arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰

فرانسه در اعتراض به حذف پاریس از معاهده اخیر با استرالیا، مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را لغو کرد / لودریان این معاهده خنجری از پشت بود؛ یاد اقدامات ترامپ افتادم

فرانسه در واکنش به حذف پاریس از قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری برنامه زیردریایی با استرالیا در پی امضای معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا، روز پنجشنبه مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را لغو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: فرانسه در واکنش به حذف پاریس از قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری برنامه زیردریایی با استرالیا در پی امضای معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا، روز پنجشنبه مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را لغو کرد.

به گزارش "نیویورک پست"، این مراسم قرار بود روز جمعه برگزار شود و در آن دویست و چهلمین سالگرد نبرد چساپیک در سفارت فرانسه در آمریکا و بر روی یک کشتی جنگی این کشور در بالتیمور، مریلند، جشن گرفته شود.

نبرد چساپیک همچنین شناخته شده به عنوان نبرد ویرجینیا، یک نبرد دریایی در دوران جنگ انقلاب آمریکا است که در نزدیکی دهانهٔ خلیج چساپیک در ۵ سپتامبر ۱۷۸۱ بین نیروهای انگلیسی و فرانسوی روی داد.

لغو این مراسم در حالی انجام می‌شود که روز گذشته ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفته بود معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "اوکوس" اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" است.

لودریان افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.

در همین حال سفارت فرانسه در آمریکا نیز ضمن انتقاد از آمریکا در بیانیه‌ای گفت: تصمیم آمریکا برای حذف یک متحد و شریک اروپایی مانند فرانسه از مشارکت موثر با استرالیا، در زمانی که ما در منطقه هند و اقیانوسیه با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم، چه از نظر ارزش‌های مشترک و چه از نظر احترام به چندجانبه گرایی در مورد حاکمیت قانون، عدم انسجام را نشان می‌دهد که فرانسه فقط می‌تواند آن را به خاطر سپرده و تاسف بخورد.

مقامات فرانسوی در استرالیا نیز از تصمیم این کشور برای لغو قرارداد با شرکت فرانسوی "نیوال گروپ" انتقاد کردند.

سران کشورهای آمریکا، ‌انگلیس و استرالیا دیروز (چهارشنبه) توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

چند وزیر استرالیایی و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند: پیگیری فناوری زیردریایی‌های اتمی به این معنی است که استرالیا دیگر برنامه زیردریایی‌های متعارف تهاجمی با «نیوال گروپ» را ادامه نخواهد داد.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

نظرات بینندگان