arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

دادگاه «حمید صفت» بازهم به تعویق افتاد / استعلام دوباره درباره علت اصلی فوت پدرخوانده

وکیل حمید صفت از تجدید برگزاری جلسه دادکاه موکلش خبر داد و گفت: رئیس دادگاه برای رفع ابهام، استعلامی از پزشکی قانونی انجام دادند تا علت اصلی فوت متوفی، مشخص شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وکیل حمید صفت از تجدید برگزاری جلسه دادکاه موکلش خبر داد و گفت: رئیس دادگاه برای رفع ابهام، استعلامی از پزشکی قانونی انجام دادند تا علت اصلی فوت متوفی، مشخص شود.

حسین شاهرخی با اشاره به برگزاری دادگاه حمید صفت در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران، اظهار کرد: جلسه دادگاه امروز (دوشنبه چهار مرداد) با حضور حمیدرضا امیری صفت (حمید صفت)، سه وکیل وی، وکلای اولیای‌دم و بدون حضور اولیای‌دم برگزار و به خاطر برخی از ابهامات جلسه دادگاه تجدید شد.

وکیل حمید صفت افزود: حمیدرضا امیری‌صفت و وکلای وی، دفاعیات خود را به خوبی بیان کرده و تمام موارد گفته شد.

وی تصریح کرد: ابهامی در بحث کمیسیون پزشکی وجود داشت، که قاضی رحمانی؛ رئیس شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران، برای رفع ابهام، استعلامی از پزشکی قانونی انجام دادند تا علت اصلی فوت متوفی، مشخص شود.

شاهرخی درباره زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه نیز گفت: جلسه بعدی از مشخص شدن جواب استعلام صورت گرفته از کمیسیون 11 نفره پزشکی قانونی برگزار می‌شود.

 

ماجرای مرگ پدرخوانده حمید صفت

حمید رضا امیری صفت مشهور به حمید صفت 28 مرداد ماه 96 به‌اتهام قتل همسر مادرش بازداشت شد.

مادر حمید، از حدود 10 سال قبل از حادثه، پس از جدایی از شوهر اولش، با هوشنگ 66 ساله ازدواج کرده بود و حمید هم گاهی به خانه آنها می‌رفت، حمید 24 مرداد 96 وقتی فهمید هوشنگ مادرش را کتک زده، خودش را به خانه رساند و با او درگیر شد.

هوشنگ پس از این درگیری به بیمارستان انتقال یافت اما سه روز بعد جان باخت، پس از این ماجرا، دو پسر و یک دختر هوشنگ، از حمید صفت به دلیل قتل عمد شکایت کردند.

حمیدصفت در اظهاراتش با رد هرگونه ضربه به سر متوفی به بازپرس گفت: من به‌هیچ‌وجه ضربه به سر هوشنگ نزدم و اصلاً قصد کشتن وی را نداشتم فقط می‌خواستم وی را بترسانم که مادرم را مورد ضرب و شتم قرار ندهد، احتمال می‌دهم سر هوشنگ حین کِشمکش با من به دیوار یا کمد کنار مبل خورده باشد، چون در آن لحظات هوشنگ تقلا می‌کرد که مادرم را کنار بزند و با من درگیر شود.

در ادامه تحقیقات پزشکی قانونی در بررسی اولیه، علت مرگ پدرخوانده حمید صفت را «خونریزی و آسیب مغزی در اثر اصابت جسم سخت به آهیانه راست متوفی» اعلام کرد که با اعتراض متهم، پرونده به کمیسیون پزشکی قانونی رفت.

کمیسیون هفت نفره پزشکی قانونی در گزارش خود 50 درصد علت مرگ هوشنگ را مسائل و بیماری‌های متوفی اعلام کرد، به این ترتیب دادگاه با تبدیل قرار بازداشت متهم به قرار وثیقه موافقت کرد و حمید با وثیقه 600 میلیون تومانی آزاد شد.

آزادی حمید پایان کار نبود چرا که اولیای‌دم به این حکم اعتراض کردند و پرونده به کمیسیون 11 نفره فرستاده شد که نهایتا صدور قرار جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست جدید با عنوان اتهامی مباشرت در قتل عمد را به دنبال داشت.

حمید صفت در جلسه دادگاه ضمن رد قتل گفت: "مثل همه دعواها، درگیری ما هم با هل‌دادن یکدیگر شروع شد و من هم چند مرتبه او را هل دادم. در تحقیقات اولیه گفتم من او را نزده‌ام. گفتند اگر تو نزدی، مادرت زده است. به همین دلیل من هم گردن گرفتم که چند ضربه به او زده‌ام.

من شکلات‌خوری را به‌سوی او پرتاب نکردم، فقط یک گلدان بود که به دیوار کوبیدم. آن موقع متوفی به سمت آشپزخانه رفت و من فکر کردم می‌خواهد چاقو بردارد. دستش را گرفتم. او یک لیوان برداشت که آن را هم از او گرفتم و لیوان افتاد و شکست. بعد هم دعوایمان تمام شد."

حمید در این جلسه گفت که ضربه‌زدن در حد هل‌دادن را قبول دارد.

پس از آخرین دفاعیات متهم، هیئت قضایی قرار متهم را از قرار وثیقه 600 میلیون تومانی به قرار بازداشت موقت تبدیل کردند و حمید صفت مجدداً بازداشت و روانه زندان شد.

در ادامه حکم قصاص برای متهم صادر شد اما اولیای‌دم حمید صفت به حکم صادره اعتراض کرده و پرونده برای فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور فرستاده شد.

به این ترتیب با رأی اکثریت شعبه 39 دیوان عالی کشور فرجام‌خواهی پرونده حمید صفت پذیرفته و حکم قتل عمد و قصاص حمید صفت نقض شد.

نظرات بینندگان