arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

وزارت بهداشت: والدین در تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نگرانی نداشته باشند / این واکسن عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی‌کند

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه واکسن کرونا عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی کند و شاید در تعداد کمی از این گروه سنی به صورت درد در ناحیه محل تزریق، تب و لرز خفیف و سردرد بروز کند، گفت: والدین نگرانی در تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نداشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه واکسن کرونا عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی کند و شاید در تعداد کمی از این گروه سنی به صورت درد در ناحیه محل تزریق، تب و لرز خفیف و سردرد بروز کند، گفت: والدین نگرانی در تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درخصوص اما و اگرهای واکسیناسیون کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: درحال حاضر انجمن های حمایت از کودکان در بسیاری از کشورهای جهان توصیه کرده اند که واکسن ضد کرونا برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون در کشورهای اروپایی، آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهای جهان واکسیناسیون کودکان در حال انجام است، گفت: واکسن ها معمولا ایمن هستند و عارضه جدی برای فرد به وجود نمی آورند. واکسن کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست و عوارض جدی ایجاد نمی کند.

جماعتی با تاکید بر اینکه براساس مطالعات انجام شده، واکسن کرونا عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی کند و شاید در تعداد کمی از این گروه سنی به صورت درد در ناحیه محل تزریق، تب و لرز خفیف و سردرد بروز کند، عنوان کرد: این عوارض معمولا کوتاه مدت بوده و طی یک تا دو روز از بین می رود.

والدین نگرانی در تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نداشته باشند

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ادامه با تاکید بر اینکه والدین نگرانی در تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نداشته باشند، بیان کرد: از زمان شیوع کرونا تاکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند که از این تعداد حدود ۴ میلیون مرگ گزارش شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه براساس آمار ارائه شده درگیری کودکان نسبت به والدین بسیار کمتر بوده است و حدود ۵ درصد از موارد درگیری مربوط به کودکان بوده است. بسیاری از کودکان علائم بسیار خفیف تری نسبت به بزرگسالان داشتند و اغلب این بیماری به صورت تب، سرفه و ضعف و بدن درد در آنها بروز می کند.

جماعتی با بیان اینکه تعداد کمی از کودکان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند، عنوان کرد: البته یک سوم آنهایی که به دلیل درگیری ریوی بستری شده اند بیماری شدیدی داشته و در آی سیو هستند.

واکسیناسیون در کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: اغلب کودکانی که بیماری تنفسی یا قلبی عروقی دارند ریسک بیشتری نسبت به دیگر کودکان درخصوص نارسایی تنفسی و ریوی در پی ابتلا به کرونا داشته اند. واکسیناسیون نوجونان از شدت بیماری، بستری شدن و درگیری ریوی این گروه سنی جلوگیری خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون در کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد، گفت: کودکانی که واکسینه شده اند علاوه بر اینکه نسبت به اطرافیان ایمن می شوند از سوی دیگر سبب می شود که زودتر به مدرسه رفته و عوارض ناشی از خانه ماندن همچون مشکلات روحی، جسمی و خانوادگی که حدود یک سال و نیم است وجود دارد، رها می شوند.

بهترین نوع واکسن کرونا برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال

جماعتی افزود: توصیه ما این است که واکسیناسیون در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال انجام شود؛ واکسیناسیون کودکان کمتر از این سال هنوز در حال مطالعه بوده و دُز واکسنی که باید به آنها تزریق شود در حال بررسی است. مطالعات هنوز کامل نشده و بعد از اتمام تصمیم نهایی اخذ خواهد شد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به اینکه واکسیناسیون در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در اکثر کشورها در حال انجام است، به نوع واکسن تزریقی به این گروه سنی اشاره و عنوان کرد: به طور کلی هر واکسنی که از سوی سازمان غذا و داروی کشور تایید شود می تواند در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال استفاده شود و نیازی نیست که به سمت و سوی واکسن خاصی برویم.

بنابر اعلام وبدا، وی در پایان تاکید کرد: در کشورهای دیگر هم از تمامی واکسن هایی که توسط سازمان غذا و داروی آن کشورها تایید شده، برای واکسیناسیون نوجوانان استفاده می کنند.

نظرات بینندگان