الی، نام یک ربات درمانگر مبتنی بر هوش مصنوعی است که با بودجه آژانس دولتی ایالات متحده مسئول توسعه فناوریهای نظامی طراحی شده است، این ربات قادر به خواندن ۶۰ نشانه غیر کلامی در ثانیه است. او ساعت مچی میپوشد و با همدلی به مراجع نگاه میکند. او سوالات بیماران را تشخیص داده و بررسی میکند، تعاملاتی دقیق با مراجع دارد و سرش را برای بیمار تکان میدهد.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از گاردین، آینده روان درمانی بسیار سریعتر از آنچه برنامه ریزی شده بود فرا رسید. طی دهه گذشته ظاهر مراقبتهای بهداشت روانی به طور اساسی تغییر کرده است، از مکالمات تلفنی در اتاقهای کوچک، شامل درمان از راه دور، درمان مبتنی بر متن (از طریق برنامههای پیام رسانی)، چت باتهایی که رفتار درمانی شناختی را به صورت آنلاین انجام میدهند، پلتفرمهایی که شما را با یک درمانگر مرتبط میکنند و به زودی، درمان مبتنی بر هوش مصنوعی با یک درمانگر "غیر انسانی" مانند الی را شاهدیم.
در سال ۲۰۲۰ همه گیری کرونا باعث ایجاد یک بحران سلامت روان شد و خدمات آنلاین روانشناسی به سرعت محبوب شد. همانطور که کرونا، راه خود را در جوامع باز میکرد، تعداد بیشماری از کودکان و بزرگسالان برای مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی از سازمانهای خدمات بهداشت روان کمک گرفتند، و سیستمهای درمانی آنلاین خصوصی، مانند BetterHelp، شاهد افزایش سریع کاربران و بازدهی مالی حدود ۶۰ پوند در هفته بود.
منطقی است مگر نه؟ دموکراتیزه کردن درمان، خدمتی منطقی و متفکرانه است، خدمتی که قبلاً فقط به طور گسترده در اختیار ثروتمندان قرار داشت. این زمانی بود که NHS در سال ۲۰۰۸ برنامه بهبود دسترسی به درمانهای روانشناختی (IAPT) - "بلندپروازانهترین برنامه درمان گفتاری در جهان" را راه اندازی کرد. این روش برای دسترسی بیشتر به درمان طراحی شده است و اگر امروز با پزشک خود با نگرانی تماس بگیرید، به احتمال زیاد به IAPT ارجاع داده میشوید. اگر برنامههای درمانی را در تلفن خود جستجو میکنید، میتوانید صدها سرویس را از کتابهای رنگ آمیزی بزرگسالان و خاطرات احساسات گرفته تا Woebot، یک چت بات هوش مصنوعی که از تکنیکهای CBT و Minions GIF برای بهبود روحیه کاربران استفاده میکند، بارگیری کنید. صنعت درمان در حال پیشرفت است.
با این حال، افزایش درمانهایی که دیگر نیازی به درمانگر ندارند، یا حتی گاهی اوقات شخص دیگری به آن گوش میدهد، یک پیشرفت پیچیده است. دکتر کیت آنتونی، مدیرعامل موسسه درمان آنلاین، مقاومت را میپذیرد، اما میگوید: "به عنوان متخصصان و مشتریان، مفهوم ارتباط از راه دور برای درمان دیگر با شک و تردید مورد توجه قرار نمیگیرد. فناوری به طور طبیعی برای تجربه درمانی مناسب نیست، اما همه گیری نشان داد که در صورت دلخواه یا ضروری مناسب است. " او آینده درمان را ترکیبی از جلسات داخل اتاق و آنلاین میداند که بر اساس نیازهای هر فرد هدایت میشود.
در بخش دیگری از گزارش گاردین میخوانیم: "فضای سلامت مشتریان از این بسترها برای تبادل پیام و برگزاری جلسات ویدئویی با درمانگران مجاز با هزینه کمتری نسبت به درمان سنتی استفاده میکنند. چنین برنامههایی در یوتیوب و اینستاگرام تبلیغ میکنند. "
یک مراجع این مراکز میگوید: "می خواستم مشاوره بگیرم، اما نمیخواستم خود را در معرض بیماری کرونا قرار دهم. برای من این روشی مطلوب بود و قیمتی بسیار ارزانتر از مشاوره معمولی داشت. "
پرستار رباتیک مصری به تیمهای پزشکی در همه گیری کمک میکند. این ربات سفید رنگ، توسط پژوهشگران دانشگاه عین شمس قاهره طراحی شده و از طریق صفحه لمسی روی بدن خود، درباره وضعیت بیماران گزارش میدهد.