arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۸ مرداد ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: به اخبار داخلى و راديوهاى بى بى سى و [صدای] آمريكا گوش دادم. تشكيل كميته قدس در مراكش و مسايل موشكي ايران و تحريم عراق، مورد توجه است. بازجويى از ریيس‌جمهور آمريكا در خصوص روابط جنسى با [مونیکا لوینسکی] كارمند كاخ سفيد كه با گرفتن تضمين معافيت، آماده شده حقايق را به دادگاه بگويد و بر اين اساس، ریيس‌جمهور تحت بازجويى است. دادگاه پذيرفته است كه به جاى حضور در دادگاه، در كاخ سفيد جواب بدهد و ضبط ويدیويى شود. بعضى‌ها به اين تبعيض در دادگاه اعتراض‌ كرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ديشب باران و طوفان داشتيم. قرار بود امروز به كوه برويم و به قله توچال، به خاطر عمل آنژيوگرافى رهبرى، لغو كرديم. بهتر است كه در شهر باشم. ساعت هشت صبح، آقاى محمدى گلپايگانى، تلفنى اطلاع داد كه آنژيوگرافى انجام شد و نتيجه خوب است و حتى بهتر از سه سال پيش؛ گويا به خاطر انجام ورزش و كوه‌نوردى ايشان. خيالم  راحت شد.

بعد از نماز صبح، به كار اصلاح نمايه‌هاى تفسير راهنما پرداختم؛ سوره مائده. به اخبار داخلى و راديوهاى بى بى سى و [صدای] آمريكا گوش دادم. تشكيل كميته قدس در مراكش و مسايل موشكي ايران و تحريم عراق، مورد توجه است. بازجويى از ریيس‌جمهور آمريكا در خصوص روابط جنسى با [مونیکا لوینسکی] كارمند كاخ سفيد كه با گرفتن تضمين معافيت، آماده شده حقايق را به دادگاه بگويد و بر اين اساس، ریيس‌جمهور تحت بازجويى است. دادگاه پذيرفته است كه به جاى حضور در دادگاه، در كاخ سفيد جواب بدهد و ضبط ويدیويى شود. بعضى‌ها به اين تبعيض در دادگاه اعتراض‌ كرده‌اند.

ابتلای ملك حسين، پادشاه اردن به بیماری سرطان هم مورد توجه است. رسماً اعلان شده، سرطان غدد لنفاوى دارد و در آمريكا مشغول شيمى‎درمانى است؛ بحث دربارة جانشينى او است.

موضوع جالب، خانم‌ [آنگ‌سان] سوچى، رهبر اپوزیسيون برمه [= میانمار] و دارنده جايزه [صلح] نوبل هم مورد بحث است. در حال سفر براى شركت در يك اجتماع از طرفدارانش، از طرف پليس متوقف شده. او هم در اتومبيل خود در كنار پاسگاه تحصن كرده. يك هفته است كه همان‌جاست و تبديل به سوژه داغ خبر سياسى جهان شده است.

در ايران، بازداشت آقای محمدرضا زائرى، مدير نشريه «خانه»، به خاطر درج نامه‌اى توهين‌آميز به امام، براى حقوق بشرى‌ها غذاى جديدي پُخته و انفجار بانك صادرات با نشت‌گاز، خبر ترديدساز ديگر و تحليل دربارة آزمايش موفق موشك ايران كه عامل به‌ هم خوردن توازن استراتژيك قدرت در خاورميانه تفسير مى‌شود، مورد استقبال دنياى اسلام و كشورهاى عرب هم است؛ به خاطر اقدامات افراطى دولت اسرایيل، بر خلاف روال گذشته، برخوردها مثبت است.

بيشتر وقت به مطالعه گذشت. عصر آقاى دكتر [علیرضا] مرندى، [پزشک معتمد رهبری] آمد. توضيحاتى در مورد وضع حال و معاينات و معالجات آيت‌الله خامنه‌اى داد و گفت، نظر اطبا اين است كه خستگى و ناراحتى‌ها و هواى بد محل زندگى و كار زياد، عامل اين وضع است و خواست، براى رفع اين عوامل كمك كنم.

نظرات بینندگان