arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۲ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰

وزیر خارجه عراق: در گفت‌وگوها میان تهران و ریاض نقش داریم

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در مصاحبه خود با شبکه خبری العربیه با اشاره به مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض گفت: «ما در گفت‌وگوها میان عربستان سعودی و ایران نقش داریم». وی افزود که روابط میان آمریکا و ایران به صورت مستقیم بر عراق تاثیرگذار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق روز جمعه مدعی شد که مواضع برخی گروه‌ها در داخل عراق در راستای منافع دولت این کشور نیست.

وی که با شبکه سعودی العربیه مصاحبه می‌کرد، گفت: «نیازمند گفت‌وگو در داخل و خارج عراق برای سیطره بر این گروه‌ها هستیم».

وزیر خارجه عراق در ادامه این مصاحبه گفت که روابط میان آمریکا و ایران به صورت مستقیم بر عراق تاثیرگذار است.

مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای که میان ایران و شش قدرت جهانی در سال 2015 به امضا رسیده بود، از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند اما آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. هنوز زمان دور بعدی مذاکرات (دور هفتم) مشخص نشده است. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به شبکه قطری «الجزیره» گفت «ایران هنوز تصمیمی مهم برای بازگشت به توافق هسته‌ای نگرفته است». وی افزود مذاکرات وین برای احیای برجام نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه داشته باشد.

وزیر امور خارجه عراق در ادامه مصاحبه خود با شبکه خبری العربیه با اشاره به مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض گفت: «ما در گفت‌وگوها میان عربستان سعودی و ایران نقش داریم».

چندی پیش نیز «فیصل بن فرحان»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی اظهار داشت که کشورش از گفت‌و‌گو با ایران استقبال می‌کند؛ «اما تهران باید پایبندی خود را به تضمین امنیت و ثبات منطقه با حقایق اثبات کند».

فیصل بن فرحان در ادامه موضع ایران و عربستان سعودی در قبال گفت‌وگوهای اخیر را که چند ماه پیش در عراق آغاز شد، «مثبت» خواند و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌و‌گوها منجر به بسته شدن صفحه پیشین شود.

نظرات بینندگان