arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تجمع اعتراضی در تهران / تولید واکسن در ایران برای روسیه؟ / عراق: به توافق ۱۹۷۵ با ایران پایبند نیستیم / فوتی‌های کرونا ۳۰۰ تایی شد / خواسته ایران در مذاکرات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تجمع اعتراضی در تهران
معاون امنیتی استانداری تهران تجمع دیروز در خیابان جمهوری را به دلیل اعتراض برخی شهروندان نسبت به قطعی برق پاساژ علاءالدین عنوان کرد و گفت: برق پاساژ علاالدین مشکل داشته و قطع شده بود که همین امر موجب نارضایتی کوچکی شد که بعد از یک ساعت هم برق وصل شد. فارس هم نوشت: به دنبال قطع برق دو پاساژ پر مصرف در خیابان جمهوری حدود ۵۰ نفر از کسبه با تجمع و شعار دادن نسبت به این موضوع اعتراض کردند. همچنین چندین نفر باشعارهای سیاسی تلاش کردند با این روش به اعتراض خود در شبکه های ماهواره ای ضریب دهند. صداوسیما هم اعلام کرد: پیش از ظهر دیروز تعدادی از کسبه دو پاساژ علاءالدین و چارسو در خیابان جمهوری در اعتراض به مشکلات ناشی از قطع برق در مقابل این دو پاساژ تجمع کردند. همزمان با این تجمع عده‌ای تلاش کردند با استفاده از نارضایتی ایجاد شده در میان کسبه پاساژ‌ها، به این گلایه مندی رنگ و بوی سیاسی بدهند. این عده شروع به سردادن شعار‌های هنجارشکنانه کردند و با حرکت در خیابان اطراف پاساژ علاءالدین تلاش کردند رهگذران و کسبه را با خود همراه کنند که به نتیجه نرسیدند. همزمان با این اقدام، ترافیک شدیدی در محل بوجود آمد و مردم برای مدتی در ترافیک و گرما معطل شدند. نیرو‌های حافظ امنیت نیز با حضور در محل، تجمع کنندگان را دعوت به آرامش و پیگیری منطقی خواسته‌ها و اعتراضات خود کردند. افرادی که اقدام به حرکت در خیابان و سردادن شعار کرده بودند بعد از ساعتی متفرق شدند.

خواسته ایران در مذاکرات
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شده جدیدترین خواسته ایران از آمریکا این است که ایالات متحده با بندی موافقت کند که خروج واشنگتن از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند.

تولید واکسن در ایران برای روسیه؟
مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تا جایی که اطلاع داریم، ظرفیت تولید واکسن توسط روسیه پایین است افزود: در حال حاضر خط تولید این واکسن در داخل کشور ما هم در حال راه اندازی است؛ منتها روس‌ها در این تولید هم سهم عمده‌ای را برای خودشان قائل هستند؛ در حالیکه انتظار این بود که تمام تولید این خط داخلی برای خودمان باشد اما روسیه از خطوط تولید در هر کشور سهم عمده‌ای را دریافت می‌کند. او گفت: به هر تقدیر این میزان واکسنی که تعهد کرده‌اند، دست ما را تا این لحظه به خوبی نگرفته است و امیدواریم در آینده این منبع بتواند بیش از این‌ها کمک‌کننده باشد.

بنیانگذار پروژه تاریخ شفاهی ایران درگذشت
حبیب لاجوردی، بنیانگذار پروژه تاریخ شفاهی ایران در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد، بامداد یکشنبه سوم مرداد در ۸۶ سالگی در شهر واشنگتن درگذشت. در پروژه تاریخ شفاهی ایران با ۱۳۴ نفر از بازیگران و ناظران سیاست ایران از آغاز قرن چهاردهم تا انقلاب اسلامی مصاحبه شده است. این پروژه یکی از منابع مهم تاریخ معاصر ایران به شمار می رود.

عراق: به توافق ۱۹۷۵ با ایران پایبند نیستیم
وزیر منابع آبی عراق با اذعان به اینکه طرف عراقی هنوز توافق امضا شده بین دو کشور در سال ۱۹۷۵ معروف به «معاهده الجزایر» را به رسمیت نمی شناسد گفت که بغداد از این موضوع بیشتر خسارت می بیند بنابراین چاره ای جز اجرای مفاد آن ندارد.

نظر پلیس درباره موتورسواری زنان
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هرکسی گواهینامه موتورسیکلت داشته باشد می‌تواند با موتور رانندگی کند. وی ادامه داد: در مورد موتورسواری زنان موارد محدود است که با آن برخورد شده و وسیله نیز توقیف شده است. اما هرکسی گواهینامه موتورسیکلت داشته باشد، می‌تواند با موتور رانندگی کند.

تولید برق ۵۴ و نیاز مصرف ۶۵ هزار مگاوات
سخنگوی صنعت برق کشور گفت: مجموع میزان تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی از ۵۴ هزار مگاوات فراتر نرفته، در حالی که میزان نیاز مصرف برق کشور در این روز‌ها بیش از ۶۵ هزار مگاوات است.

فوتی های کرونا  300 تایی شد
بنابر وزارت بهداشت از روز قبل تا روز ۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۵۶۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۴۶ نفر رسید. همچنین ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۹ هزار و ۱۲۲ نفر رسید.

نظرات بینندگان