arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۰

روحانی: کارهای زیادی دلم میخواست انجام دهم اما نشد/ یکی از این کارها ورود قطار سریع السیر به کشور بود/ اگر تحریمها نبود و برجام ادامه پیدا میکرد، هم قطار سریع السیر اصفهان - تهران و تهران - مشهد در این دولت افتتاح شده بود و هم تا الان ٢٠٠ هواپیمای نو وارد کشور شده بود

رییس جمهوری گفت: اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد تا الان ۲۰۰ هواپیمای نو وارد کشور می‌شد و فضای هوایی ما متحول شده بود. ما توانستیم ۱۶ هواپیما وارد کنیم. البته قرارداد‌های ما طولانی بود، اما با تحریم سال ۹۷ جلوی آن بسته شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی: کارهای زیادی دلم میخواست انجام دهم اما نشد/ یکی از این کارها ورود قطار سریع السیر به کشور بود/ اگر تحریمها نبود و برجام ادامه پیدا میکرد، هم قطار سریع السیر اصفهان - تهران و تهران - مشهد در این دولت افتتاح شده بود و هم تا الان ٢٠٠ هواپیمای نو وارد کشور شده بودحسن روحانی روز پنج شنبه همزمان با عید سعید غدیر در هشتاد و ششمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و افتتاح طرح های ملی ریلی و آزادراهی وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: امروز به رغم شرایط سخت ناشی از جنگ اقتصادی و کرونا، شاهد افتتاح طرح های بسیار مهمی در حوزه ریلی و آزادراهی در استان های مختلف کشور بودیم که بسیار افتخار آمیز است.


به گزارش انتخاب، روحانی موضوع ریل را از موضوعات مهم و با اهمیتی که همواره مورد توجه قرار داده است، عنوان کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی در دولت های یازدهم و دوازدهم تلاش ها و اقدامات زیادی در زمینه توسعه راه آهن و همچنین بزرگراه ها و راه های ارتباطی در کشور انجام داد که جای قدردانی دارد.


رئیس جمهور با بیان اینکه می دانم در طول سه سال و نیم گذشته بخاطر مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی، کرونا و حوادث طبیعی ، مردم شرایط سختی را پشت سرگذاشته اند، گفت: همه تلاش این دولت از روز اول فعالیت تا آخرین روز این بوده که مردم در زندگی مشکلات کمتری داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه فهرستی از اقدامات وجود دارد که دوست داشتیم در این دولت  انجام شود اما به انجام نرسید، اظهار داشت: یکی از کارهایی که می‌خواستیم و انجام نشد ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود. در دولت یازدهم به دنبال افتتاح این پروژه از تهران به اصفهان بودیم بی تردید اجرای قطار سریع‌السیر با سرعت 300 کیلومتر و به صورت برقی مسیر را بسیار کوتاه می‌کرد و تحولی در عرصه  بخش ریل کشور بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر تحریم نبود قطعا راه آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان و حتی تهران به مشهد امروز به افتتاح رسیده بود اما در عین حال اقدامات بزرگی در این عرصه انجام شد و در ریل خودکفا شدیم.

دکتر روحانی با اشاره به افتتاح پروژه‌های بزرگی در حوزه خط آهن سراسری خاطرنشان کرد: تکمیل بخش پایانی تعدادی از طرح‌ها نیز باقی مانده که به زودی به افتتاح خواهد رسید و امیدواریم در دولت سیزدهم هر روز شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون به ویژه ریل باشیم.

رئیس جمهور همچنین احداث و افتتاح تونل البرز به عنوان بخشی از پروژه عظیم آزاد راه تهران - شمال را اقدامی بسیار مهم و افتخار آمیز دانست و گفت: تمام مراحل احداث  و تکمیل این تونل عظیم که 6.5 کیلومتر طول دارد به دست جوانان و متخصصان کشورمان انجام شده و اجرای آن در سلامت و آرامش روحی مردم بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: انصافا اقدامات بزرگی در عرصه بزرگراه، ریل، بنادر و فرودگاه انجام شده است و ظرفیت بخش بنادر و فرودگاهی کشور افزایش قابل توجهی داشته است و شاهد تحولی در بخش فرودگاهی و سفر هوایی هستیم و چنانچه برجام ادامه پیدا می‌کرد تاکنون 200 هواپیمای جدید وارد کشور می‌شد اما توانستیم فقط 16 هواپیما خریداری کنیم.

دکتر روحانی در ادامه از اقدامات وزارت راه و شهرسازی و دست اندرکاران این وزارتخانه و همچنین قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان و همه مهندسین و کارگرانی که در اجرای پروژه‌ها نقش داشتند قدردانی کرد.

رئیس جمهور در بخش ابتدایی سخنان امروز خود با تبریک عید غدیر خم، غدیر را به هجرت پیامبر اسلام(ص) از مکه به مدینه تشبیه کرد و اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) در مکه نیز رسالت و دعوت مردم  به مسیر هدایت را انجام می‌دادند اما در عین حال حکومت اسلامی در مدینه شروع شد و هجرت پیامبر(ص) به معنای آغاز حکومت اسلامی مطرح گردید و هجرت پیامبر(ص) مبنای تاریخ شمسی و قمری است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: با هجرت پیامبر(ص) ضمن آغاز حکومت اسلامی، پیامبر اسلام(ص) که نبی و وصی بود امام هم شدند و این موضوع در مدینه ظهور و بروز پیدا کرد.

رئیس جمهور غدیر را حرکت دوم هجرت توصیف کرد و گفت: غدیر آغاز تداوم حکومت اسلامی است و در این روز پیامبر اسلام(ص) مسیر را برای مسلمانان و صفات را برای حاکمان اسلامی مشخص کردند و  فرمودند که چه افرادی می‌توانند به عنوان حاکم دنیای اسلام باشند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: هر کسی که بتواند زیست و رفتار علی‌وار داشته و مانند علی(ع) سخن بگوید می‌تواند حکومت دنیای اسلام را بر عهده بگیرد و پیامبر اسلام(ص) در روز غدیر معیار‌ حکومت در دنیای اسلام و معیارهای حاکمیت را تا روز قیامت برای ما معرفی کردند.

رئیس جمهور گفت: امروز افتخار ما این است که حکومت اسلامی در کشور مان در مسیر راه امیرالمومنین(ع) است البته می‌دانیم که تا رسیدن به شرایط کامل حکومت مولایمان فاصله داریم اما تلاش ما این است که همان مسیر را بپیماییم تا به نقطه مطلوب برسیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: حرکت، ایثار و فداکاری ما باید ادامه یابد تا روز به روز به حکومت امیرالمومنین(ع) نزدیک‌تر شده و رنگ آن حکومت را پیدا کنیم.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

 بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

أَلحَمدُالله وَالصلاه عَلی رَسوُلِ‌الله وَ آلِهِ وَ صَحبه، اَلْیوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَأتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ الإِسْلامَ دیناً.

امروز بسیار روز فرخنده و مهمی در تاریخ اسلام است. می‌خواهم غدیر را از یک نظر به روز هجرت پیغمبر  اسلام(ص) از مکه به مدینه تشبیه کنم . در هجرت پیغمبر اسلام(ص) در واقع رسالت و دعوت پیغمبر(ص) در مسیر هدایت به آغاز حکومت اسلام تبدیل شد . یعنی در مکه پیامبر اسلام مردم را به راه مستقیم هدایت می‌کرد. وحی آنجا در غار حرا نازل شد اما در عین حال حکومت اسلام در مدینه شروع شد و هجرت پیغمبر به معنای آغاز حکومت اسلامی است و به همین دلیل هجرت پیغمبر(ص) آغاز تاریخ ما است یعنی مبداء تاریخ اسلامی ما هجرت پیغمبر اسلام(ص) از مکه به مدینه است.

بعضی‌ها فکر می‌کنند تاریخ قمری اسلامی است و شمسی غیراسلامی است درحالیکه هر دو تاریخ شمسی و تاریخ قمری اسلامی است و مبداء آن هجرت پیغمبر اسلام(ص) است. چرا مبداء تاریخ ما این است؟ به خاطر یک سفر یا به خاطر آغاز حکومت؟ مبداء هجرت پیغمبر است برای اینکه با هجرت پیغمبر(ص) حکومت اسلامی شروع شد و پیامبر اسلامی که نبی و رسول بود امام هم شد یعنی امامت پیغمبر(ص) در کنار رسالت پیغمبر(ص) در مکه بروز و ظهور پیدا کرد با اینکه در باطن پیامبر(ص) از آغاز هم مقام امامت را داشت اما ظهور و بروز آن در مدینه بود.

غدیر دو مرتبه حرکت دوم هجرت است یعنی یک بار دیگر بحث حکومت مطرح است آنجا آغاز حکومت اسلامی است و غدیر آغاز تداوم حکومت اسلامی است. در عید غدیر خم که می‌توانیم آن را هجرت دوم نامگذاری کنیم پیامبر(ص) مسیر را برای مسلمانها مشخص کرد پیامبر(ص) صفات را برای حاکمان اسلامی مشخص کرد، پیامبر (ص) آنجا به مردم گفت که به عنوان الگو برای آینده تاریخ تا قیامت چه افرادی می‌توانند به عنوان حاکم دنیای اسلام باشند. هر که علی‌وار زیست کند، هر که علی‌وار حرکت و رفتار کند و هر که علی‌وار سخن بگوید او می‌تواند حکومت و حاکمیت دنیای اسلام را به عهده بگیرد.

پیامبر(ص) نه تنها فرد، بلکه معیار را در غدیر معرفی کرد. ممکن است به ظاهر پیامبر دست مبارک پیغمبر به دست علی(ع) رسید و هر دو دست بلند شد و گفت مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلىٌّ مَولاه، این حرف درست است  امیرالمومنین(ع) را معرفی کرد اما معیارهای حاکمیت را هم تا روز قیامت برای ما معرفی کرد.

و امروز همه افتخار ما این است که حکومت اسلامی ما در مسیر راه امیرالمومنین(ع) باشد و البته همه ما یقین داریم حکومتی که امروز 40 و چند سال است در ایران به نام جمهوری اسلامی ایران است با حکومت مولای ما امیرالمومنین (ع) فاصله دارد اما در عین حال تلاش این است که همان مسیر را بپیماییم، این حرکت و تلاش و ایثار و فداکاری ما باید ادامه پیدا کند که روز به روز به حکومت امیرالمومنین(ع) نزدیک شده و رنگ حکومت ما همان رنگ حکومت مولای ما امیرالمومنین(ع) باشد.

در روزهای پایانی دولت دوازدهم هستیم آخرین پنجشنبه این دولت است . بسیار بسیار خوشحالم فکر نمی‌کردم که خداوند به ما توفیق دهد هر هفته افتتاح داشته باشیم و خداوند به ما عمر و حیات بدهد که بتوانیم حضور داشته باشیم و افتتاح را خدمت مردم اعلام کنیم و دل مردم را شاد کنیم، می‌دانم مردم ما در طول این سه سال و نیم با مشکلات بسیار زیادی در جنگ اقتصادی روبرو بودند کرونا و حوادث طبیعی مثل خشکسالی آمد و مشکلات را چند برابر کرد اما در عین حال وقتی مردم می‌بینند به دست جوان‌ها و مهندسین خودشان این پروژه‌های عظیم و بزرگ افتتاح می‌شود، خوشحال می شوند.

 در یک روز قادر هستیم صدها کیلومتر پروژه را افتتاح کنیم که این بسیار مهم است امروز افتتاح  270 کیلومتر راه آهن از یزد به اقلید را انجام دادیم که از دو طرف قطار مسافربری و قطار باری حرکت خود را آغاز کرد و مسیر را چند کیلومتر کوتاه کرد و هم برای تولیدگران، معادن بزرگ و هم برای مسافرین عزیز رفاه را ایجاد کرد. به هر حال این دو خطه‌ها برای سرعت قطار و امنیت و دسترسی‌ها‌ی آسان‌تر مردم مهم است.

امروز در اصفهان و  زنجان دو افتتاح داشتیم برای دو خطه شدن‌ها، اینها هم برای ما بسیار حائز اهمیت بود همچنین دو طرح بزرگ داشتیم که ریل گذاری آن به اتمام رسیده بود یکی بستان‌آباد- تبریز که ریل گذاری آن تا ایستگاه خاوران به اتمام رسیده و آ‌ماده است و ایستگاه هم به زیباترین شکل ساخته شده است منتها برای برخی از مسائل فنی یک هفته تا 10 روز زمان می‌خواهند، با اینکه به من پیشنهاد شده بود امروز افتتاح کنیم عمداً کلمه افتتاح را در این دو پروژه به کار نبردم و گفتم مطرح نشود به دلیل اینکه یکی دو هفته کار دارد بمانیم تا این یکی دو هفته هم تمام شود البته کار آن تمام شده است . هم در تبریز و هم در خاش- زاهدان، کارهای آن انجام گرفته و تکمیل شده است.

 بنابراین این دو پروژه برای هفته‌های بعد می‌ماند . پروژه‌هایی هم تا پایان سال می‌ماند و همانطور که آقای مهندس اسلامی گفتند اگر همه این پروژه‌ها تا پایان سال انشاءالله به افتتاح برسد ، 14 هزار کیلومتر راه آهن داریم که یکی از افتخارات ماست که از 10 هزار و خورده‌ای کیلومتر به 14 هزار کیلومتر می‌رسیم، این یک افتخار بزرگی است. این باعث افتخار همه مهندسین و طراحان ما است.

 جاده شمال  هم  برای ما بسیار مهم بود. شاید روزهای اولیه ریاست جمهوری بود که گفتم نقشه شمال را بیاورند و گفتم آقای مهندس فروزنده که مسوول بود به دفتر آمد و ساعت‌ها نشستیم بحث کردیم که چرا این پروژه خوابیده است؟ دلیل آن این بود که وقتی این پروژه در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌خواست شروع شود یک مشکلی بود که بررسی آن به من واگذار شده بود و در دبیرخانه شورای امنیت بررسی کرده بودیم به همین دلیل ذهن من همیشه دنبال این طرح بود که اجرا شود.

الحمدالله در سال 98 قطعه اول آن که بسیار مهم بود، از تهران تا حدود شهرستانک افتتاح شد و کرج که در ایام تعطیلات، تابستان وعید نوروز قفل بود نجات پیدا کرد . امروز مردم از تهران یا از هر کجا که به تهران می‌آیند از این مسیر جدید و از این آزادراه جدید به سمت شمال حرکت می‌کنند بدون اینکه به کرج کاری داشته باشند این معضل بزرگ ر ا آنجا حل کرد.

یک معضل دیگر هم امروز حل شد. تونل کندوان و اطراف آن برای آنهایی که در زمستان از اینجا سفر کردند، می‌دانند چه مسائلی دارد الحمدالله یک تونل بسیار عظیم و بزرگ به دست ایرانیان عزیز ساخته شد و همانطوری که اعلام کردند طولانی‌ترین تونل جاده‌ای در کشور و حتی در کشورهای منطقه و در غرب آسیا است. 6.5 کیلومتر تونل یکپارچه است و معلوم است وقتی یک تونل بلند و یکپارچه هست تجهیزات ، نور ، هوا و مواردی که باید برای امنیت در کنار این تونل باشد، بسیار مهم است الحمدالله به فکر همه آنها بودند و طراحی شده است و امروز الحمدالله این پروژه بسیار مهم هم به افتتاح رسید. تشکر می‌کنم از بنیاد مستضعفان از آقای مهندس فتاح، از همه عزیزان، از همه مهندسین و کارگرانی که در این مسیر تلاش و فعالیت کردند و این پروژه بسیار مهم را امروز به افتتاح رساندند.

من به درگاه خداوند بزرگ شکرگزارم. روزهای اولیه‌ای بود که در دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری رسیدم، فکر می‌کنم ملاقات دوم، سوم ما بود یکی از بحث‌های ن

که داشتیم درباره ریل بود. از آغاز پیروزی انقلاب هر کس وزیر راه شده در هر دولتی و هر کس رئیس سازمان برنامه و بودجه شده درمورد ریل با او صحبت کردم چه آن زمان که نماینده مجلس شورای اسلامی بودم چه آن وقتی که در دبیرخانه شورای امنیت ملی بودم ریل برای من مهم بود. ریل بهترین وسیله و مسیر ارتباطی هم برای بار و هم برای مسافر است، هم ارزان‌تر تمام می‌شود هم سالم تر است و اصلا ما باید بار خود را روی دوش ریل بیندازیم، مسافرت‌های طولانی، برای مردم هم بسیار خوب است .

در این دولت یکی از کارهایی که می‌خواستم و نشد، ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود یعنی دلم می‌خواست حتی در اواخر دولت یازدهم می‌خواستم تهران- اصفهان افتتاح شود و درباره سرعت آن بحث بود که 250 یا بالای 300 کیلومتر باشد که کاری ندارم، با این کار ما وارد یک فاز جدید می‌شدیم، ریل با سرعت 300 کیلومتر آن هم برقی، مسیر را کوتاه می‌کرد. در قم وقتی آغاز پروژه را اعلام کردم ، نظرم  این بود که در دولت ما این پروژه  افتتاح می‌شود. اگر تحریم نبود قطعا این پروژه افتتاح شده بود و اگر تحریم نبود راه آهن سریع‌السیر تهران به مشهد الان به پایان رسیده بود منتها در بعضی از طرح‌ها دست ما بسته شد.

بعضی از طرح‌ها الحمدالله در دولت یازدهم و دوازدهم به افتتاح رسید همدان، رشت، کرمانشاه، ارومیه، تبریز، یزد اقلید، زاهدان- خاش، اینچه برون جزو آنها بود و بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایی هم داریم که همین امسال در ماههای آینده قابل افتتاح است اردبیل، سنندج، کردستان، چهارمحال و بختیاری و رشت- کاسپین از آنهاست. اینها همه از طرح‌هایی است که آماده است و به زودی در بخش‌های مختلف افتتاح می‌شود و انشاءالله امیدواریم در دولت سیزدهم هر روز و هر ماه شاهد افتتاح‌هایی در پروژه‌های مختلف از جمله در زمینه راه آهن و راه باشیم.

این جلسه  ممکن است ، جلسه پایانی با وزارت راه و بنیاد و قرارگاه باشد و فرصت دیگری پیدا نکنم انصافا وزارت راه خیلی تلاش کرد، وزارت راه و شهرسازی، الان به مسکن آن کاری ندارم بخش دیگری است در آن زمینه هم تلاش زیادی شد. در زمینه راه، بزرگراه، آزادراه، ریل، بنادر و فرودگاه خیلی کار بزرگی شد. توان فرودگاه ما مثلا 50 و خورده‌ای میلیون بود که 70 و خورده‌ای میلیون شد یعنی یک توسعه بزرگی در فرودگاه‌های کشور پیدا شد، تعداد پروازها زیاد شد وتحولی در بخش فرودگاهی و در زمینه سفر هوایی رخ داد. اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد تا الان 200 هواپیمای نو آمده بود و کلاً فضای هوایی ما متحول شده بود ما توانستیم 16 هواپیما بیاوریم البته قراردادهای ما خیلی طولانی بود منتها با تحریم سال 97 بسته شد.

در لوکوموتیو، در تعمیر لوکوموتیو، در ساختن بسیاری از واگن‌های مسافربری و باربری و در خرید و ساخت آن، کار بسیار بزرگی انجام گرفته است و در ریل خودکفا شدیم امروز ریل را خودمان درست می‌کنیم در حالی که قبلا وارد می‌کردیم. بنابراین تشکر و سپاس می‌کنم.

در زمینه بنادر هم کار بسیار بزرگی انجام شده و از 185 میلیون تن به 285 تن رسیدیم 100 میلیون تن ظرفیت بندرگاه‌های کشور در این دولت و در این هشت سال اضافه شده است. این عزیزان کار بزرگی کردند چه با مدیریت خودشان چه بخش‌های خصوصی چه قرارگاه خاتم‌الانبیاء که طرف قرارداد اینها بوده در بسیاری از این زمینه‌ها، تلاش کردند.

البته از قرارگاه گله داریم که چرا تونل ذهاب را به اتمام نرساندند تونل ذهاب 35 کیلومتر آن را با زحمت فراوان انجام دادند می‌دانم سختی‌های زیادی داشتند اما 700 متر باقی مانده که انشاءالله این هم ظرف یکی دو ماه آینده به اتمام می‌رسد و این پروژه افتتاح می‌شود پروژه‌ای بود که بسیار مایل بودم که در سال 99 به افتتاح برسانیم البته احیای دریاچه ارومیه انجام شده منتها اجرای این طرح‌ها مقداری با تاخیر انجام گرفته است.

من از تلاش های قرارگاه تشکر می کنم از بنیاد مستضعفان و شخص آقای مهندس فتاح هم تشکر می‌کنم، تلاش بسیار زیادی در بخش‌های مختلف مخصوصا در آزادراه شمال کردند که دولت و بنیاد در کنار هم فعالیت کردند و به اینجا رساندند.

انشاءالله امیدوارم پروژه‌های امروز برای مردم عزیز در این عید بسیار سعید و فرخنده مبارک باشد. البته تا روزهای پایانی که دیگر چند روز بیشتر نداریم ، امیدوارم دو افتتاح دیگر هم احتمالا برای روز شنبه و یکشنبه داشته باشیم. الان هشتاد و ششمین است انشاءالله به هشتاد و هشتمین می‌رسد . از همه عزیزانی که در این هشتاد و هشت جلسه تلاش کردند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. انشاءالله برای ملت ایران مبارک باشد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

 

نظرات بینندگان