arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

مسکو: اطلاعات درباره حمله به کشتی «مرسر استریت» متناقض و برپایه حدس و گمان است

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به اتهام‌زنی‌های اخیر رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به ایران درباره حادثه کشتی «مرسر استریت» تصریح کرد که این اطلاعات متناقض و بر پایه حدس و گمان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز گذشته (چهارشنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در ارتباط با این موضوع که آیا شورای امنیت سازمان ملل باید به موضوع حادثه اخیر برای کشتی «مرسر استریت» در دریای عمان ورود کند، یا خیر، تصریح کرد که اطلاعاتی که روزهای اخیر رژیم صهیونیستی و برخی کشورها همچون انگلیس و آمریکا مطرح کرده‌اند، کاملاً متناقض و بر پایه حدس و گمان بوده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، پولیانسکی در واکنش به اتهام‌زنی‌های اخیر رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی همچون آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها به جمهوری اسلامی درباره حادثه اخیر هدف قرار گرفته شدن کشتی مرسر استریت و تلاش برای محکوم کردن ایران در شورای امنیت گفت: «ما همچنان در حال بررسی جزئیات هستیم، اطلاعات متناقض زیادی وجود دارد، تحلیل‌های زیادی "بر پایه حدس و گمان" وجود دارد که ما کاملاً آن را رد می‌کنیم. بنابراین باید حقایق را معین کنیم».

صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است.

عصر روز جمعه نیز شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که ۲ نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام «مِرسِر استریت»، در پی حمله به آن، کشته شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری «مرسر استریت» بوده است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران در انجام این حمله دست داشته است.

واکنش نماینده روسیه در سازمان ملل در حالی مطرح شده است که مقام‌های رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا شورای امنیت با تشکیل جلسه‌ای، ایران را در ارتباط با حادثه مرسر استریت محکوم کند و کشورهایی چون انگلیس و آمریکا و رومانی با رژیم صهیونیستی همراه شدند و علیه ایران به شورای امنیت نامه نوشتند.

از طرف دیگر، «زهرا ارشادی» معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز در نامه ای به رئیس شورای امنیت با اشاره به اظهارات تحریک آمیز اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و تهدید به استفاده از زور، به این رژیم هشدار داد که منتظر عواقب تمام ماجراجویی ها و محاسبات نادرست احتمالی خود باشد.

جمهوری اسلامی ایران اتهامات رژیم صهیونیستی و مقام‌های کشورهای غربی را رد کرده است. «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در توییتر ادعاهای رژیم صهیونیستی و مقام‌های کشورهای غربی علیه ایران را رد کرد و به آنها هشدار داد.

خطیب‌زاده نوشت: «ایران به عنوان ضامن امنیت خلیج فارس، بیانیه‌های تحریک‌آمیز و به صورت هماهنگ طراحی‌ شده از سوی انگلستان و آمریکا را قویا محکوم می‌کند. آن‌ها که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی‌های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی‌پایه و اساس به ایران اتهام‌زنی می‌کنند. هرگونه ماجراجویی ضدایرانی پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد.»

لازم به ذکر است خطیب‌زاده پیش از این نیز به این بیانیه‌ها واکنش نشان داده بود و نسبت به هرگونه ماجراجویی احتمالی هشدار داده بود.

نظرات بینندگان