arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

ارزان قیمت‌ترین داروی زوال عقل را بخرید

نتایج یک مطالعه جدید و بزرگ در ایالات متحده نشان می‌دهد مصرف میوه و سبزیجات رنگارنگ خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد و این روشی مقرون به صرفه برای پیشگیری از این بیماری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک مطالعه جدید و بزرگ در ایالات متحده نشان می‌دهد مصرف میوه و سبزیجات رنگارنگ خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد و این روشی مقرون به صرفه برای پیشگیری از این بیماری است.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از مدیکال نیوز تودی، تغییرات در مغز می‌تواند دهه‌ها قبل از این آغاز شود که فرد دچار افت شناختی و زوال عقل شود.

در حال حاضر درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، بنابراین استفاده از راهکار‌هایی برای جلوگیری از این بیماری از طریق تغییر شیوه زندگی ضروری است.

یک مطالعه بزرگ ارتباط بین خوردن غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان‌ها به نام فلاونوئید‌ها و کاهش خطر ابتلا به علائم اولیه زوال شناختی را نشان داده است.
میوه‌ها و سبزیجات، مانند توت فرنگی، زغال اخته، پرتقال و فلفل، رنگ‌های روشن خود را مدیون مواد شیمیایی گیاهی معروف به فلاونوئید‌ها هستند.

میوه

این مواد شیمیایی گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی هستند که این امید را در مورد کاهش استرس اکسیداتیو در مغز افزایش داده است. استرس اکسیداتیو یک کاندید قوی برای ایجاد افت شناختی مرتبط با سن و در نهایت زوال عقل است که بر حافظه، تفکر و استدلال افراد تأثیر می‌گذارد.

در سال ۲۰۱۴، حدود ۵ میلیون نفر از افراد بزرگسال ۶۵ ساله و بالاتر تنها در ایالات متحده دچار زوال عقل شده بودند. بر اساس پیش بینی‌ها، این تعداد تا سال ۲۰۶۰ به نزدیک به ۱۴ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

یک مطالعه جدید که تقریباً ۸۰ هزار  فرد میانسال را برای بیش از ۲۰ سال مورد بررسی قرار داده، نشان داده است کسانی که بیشترین فلاونوئید‌ها را مصرف می‌کردند، در مراحل بعدی زندگی علائم اولیه‌ای از افت شناختی را تجربه می‌کردند.

حتی پس از تعدیل سایر عوامل خطر مانند ورزش فیزیکی، افرادی که بیشترین فلاونوئید‌ها را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که کمترین رژیم غذایی را داشتند ۲۰ ٪ کمتر در معرض افت شناختی ذهنی قرار می‌گرفتند. این تحقیق در مجله Neurology منتشر شده است.

دکتر والتر ویلت، نویسنده ارشد، از دانشگاه هاروارد در بوستون، می‌گوید: "شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد فلاونوئید‌ها نقش مهمی در جلوگیری از کاهش مهارت‌های تفکر شما با افزایش سن دارند. نتایج ما هیجان انگیز است، زیرا نشان می‌دهد که تغییرات ساده در رژیم غذایی شما می‌تواند از افت شناختی جلوگیری کند. "

زوال عقل

به نظر می‌رسد برخی از فلاونوئید‌ها محافظت قوی تری در برابر زوال شناختی نسبت به بقیه دارند. فلاون‌ها، نوعی فلاونوئید موجود در میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی، با کاهش ۳۸ درصدی خطر مرتبط هستند و  منبع غنی Anthocyanins، که در زغال اخته، توت سیاه و گیلاس وجود دارد، با کاهش ۲۴ درصدی خطر همراه بود.

دکتر ویلت می‌گوید: "در حالی که ممکن است مواد شیمیایی گیاهی دیگر در اینجا کار کنند، به نظر می‌رسد رژیم غذایی رنگارنگ غنی از فلاونوئید‌ها و به ویژه فلاونو‌ها و آنتوسیانین‌ها برای ارتقاء سلامت مغز در طولانی مدت گزینه خوبی است و هیچ وقت برای شروع دیر نیست، زیرا ما این روابط محافظتی را دیدیم چه مردم ۲۰ سال پیش در رژیم غذایی خود فلاونوئید‌ها استفاده می‌کردند و چه اخیراً مصرف این مواد را  شروع کرده بودند. "

نظرات بینندگان