arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

رای مجلس به اعمال اصل ۸۵ درمورد طرح جنجالی فضای مجازی / کمیسیون فرهنگی مسئول بررسی طرح شد / طرح دیگر به صحن علنی بازنمی گردد / کمیسیون طرح را مستقیما به شورای نگهبان ارسال می‌کند؛ در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد / نمایندگان مخالف: با توجه به تحریم ها، محال است که پلتفرم‌ها بتوانند در ایران دفتر راه‌اندازی کنند؛ بنابراین بر اساس این طرح، بعد از ۴ ماه فیلتر می‌شوند

نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رای موافق به اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی رای مثبت دادند و طرح برای تصویب به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد. جلال محمود زاده مخالف طرح گفت: بنا به اصل ۸۵ مجلس در شرایط ضروری طرح را به کمیسیون ارجاع می‌دهد، اما در شرایط کنونی چه ضرورتی دارد که طرح محدود کردن فضای مجازی را به کمیسیون ارجاع دهیم. ما باید تمام نمایندگان را در مسائل اساسی دخیل کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجلس شورای اسلامی بعد از غیر علنی کردن صحن برای بررسی بیشتر طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، از حالت غیر علنی خارج و ادامه بررسی این طرح را به صورت علنی دنبال کرد.

به گزارش «انتخاب»، رضا تقی‌پور نماینده تهران به عنوان موافق این طرح گفت: در سال ۹۶ حمایت از پیام رسان‌های داخلی تصویب شد، اما اجرای آن چندان توفیقی نداشت و به پرداخت چند میلیارد دلار محدود شد در حالی که تلگرام برای توسعه خود ۳۵۰ میلیون دلار اختصاص داد. آیا با این اندازه حمایت می‌توان با آن رقابت کرد؟

وی ادامه داد: این در شرایطی است که پلتفرم‌های داخلی همچون دیجی کالا، فیلیمو، اسنپ ... نشان داده‌اند که می‌توان به توان داخلی اتکا کرد و ظرفیت‌های داخل توانایی پوشش نیاز را دارد.

نماینده تهران در مجلس، بیان کرد: یک کار جالب و بزرگی که اینجا صورت گرفت، رفع تبعیض میان پلتفرم‌های داخلی و خارجی است، تا امروز ما به پلتفرم‌های خارجی هم پهنای باند بیشتری اختصاص می‌دهیم و هم پول پرداخت می‌کنیم، اما به نمونه داخلی نه تنها پول پرداخت نمی‌کنیم بلکه حتی پول هم دریافت می‌کنیم.

وی افزود: اقدام مهمی که صورت گرفت این است که از محل تشکیل صندوقی که در این طرح آمده است به تولیدکننده محتوا در داخل پول پرداخت می‌شود.

تقی پور در ادامه اظهار داشت: برخی شبهات مطرح می‌شود که گوگل و اینستاگرام و ... بسته می‌شود، در این طرح به روشنی گفته شده است که تا زمانی که پلتفرم داخلی مشابه وجود نداشته باشد و نتواند در میزان و گستردگی خدمات با نمونه خارجی رقابت کند، مسدودیت نخواهیم داشت.

وی افزود: نکته دیگر اینکه ما با این طرح دست مسئولان را باز می‌گذاریم که بتوانند با این پلتفرم‌ها رایزنی و صحبت کنند و همکاری آن‌ها را جلب کنند، اگر این همکاری جلب شد می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند تا در مواردی که از افراد کلاهبرداری و دزدی صورت گرفت، آن‌ها با پلیس ما همکاری کنند.

نماینده تهران در مجلس، در ادامه تصریح کرد: این پلتفرم‌های خارجی اکنون در کشور ما فعالیت دارند و از کشور درآمد کسب می‌کنند، اما پولی در اینجا پرداخت نمی‌کنند، از درآمدی که از کشور ما دارند به کشور مالیات پرداخت نمی‌کنند. از سوی دیگر این طرح از کسب و کار‌های ما حمایت می‌کند و دیگر کسی نمی‌تواند به راحتی و بدون بهانه مشاغل را پلمپ کند.

اظهارات مخالفان

مخالف اول حسن محمد یاری بود که گفت: خیلی از محدودیت‌های طرح به خود اشتغالی آسیب می‌زند. به پلتفرم‌ها ۴ ماه فرصت داده اند که دفاتر راه بیندازند این با توجه به تحریم‌ها محال است و بعد از ۴ ماه فیلتر می‌شوند و کسب و کار‌ها آسیب می‌بینند طرح را دولت سیزدهم در قالب لایحه ارایه دهد. در طرح با بنگاه‌های خصوصی هیچ تعاملی نشده است.

مخالف دوم جلال محمود زاده نیز گفت: بنا به اصل ۸۵ مجلس در شرایط ضروری طرح را به کمیسیون ارجاع می‌دهد، اما در شرایط کنونی چه ضرورتی دارد که طرح محدود کردن فضای مجازی را به کمیسیون ارجاع دهیم. ما باید تمام نمایندگان را در مسائل اساسی دخیل کنیم.

او افزود: بر اساس طرح اگر شبکه‌های خارجی نتوانند ظرف ۴ ماه در ایران دفتر ایجاد کنند با توجه به تحریم‌ها حتما نمی‌توانند دفتر ایجاد کنند و بنا بر این بعد از ۴ ماه این شبکه‌ها بسته خواهند شد و کسب و کار‌ها و ارتباطات اجتماعی و شغل‌های کشور را به تعطیلی خواهند کشاند خصوصا در شرایط کرونایی که اکثر مبادلات و کسب و کار‌ها از طریق شبکه‌های مجازی انجام می‌شود.

او گفت: این طرح شبکه‌های اجتماعی را مسدود خواهد کرد و زیان جبران ناپذیری به اقتصاد و روابط مردم وارد خواهد کرد. اگر این شبکه‌های مجازی نبودند آموزش و پرورش در این دوران کرونایی چگونه می‌توانست دانش آموزان را پوشش دهد.

بررسی طرح مجلس درباره اینترنت

نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رای موافق به اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی رای مثبت دادند و طرح برای تصویب به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور در کمیسیون فرهنگی بررسی شده و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

نظرات بینندگان