arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

محمد هاشمي: وعده‌اي كه امكان تحقق آن وجود ندارد خلاف شرع و اخلاق است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو موسس حزب كارگزاران سازندگي گفت: وعده‌اي كه تحقق آن امكان نداشته باشد از ابتدا باطل، خلاف شرع، اخلاق و دين است.

محمد هاشمي در گفت‌وگو با ایسنا، با بيان اين‌كه نظام ما، نظام اسلامي است، اظهار كرد: در نظام اسلامي اخلاق و اخلاق‌مداري يك اصل زيربنايي است و اگر مسئول، نماينده و يا نامزدي وعده‌اي را مطرح كند كه امكان انجام آن وجود نداشته باشد و يا او توان انجامش را نداشته باشد، خلاف اخلاق و شرع است.

وي با اشاره به اين‌كه خداوند در قرآن مي‌فرمايند "به پيام‌هاي خود با خدا وفادار باشيد وقتي وعده مي‌دهيد"، افزود:‌ در نظام اسلامي و مكتب فكري ما، پيمان با مردم، پيمان با خداست. پس كسي كه وعده‌اي را مطرح مي‌كند، بايد مراقب باشد، امكان عملي شدن آن وجود داشته باشد و البته در حوزه اختيارات و توان آن فرد باشد، يعني كسي نمي‌تواند از قول ديگري وعده‌اي دهد.

اين عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين‌كه وعده‌اي كه تحقق آن امكان نداشته باشد، از ابتدا باطل، خلاف شرع، ‌اخلاق و دين است،‌ تصريح كرد:‌ هر كس چنين وعده‌اي دهد، ميزان پايبندي‌اش به اخلاق و مباني ديني، سست است، زيرا اگر مباني فكري قوي داشته باشد، چنين وعده‌هايي را مطرح نمي‌كند.

هاشمي با بيان اين‌كه مطرح كردن وعده‌هاي غيرواقعي و غيرقابل اجرا، باعث سلب اعتماد مردم از مسئولان و وعده‌دهنده مي‌شود، گفت: جلب اعتماد عموم و مردم وظيفه مسئولان است و اگر وعده‌اي غيرعملي توسط مسئولي مطرح شود كه نتواند آن را به انجام برساند، باعث مي‌شود مردم به او و يا آن رده از مسئولان بي‌اعتماد شوند و اعتماد كه يك سرمايه اجتماعي است بر باد رود.

وي با بيان اين‌كه در نظام‌هاي فكري و سياسي يكي از مهم‌ترين سرمايه‌هاي اجتماعي، اعتماد مردم به نظام سياسي و مسئولان است، گفت: اگر اعتماد مردم به مسئولان از بين رود و يا سست شود، پيامد سنگيني دارد و علاوه بر آنكه خلاف اخلاق است از نظر سياسي و اجتماعي هم خسارت‌هاي زيادي دارد.

عضو موسس حزب كارگزاران سازندگي با اشاره به اين‌كه در قوانين انتخاباتي اصل بر اين است كه يك نامزد توانايي‌هاي خود را معرفي كند و رقيب را تخريب نكند و قول و وعده نادرست و دروغ ندهد، اظهار كرد:‌در قوانين شفاف‌سازي شده است، پس مطرح شدن برخي وعده‌هاي غيرقابل اجرا به زيربناي فكري و ميزان اعتقادات افراد نسبت به مكتب فكري‌شان مربوط است كه مي‌خواهند به هر وسيله‌اي آراي مردم را جذب كنند و البته شايد در كوتاه مدت اثربخش باشد، اما اگر نتوانند آن وعده را عملي كنند در درازمدت زيان‌هاي زيادي دارد.
نظرات بینندگان