arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

سگ‌های رباتیک وارد نیروی پلیس هاوایی شدند

سگ‌های رباتیک، طی سال‌های اخیر طرفداران زیادی کسب کرده اند و اکنون نیز این سگ‌ها به شکل رسمی به کادر پلیس هاوایی پیوسته اند. درواقع، پس از پهپادها، ربات‌ها از محبوب‌ترین ابزار‌هایی هستند که وارد مشاغل مختلف شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سگ‌های رباتیک، طی سال‌های اخیر طرفداران زیادی کسب کرده اند و اکنون نیز این سگ‌ها به شکل رسمی به کادر پلیس هاوایی پیوسته اند. درواقع، پس از پهپادها، ربات‌ها از محبوب‌ترین ابزار‌هایی هستند که وارد مشاغل مختلف شده اند.


به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از ان بی سی نیوز، اگر به عنوان فردی بی خانمان به دنبال سرپناه موقت در پایتخت هاوایی باشید، به جای ماموران انتظامی، اکنون یک سگ پلیس رباتیک سلامت شما را برای تب و علائم کرونا بررسی می‌کند.


البته این تنها یکی از کاربرد‌های ربات  Spot است که بین برند‌های مختلف سگ رباتیک کار می‌کنند، ایت ربات باهوش درست به چالاکی یک حیوان واقعی کار می‌کند. البته برخی از ناظران حریم خصوصی (از حقوق بشر) هشدار می‌دهند که پلیس به طور مخفیانه برای خرید این ربات‌ها عجله می‌کند بدون این که در برابر استفاده‌های تهاجمی،   یا غیرانسانی ربات‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

در هونولولو، اداره پلیس حدود ۱۵۰۰۰۰ دلار برای کمک به بیماری همه گیر فدرال خرج کرد تا سگ‌های رباتیک را از شرکت رباتیک بوستون داینامیک  برای استفاده در یک منطقه چادرنشین دولتی در نزدیکی فرودگاه خریداری کند.

جونگووک کیم، مدیر حقوقی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در هاوایی می‌گوید: "از آنجا که فعلا سگ‌ها برای ساماندهی بی خانمان مورد استفاده هستند، انجام این کار خوب است. اما نگرانی‌هایی وجود دارد که این سگ‌ها پس از پایان همه گیری کرونا مجدداً برای استفاده‌های مختلف ظاهر شوند. "

سرهنگ دوم جوزف اونیل از واحد اطلاع رسانی گروه پلیس هونولولو از استفاده این ربات‌ها در اوایل سال جاری میلادی  دفاع کرد. وی گفت که با اسکن دمای بدن بین زمان غذا خوردن در سرپناهی که افراد بی سرپناه می‌توانند افراد را  قرنطینه کرده و آزمایش کرونا انجام دهند، در ضمن این ربات‌ها از ماموران و کارکنان سرپناه و ساکنان منطقه محافظت کرده است. این ربات همچنین برای مصاحبه از راه دور با افرادی که آزمایش کرونای  آن‌ها مثبت بوده است استفاده می‌شود.

اونیل گفت: "ما حتی یک نفر در آنجا نداشتیم که بگوید این کار  ترسناک یا نگران کننده است. ما مرتب افراد را اسکن و بررسی می‌کنیم. "


البته استفاده پلیس از چنین ربات‌هایی هنوز نادر است و آزمایش‌های زیادی در این زمینه انجام نشده است، اما استفاده از سگ‌های رباتیک، همیشه مورد استقبال عموم قرار نگرفته است. مقامات هونولولو نیز  با واکنش شدید روبرو شدند به خصو وقتی که یک سازمان خبری محلی، Honolulu Civil Beat، فاش کرد که خرید Spot با کمک‌های فدرال انجام شده است.

اواخر سال گذشته، اداره پلیس نیویورک پس از رنگ آمیزی Spot و تغییر نام آن به "Digidog" شروع به استفاده از Spot کرد. تا زمانی که نیویورکی‌ها شروع به تشخیص آن در طبیعت و ارسال ویدیو‌ها در شبکه‌های اجتماعی نکردند، عمدتا به آن بی توجه بود. اما پس از آن به سرعت تبدیل به یک سوژه مهم شد و اعتراض عمومی را به دنبال داشت که باعث شد بخش پلیس ناگهان Digidog را به سازنده آن بازگرداند.

سگ‌های رباتیک

مارژولین اسمیت، مدیر واحد عملیات ویژه پلیس ملی هلند، در مورد ربات کنترل از راه دور گفت: "این نوع ربات  به خودی خود فکر نمی‌کند. اگر به آن بگویید به چپ برو، به چپ می‌رود. اگر به او بگویید متوقف شود، متوقف می‌شود. " در اوایل سال جاری، پلیس هلند سگ رباتیک  Spot را به محل انفجار مرگبار آزمایشگاه مواد مخدر در نزدیکی مرز بلژیک فرستاد تا مواد شیمیایی خطرناک و سایر خطرات را بررسی کند. پری گفت که دستورالعمل‌های قابل قبول استفاده از این شرکت  سلاح گیری Spot یا هر چیزی که نقض حریم خصوصی یا حقوق شهروندی باشد را ممنوع کرده است، که به گفته وی پلیس هونولولو را در معرض اتهام قرار می‌دهد. همه این‌ها بخشی از تلاش یک ساله بوستون داینامیک است که دهه‌ها بر کمک‌های تحقیقاتی نظامی متکی بود تا ربات‌های خود را دوستانه‌تر نشان دهد و در نتیجه برای دولت‌های محلی و مشاغل مصرف کننده خوشایند‌تر باشد.

در مقابل، یک رقیب کمتر شناخته شده، Ghost Robotics مستقر در فیلادلفیا، هیچ تردیدی در مورد تسلیحات ندارد و روبات‌های سگ مانند خود را به چندین شاخه از ارتش ایالات متحده و متحدانش عرضه می‌کند.

پری افزود که شرکت او ربات‌های چهارپای خود را به بخش‌های پلیس عرضه نمی‌کند، هرچند گفت که استفاده از آن‌ها برای پلیس منطقی خواهد بود. او گفت: "این اساساً مانند یک دوربین بر روی دستگاه تلفن همراه است. "

در حال حاضر تقریبا  ۵۰۰ روبات Spot در جامعه وجود دارد. پری گفت که آن‌ها معمولاً توسط شرکت‌های تاسیساتی برای بازرسی مناطق فشار قوی و دیگر مناطق خطرناک استفاده می‌شوند. Spot همچنین برای نظارت بر سایت‌های ساختمانی، معادن و کارخانه‌ها و مجهز به هر حسگری که برای کار مورد نیاز است، استفاده می‌شود.

هنوز هم بیشتر رفتار‌های ربات، توسط انسان کنترل می‌شود، اگرچه تنها کاری که باید انجام دهند این است که به آن بگویند به کدام سمت برود و می‌تواند بصورت شهودی از پله‌ها بالا رفته یا از زمین‌های ناهموار عبور کند. همچنین می‌تواند به صورت خودکار عمل کند، اما تنها در صورتی که قبلاً یک مسیر اختصاصی را حفظ کرده باشد و موانع شگفت انگیز زیادی وجود نداشته باشد. پری گفت: "اولین ارزشی که اکثر مردم در ربات می‌بینند این است که یک فرد را از موقعیت خطرناک خارج کند. "

کیم، از ACLU در هاوایی، اذعان کرد که ممکن است استفاده‌های مشروع بسیاری از این ماشین‌ها وجود داشته باشد، اما گفت که باز کردن در برای روبات‌های پلیس که با مردم ارتباط برقرار می‌کنند، احتمالاً ایده خوبی نیست. او اشاره کرد که چگونه پلیس دالاس در سال ۲۰۱۶ مواد منفجره را روی یک ربات چرخ دار چسباند تا تک تیرانداز را بکشد، و بحث دائمی در مورد "روبات‌های قاتل" در پلیس و نبرد جنگ را دامن زد.

کیم گفت: "این پتانسیل برای این ربات‌ها وجود دارد که نظامی شدن بخش‌های پلیس را افزایش داده و از آن به نحوی غیرقابل قبول استفاده کنند. شاید این چیزی نباشد که ما حتی بخواهیم مجریان قانون اجازه اش را داشته باشند. "

نظرات بینندگان