arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۳ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

بلینکن: بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها سقوط کابل را پیش‌بینی نمی‌کردند / اگر ۲۰ سال حضور مانع سقوط دولت افغانستان نشد چطور حضور برای یک یا پنج سال بیشتر می‌توانست تفاوتی ایجاد کند؟

بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره سقوط کابل گفت: «حتی بدترین ارزیابی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که نیروهای دولتی در کابل در حالی که نیروهای آمریکا در آنجا هستند سقوط کنند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از برنامه دولت جو بایدن برای اجرای توافق خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان دفاع کرد.

بلینکن درباره سقوط کابل گفت: «حتی بدترین ارزیابی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که نیروهای دولتی در کابل در حالی که نیروهای آمریکا در آنجا هستند سقوط کنند.»

او در بخش دیگری از این جلسه گفت: «طالبان متعهد شده که مانع از آن شود که گروه‌های تروریستی از افغانستان به عنوان پایگاهی برای انجام عملیات‌هایی که می‌توانند آمریکا را تهدید کنند جلوگیری کند.»

آنتونی بلینکن همچنین گفت اینکه جامعه جهانی طالبان را به رسمیت بشناسد یا نه به رفتارهای این گروه بستگی دارد. او گفت آمریکا از طالبان انتظار دارد به تعهداتش در زمینه مبارزه با تروریسم و حفظ حقوق اولیه مردم افغانستان از جمله زنان و دختران عمل کند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به انتقادهایی که معتقدند حضور طولانی‌تر آمریکا می‌توانست از سقوط دولت افغانستان جلوگیری کند گفت: «هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حضور طولانی‌تر ما می‌توانست به نیروهای امنیتی افغانستان را ماندگارتر یا پایدارتر کند.»

او در ادامه تصریح کرد: «اگر ۲۰ سال حضور و صرف صدها میلیارد دلار حمایت کافی نبوده باشد چطور حضور برای یک، پنج یا ده سال بیشتر می‌توانست تفاوتی در نتیجه ایجاد کند؟»

 

نظرات بینندگان