتخابات آمریکا، به ایران حمله نکند و به او گفته بود: "شما در صورتی که حمله کنید، جنگی لعنتی خواهید داشت. " آیا دولت و مردم ایران حق دارند از این افشاگری ها مطلع باشند، مبنی بر این که کشور ما ژنرال ارشد آن‌ها را به خاطر اهداف سیاسی داخلی ترور کرد؟ اینکه ژنرال ارشد ما مجبور شد رئیس جمهور ما را از آغاز جنگ با ایران به عللی کاملاً سیاسی بازدارد؟

رابرت مالی در پاسخ گفت: من دقیقاً نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد، اما فکر می‌کنم مردم آمریکا حق دارند از این موضوع خشمگین باشند که سیاستی با این ادعا طراحی شد که دولت (ترامپ) قرار است آمریکا را با ترور ژنرال قاسم سلیمانی و با اعمال فشار حداکثری، در امان نگهدارد. سه سال بعد، اکنون قضاوت روشن است.

آمریکا اکنون کمتر در امان است، زیرا ایران برنامه هسته‌ای توسعه یافته تری دارد و به فعالیت‌های منطقه‌ای اش نیز شدت و سرعت بخشیده است. این‌ها دقیقاً همان مسائلی بود که دولت ترامپ گفته بود قصد دارد از طریق این کارزار و با کشتن قاسم سلیمانی با آن‌ها مقابله کند؛ بنابراین موضوع این نیست که قضاوت‌های بیشتری درباره قاسم سلیمانی داشته باشیم.

فکر می‌کنم همه ما می‌توانیم درباره آن اتفاق نظر داشته باشیم. این که آیا کشتن او آمریکا را امن‌تر کرد یا نه، مجدداً فکر می‌کنم قضاوت روشن است. این اقدام به جای این که از تنش‌ها بکاهد، مشکلات بیشتری ایجاد کرد.

نظرات بینندگان