arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

وزیر بهداشت: هرکس از کشور خارج می‌شود باید کارت واکسن داشته باشد / اگر تولید واکسن داخلی کافی بود واکسن وارد نمی‌کردیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هر کسی از کشور خارج می‌شود باید واکسن بزند، گفت: در مهرماه ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هر کسی از کشور خارج می‌شود باید واکسن بزند، گفت: در مهرماه ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد می‌کنیم.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازدید از خبرگزاری صدا و سیما، گفت: همانطور که قبلا قول داده شد تا پایان شهریورماه 50 میلیون دوز واکسن وارد می‌شود و در مهرماه 40 میلیون دوز دیگر وارد می‌کنیم، البته این میزان واردات علاوه بر تولیدات داخلی است و ما سعی می‌کنیم که همه مردم واکسن کرونا را در اسرع وقت دریافت کنند.

وزیر بهداشت افزود: در دولت جدید مجوز تولید داخلی پنج واکسن سیناژن، رازی، پاستور، فخرا و برکت داده شده است.

عین‌اللهی درباره دلایل افزایش ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور گفت: من هیچوقت درباره گذشته صحبت نمی‌کنم بلکه صحبت من درباره آینده است، از وقتی که نمایندگان به ما رای اعتماد دادند و تکلیف به دوش ما افتاد، شبانه‌روز برای تامین واکسن کرونا کار کردیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: مهمترین مسئله که باعث موفقیت شد تلاش‌های شخص رییس جمهور، معاون اول، بانک مرکزی و سایر وزارتخانه‌ها بود و این همکاری و همدلی موجب شد که شاهد ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور باشیم.

عین‌اللهی با اشاره به صدور مجوز برای تولیدات داخلی واکسن کرونا بیان کرد: در بحث مجوز‌های اضطراری به تولیدات داخلی باید به این مسئله اشاره کرد که تا قبل از دولت جدید تنها "واکسن برکت" مجور تولید داخلی داشت، اما امروز ما شاهد هستیم که پنج مرکز ما از جمله سیناژن، رازی، پاستور، فخرا مجوز تولید داخلی دریافت کردند و همین موضوع باعث می‌شود که کشور‌های دیگر از این فرصت استفاده کنند و بیشتر راغب ورود واکسن به کشور ما باشند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر تولید داخل ما کافی بود واکسن وارد نمی‌کردیم، اما چون شروع کار است و حجم زیادی واکسن احتیاج داریم به طوری که 60 میلیون جمعیت باید واکسینه شوند و با احتساب دو دوز 120 میلیون دوز و اگر بچه‌ها هم بخواهند واکسینه شوند 140 میلیون دوز واکسن احتیاج داریم بنابراین برای ما زمان خیلی مهم است چرا که اگر امروز واکسن بزنیم بهتر از فردا است.

وی درباره آخرین خبرها از واردات واکسن به کشور گفت: همانطور که قبلا قول داده شده تا پایان شهریور 50 میلیون دوز وارد می‌شود و در مهر 40 میلیون دوز دیگر وارد می‌کنیم البته این میزان واردات علاوه بر تولیدات داخلی است و ما سعی می‌کنیم که همه مردم واکسن را دریافت کنند.

عین‌اللهی افزود: متاسفانه موج پنجم باعث غم و اندوه مردم شد و هم‌اکنون تلاش می‌شود با کمک نیرو‌های وزارت بهداشت، دانشجویان و مردم به سرعت واکسینه شوند.

ایران رکورددار تزریق واکسن کرونا در جهان

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه این هفته رکورد جهانی واکسیناسیون کرونا در کشور را می‌زنیم، تصریح کرد: این رکورد هم‌اکنون در اختیار آلمان با تزریق 50 میلیون دوز در یک هفته است که تا پایان هفته رکورد آن‌ها شکسته خواهد شد.

وی گفت: امروز واکسیناسیون در کشور ما سرعت گرفته و امروز به 38 میلیون دوز رسیده و این هفته رکورد جهانی واکسیناسیون را می‌زنیم، چنانچه هفته قبل 5 میلیون دوز بود و رکورد دست آلمان بود و ما امیدواریم رکورد را بزنیم البته به این نکته اشاره کنم که این توانمندی وزارت بهداشت نبود بلکه توانمندی مردم کشور است چرا که ما هم اکنون شاهد هستیم در ورزشگاه‌ها حتی در ساعت 11 شب مردم و دانشجویان عاشقانه کار می‌کنند در حالیکه در هیچ کجای دنیا اینطور نیست و امیدواریم که در این هفته رکورد را بزنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: واکسن کرونا مخصوص جوانان زیر 18 سال به تعداد مورد نیاز وارد کردیم و از چند روز آینده کار را آغاز می‌کنیم البته برای افرادی که امسال کنکور می‌دهند به‌زودی تزریق واکسن برای آن‌ها آغاز می‌شود.

الزام واکسیناسیون کرونا برای مسافران خارجی

عین‌اللهی ضمن اشاره به اینکه هر کس که از کشور خارج می‌شود باید حتما واکسن زده باشد، گفت: باید برای همه سفر‌ها حتی سفر‌های ترکیه افراد واکسن زده باشند، هم‌اکنون برای ورود از کشور و ورود به کشور تست منفی نیاز است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: با توجه به حجم واکسیناسیون در کشور هر کس که بخواهد از کشور خارج شود باید حتما کارت واکسن داشته باشد و در برگشت به کشور هم باید تست منفی و تست پی سی آر داشته باشد که آلودگی وارد کشور نشود.

وی تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های صدا و سیما اعلام کرده است که مردم بیش از 70 درصد به اخبار خبرگزاری اعتماد دارند و این اعتمادسازی بسیار مهم است.

عین‌اللهی درباره 24 ساعته شدن مراکز واکسیناسیون و همکاری بسیار خوب نیرو‌های جهادی و نیرو‌های مسلح بویژه سپاه و بسیج و ... گفت: مستند‌های هنرمندانه همچون برنامه روایت فتح می‌تواند این زحمات را هنرمندانه به تصویر بکشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: در بازدید از شهر قزوین مشاهده کردم که در ساعت 11 شب بچه‌های جهادی با شوق و شور فعال بودند و به من گفتند که، چون خدمت به مردم است خسته نمی‌شویم، این برنامه‌ها باید به شکل مستند نشان داده شود و مردم تشویق شوند‌.

عین‌اللهی با اشاره به فعالیت‌ گروه‌های جهادی گفت: شهید حججی یکی از اعضای گروه‌های جهادی بود و فعالیت گروه‌های جهادی پایه بسیاری از فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اثرگذاری گزارش‌های خبری خبرگزاری صدا و سیما در بهبود شرایط و ارائه خدمات به مردم بیان کرد: من در بازدیدی که از یک مرکز واکسیناسیون داشتم مشاهده کردم که یک واکسن در این مرکز کم بود و من این موضوع را مطرح کردم که اگر این موضوع باعث ایجاد تجمع می‌شود اصلا آن واکسن برداشته شود.

عین‌اللهی گفت: بسیاری از مشکلات مراکز واکسیناسیون با یک تصمیم مدیریتی ساده قابل حل است.

وی با اشاره به اثرگذاری بازدید‌های سرزده و گزارش‌های رسانه ملی، خاطرنشان کرد: حفظ کرامت و احترام به مردم بسیار مهم است و هیچگونه بی‌احترامی به مردم را تحمل نمی‌کنیم چرا که همه می‌دانیم ورود واکسن به کشور خیلی سخت است از بحث‌های مالی و وزارت خارجه گرفته تا مباحث دیگر و یک بی‌احترامی و بداخلاقی تمامی این زحمات را به باد می‌دهد ما باید منتظر مردم باشیم نه مردم منتظر ما.

نظرات بینندگان