arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

بیمارستان اکبر مشهد: وضعیت این شهر از سیاه هم سیاه‌تر است / سن ابتلای ویروس به شیرخوارها هم رسیده / منطقی این است که مراسم‌ محرم و عزاداری برگزار نشود، باید این موج بگذرد تا ببینیم که با ما چه می‌کند

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد گفت: در حال حاضر رنگ بندی مشهد از نظر وضعیت کرونا از سیاه هم سیاه‌تر شده است، آنقدر وضعیت شهر بحرانی است که باید واکسیناسیون در سنین پایین‌تر هم انجام دهند و به زیر ۴۰ سال برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد گفت: در حال حاضر رنگ بندی مشهد از نظر وضعیت کرونا از سیاه هم سیاه‌تر شده است، آنقدر وضعیت شهر بحرانی است که باید واکسیناسیون در سنین پایین‌تر هم انجام دهند و به زیر ۴۰ سال برسد.

«غلامرضا خادمی» رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد  با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این شهر، بیان کرد: اگرچه موج بیماری در حال پیشروی است، اما اگر مسئولان به صورت جدی واکسیناسیون را برای افراد ۴۰ الی ۴۵ سال انجام دهند، تاثیرگذاری بسیار خوبی خواهد داشت، به طور مثال در سیستان و بلوچستان با توجه به واکسیناسیون، تعداد فوتی کرونا کم‌تر شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر رنگ‌بندی مشهد از سیاه هم سیاه‌تر شده است، آنقدر وضعیت شهر بحرانی است که باید واکسیناسیون در سنین پایین‌تر هم انجام دهند و به زیر ۴۰ سال برسد تا در این موج سنگین، ایمنی خوبی ایجاد شود.

خادمی افزود: سن ابتلای ویروس پایین آمده و حتی به شیرخوارها هم رسیده است، بین افراد کم سن هم فوتی داریم، اما فوتی بین کودکان نسبت به بزرگسالان خیلی کمتر است، اما چون جمعیت زیادی مبتلا می‌شوند، بین آن جمعیت بسیاری از کودکان هم درگیر می‌شوند.

اکسیژن به ما برسانند، بیمارستان صحرایی راه‌اندازی می‌کنیم

وی گفت: قبلا یک خانواده مبتلا می‌شد، اما کودک خانواده درگیری نداشت، ولی الان کودک خانواده هم با بقیه اعضا درگیر می‌شود، می‌بینیم بچه شیرخوار هم همچون دیگر اعضای خانواده تب دارد.

خادمی در مورد راه‌اندازی بیمارستان صحرایی، ادامه داد: در مشهد فضاهای خوب و بزرگ مثل مدارس و ورزشگاه زیاد است و خوب است که بیرون از بیمارستان چنین فضایی ایجاد شود تا از فضای عفونی بیمارستان دور باشد، در بیمارستان صحرایی دارویی که بیمار دریافت می‌کند رمدسیور، دگزا و سرم است که در کنارش باید به بیمار اکسیژن هم رساند.اگر دستگاه اکسیژن به ما برسانند، ما بیمارستان صحرایی را مستقر می‌کنیم.

خادمی در پاسخ به سوالی در مورد کلیپ منتشر شده از بیماران و همراهان بیمار که جلوی در بیمارستانی در مشهد منتظرند، گفت: شرایط در شهر خیلی فاجعه است و شدت ابتلا نیز بین همکاران من بالا است، اگرچه همکارانم واکسن هم تزریق کرده بودند، اما مبتلا شدند. خوشبختانه خوبی واکسن این است که شدت علائم بعد از ابتلای مجدد زیاد نخواهد بود و مرگ و میر آن پایین می‌آید.

مراجعه کودکان به بیمارستان با درگیری‌های قلبی

خادمی با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم و مراسم‌های عزاداری افزود: منطقی این است که مراسم‌ها برگزار نشود، باید این موج بگذرد تا ببینیم که با ما چه می‌کند. اگر واکسیناسیون انجام شود ایمنی خوبی هم برقرار خواهد شد، اگر واکسیناسیون به حد قابل قبول برسد و تا زیر ۴۰ سال هم واکسینه شوند، آن وقت می‌شود مراسم برگزار شود.

وی ادامه داد: بعد از این که موج فروکش کند، موج ابتلا در کودکان شروع می‌شود، چون کودکان معمولا بعد از موج کرونا با درگیری‌های قلبی به ما مراجعه می‌کنند، البته الان هم ما مراجعه کودکان داریم، چندین بستری داریم، آی‌سی‌یو مخصوص کودکان هم داریم و بخش‌های کرونای بیمارستان کامل پر است ولی باز ما انتظار داریم زمانی که این موج بخوابد، تازه کار بخش اطفال شروع می‌شود.

ما همیشه در موج بیماری هستیم

خادمی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود شرایط حال حاضر فکر می‌کنید، موج ششمی هم در پیش داشته باشیم یا خیر؟ گفت: با توجه سیاست‌های نامشخص وزیر بهداشت برای کنترل کرونا باید بگویم که بله موج دیگر در پیش خواهیم داشت، چرا که سیاست‌ها اصلا شفاف نیست و معلوم نیست از کدام مدل در حال تبعیت هستیم، الان در آمار بستری و فوتی‌های کرونا ما جزو اولین‌های رنکینگ هستیم.

وی ادامه داد: ما بیماری داریم با درگیر بالا و پی‌سی‌آر منفی، البته ویروس دلتا هم در خیلی مواقع جواب مثبت را نشان نمی‌دهد که امیدوارم کیت‌های دقیق‌تری استفاده کنیم.

او در پایان گفت: نمی‌شود ۱۸ ماه مردم را در خانه نگه داشت، از روز اول که ماسک زدیم، درنیاوردیم، ما همیشه در موج بودیم، دیگر موج پنچم و ششم معنی ندارد، ما همیشه در موج هستیم، مردم، مسئولان و کادر درمان همه از این شرایط خسته شدند و وقتی نمی‌توانیم جلوی موج بایستیم باید به سراغ واکسیناسیون برویم.

نظرات بینندگان