arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۱ شهریور ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: پيش از ظهر، كميسيون زيربنايى و امور تولیدی [مجمع تشخیص مصلحت نظام]، جلسه داشت. بحث در اولويت بخش‌هاى گوناگون بود كه ناتمام ماند. در جلسه، آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، گفت، خطبه ديروز جمعه من، نظام را از مخمصه در مسأله افغانستان نجات داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

گزارش 445 صفحه‌اى دادستان آمريكا، آقاى كيت استار، به كنگره، در مورد انحراف اخلاقى آقاى [بیل] كلينتون، در اينترنت منتشر شده و افتضاح و مشكل سياسى بزرگى براى كاخ سفيد به وجود آورده است. یازده خلاف عمده و ذكر دوازده مورد آميزش‌جنسى كه يك مورد آن، اسپرم كلينتون، از روى لباس مونيكا نمونه‌بردارى شده و تلفن كلينتون به يك عضو كنگره آمريكا در حال آميزش، از نكات سرگرم‌كننده اين گزارش است. كلينتون در مراسم صبحگاهى نيايش، از كشيش خواسته براى آمرزش او دعا كند و توبه كرده و اكنون مسأله استيضاح او جدى‌تر شده و بورس نيويورك دچار تنزل قيمت‌ها شده است.

در روسيه، [یوگنی] پريماكوف، با حمايت كمونيست‌ها، نخست‌وزير شده و اعلان‌كرده بعضى سياست‌هاي تمركزى و دخالت دولت را اجرا مى‌كند و غربى‌ها در ادامه سياست اصلاحات آزادسازى، دچار ترديد شده‌اند و آينده يلتسين، [رییس‌جمهور روسیه]، دچار ترديد است.

در الجزاير، [امین] زروال، [رییس‌جمهور]، اعلان انتخابات زودرس كرده و عمر رياست خود را يك سال و نيم كوتاه نموده که مسأله مهمى است. در افغانستان، طالبان به سوى باميان پيش مى‌روند و خطر فاجعه عظيمى در مورد مردم شيعه هزاره‌جات وجود داردكه مشكل‌ساز است. طالبان، شيعه را كافر و مهدورالدم مى‌داند.

پيش از ظهر، كميسيون زيربنايى و امور تولیدی [مجمع تشخیص مصلحت نظام]، جلسه داشت. بحث در اولويت بخش‌هاى گوناگون بود كه ناتمام ماند. در جلسه، آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، گفت، خطبه ديروز جمعه من، نظام را از مخمصه در مسأله افغانستان نجات داد.

بعد از جلسه، آقاى [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی] ماند و گفت، براى تعهدات ارزى سال‌جارى، سه ميليارد دلار كم دارند و اقداماتى براى حل مشكل، در دست اجرا دارند. راجع به نحوه تأمين كسری بودجه صحبت شد. گفت، رهبرى به آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، گفته‌اند، در استقراض از بانك مركزى محتاط باشند.

عصر گروه ستاد مساجد آمدند. گزارشى از اقدامات دادند؛ منجمله ايجاد واحد مديريت مساجد در رشته تبليغ حوزه و ايجاد مركز تحقيقات معمارى مساجد، در وزارت مسكن و شهرسازی. راجع به مركز پيگيرى مسایل مساجد، نظرخواهى كردند كه دولتى باشد، يا مردمى و يا به وضع فعلى بماند. گفتم، اگر خود مساجد، سازمانى از طريق شوراها و انتخابات خودشان به وجود بياورند، بهتر است. گفتند، سازمان تبليغات اسلامی، دركنترل اعزام مبلغ، موفق نبوده است.

شب در مجلس، با سران سه قوه بوديم. درباره افغانستان و خطر سركوب شيعه بحث شد و ناتمام ماند. درباره كمبود اعتبارات ارزى و ريالى دولت صحبت شد؛ بناست ارز از خارج و ريال را با وام داخلى تهيه كنند. سفر آقاى [سیدمحمد] خاتمى به نيويورك و تمهيداتى كه براى جلوگيرى از ايذاءهاى منافقين شده و راجع به مسایل انتخابات مجلس خبرگان هم صحبت کردیم.

نظرات بینندگان