arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰

افشای جزئیات جدیدی از تلاش ناکام ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع خود / فشار ترامپ به معاون دادستان کل: فقط بگو که انتخابات فاسد بود؛ بقیه را بسپار به من

طبق یادداشت‌هایی که اخیراً افشا شده، رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰، مقام‌های ارشد وزارت دادگستری این کشور را تحت فشار قرار داده تا انتخابات را فاسد اعلام کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: بر اساس اسنادی که در اختیار یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور در اواخر ماه دسامبر زمانی که هنوز در قدرت بود، در تماسی تلفنی مقام‌های ارشد وزارت دادگستری را تحت فشار قرار داد تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را فاسد اعلام کنند تا از این طریق او و متحدان جمهوری‌خواهش در کنگره بتوانند نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهند.

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، پیش از این هم مشخص شده بود که ترامپ هم به صورت علنی و خصوصی وزارت دادگستری را وادار به تحقیق درباره ادعا‌های بی‌اساس خود مبنی بر ربوده شدن انتخابات از وی کرده بود، اما اسناد جدید، نُه صفحه یادداشت‌های همزمان از تماس تلفنی ۲۷ دسامبر بین او و «ریچارد داناهیو» معاون «جفری روزن» دادستان کل وقت بینش جدیدی در خصوص این تلاش‌ها ارائه می‌کند.

در این اسناد که یادداشت‌های داناهیو است، ذکر شده که وی در تماس تلفنی مذکور به ترامپ گفته که نمی‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد. او در خلاصه یادداشت‌ها از این تماس افزود، ترامپ به وی گفت: فقط بگو که انتخابات فاسد بود و بقیه را بسپار به من.

گفته می‌شود این مقام وزات دادگستری به ترامپ گفت که این وزارتخانه ده‌ها تحقیق و صد‌ها مصاحبه انجام داده، اما هیچ تقلب گسترده‌ای در انتخابات پیدا نشده است. با این حال ترامپ همچنان اصرار داشته که انتخابات در جورجیا، نوادا، میشیگان و آریزونا فاسد بوده است.

طبق این یادداشت‌ها، ترامپ بعد گفته که هیچ کسی به اف‌بی‌آی اعتماد نداره و انفعال وزارت دادگستری مردم را عصبانی کرده است. وی افزود: شما‌ها ممکن است مانند من اینترنت را دنبال نکنید. مردم از من می‌خواهند ریاست وزارت دادگستری را عوض کنم.

طبق یاددداشت‌های مورد ذکر، معاون دادستان کل در جواب به ترامپ گفت که او می‌تواند ریاست را عوض کند، اما موضع وزارت دادگستری تغییر نخواهد کرد.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» این اسناد بعد از آن منتشر شد که بایدن به مقام‌های وزارت دادگستری اعلام کرد می‌توانند بدون محدودیت با بازرسان کنگره که در حال بررسی تلاش ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات هستند، همکاری کنند. در حال حاضر یک کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی حادثه حمله مرگبار به کنگره که ترامپ از مسببان آن محسوب می‌شود، است.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیرو‌های امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

نظرات بینندگان