arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با «انتخاب»:

تصمیم این شده که وزارت خارجه ماجرای برجام را پیگیری کند

عباس مقتدایی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،بیان کرد: بنابراین اکنون آنچه که تصمیم اصلی است این است که دولت در قالب وزارت امور خارجه، پیگیری موضوع را برعهده داشته باشد، البته به نظر می رسد در هفته ها و ماه های آینده به این جهت که موضوع برجام، اهمیت ویژه در دستگاه دیپلماسی ایران نخواهد داشت و به عنوان یک موضوع عادی با آن برخورد می شود، همچنان وزارت امور خارجه پیگیر این امر باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: هرگاه که طرفهای مقابل، بنا را بر این بگذارند که منافع ملی ایران مورد لحاظ قرار گیرد و بنایی بر فریب کاری نداشته باشند مذاکرات می تواند تداوم یابد، این مذاکرات برای مذاکره یا مذاکره برای قانع کردن ایران، به منظور از دست دادن منافع ملت ایران، عملا از راه های انحرافی است.

 

عباس مقتدایی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» در پاسخ به این سوال که در بحث مذاکرات وین، کدام نهاد عهده دار پیشبرد مذاکرات خواهد شد؟ گفت: موضوع رسیدگی به مباحث کلان در کشور هم از نظر ساختاری و هم از نظر سازمان و برنامه ریزی مبتنی بر منطقی است که آن منطق را قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشخص کرده است.

او افزود: ما هم ساختار وزارت امور خارجه را برای رسیدگی به مباحث مربوط به روابط خارجی به عنوان یک سازمان و نهاد اصلی و اساسی داریم و هم موضوعات مهم در شورای عالی امنیت ملی کشور بررسی و در صورت هرگونه صلاحدیدی که تصمیم گیری شود اقدامات لازم انجام می پذیرد، البته تصمیمات شورای عالی امنیت ملی به تایید مقام معظم رهبری هم می رسد.

مقتدایی ادامه داد: بر این اساس در مقطعی از زمان، تصمیم گیری شده بود تا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، موضوع مباحث مرتبط با روابط ایران در عرصه انرژی هسته ای را دنبال کند و در دولت یازدهم و دوازدهم تصمیم بر این شد که وزارت امور خارجه، متولی این امر باشد.

این نماینده مجلس بیان کرد: بنابراین اکنون آنچه که تصمیم اصلی است این است که دولت در قالب وزارت امور خارجه، پیگیری موضوع را برعهده داشته باشد، البته به نظر می رسد در هفته ها و ماه های آینده به این جهت که موضوع برجام، اهمیت ویژه در دستگاه دیپلماسی ایران نخواهد داشت و به عنوان یک موضوع عادی با آن برخورد می شود، همچنان وزارت امور خارجه پیگیر این امر باشد کما اینکه هم وزیر امور خارجه و هم آقای رئیس جمهور به صورت تلویحی و در برخی مقاطع،به صورت صریح گفته اند که بنا ندارند با موضوع برجام به عنوان یک مبحث ویژه برخورد کنند و آن را یک موضوع در کنار سایر موضوعات خواهند دید.

این چهره اصولگرا اشاره کرد: البته شرایط و محیط کنشگری ایران در عرصه بین الملل نیز دچار تغییراتی شده و اکنون جمهوری اسلامی ایران که با نگاه به آسیا، موضوعات را دنبال می کند و در کنار آن با همه کشورهای جهان به صورت قبلی، اعلام کرده است که بنا به همکاری دارد، می تواند سطح بالاتری از انتخاب را برای خود در عرصه رقابت خارجی در زمینه های مختلف تجاری و اقتصادی داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تصور من این است که در ماه های آینده وزارت امور خارجه می تواند این موضوع را با تکیه بر توانمندی های داخلی، دستاوردهای پس از شکل گیری دولت سیزدهم و بر اساس منافع ملت ایران دنبال کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به این سوال که سفر آقای اسلامی را به وین چگونه می بینید؟ عنوان کرد: انجام مراودات بین المللی، فعال شدن دیپلماسی هسته ای و دیپلماسی اقتصادی و سایر عرصه هایی که به مراودات و انجام مذاکرات کمک می کند می تواند به عنوان یک محور فعالیت در وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و نهادهای دیگری که متولی بخش های مربوطه هستند، دنبال شود.

او اظهار کرد: بنابراین حضور رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران و یا حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در وین، یک مراوده دو جانبه فنی است و صرفا باید از آن در بخش فنی، تجهیزاتی و مراودات مربوط به ایران و سازمانهای بین المللی از جمله شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد و سازمان تخصصی زیر مجموعه آن یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تفسیر و تحلیل قرار گیرد.

مقتدایی در پاسخ به این سوال که چه زمانی به مذاکرات وین برمی گردیم؟ اشاره کرد: هرگاه که طرفهای مقابل، بنا را بر این بگذارند که منافع ملی ایران مورد لحاظ قرار گیرد و بنایی بر فریب کاری نداشته باشند مذاکرات می تواند تداوم یابد، این مذاکرات برای مذاکره یا مذاکره برای قانع کردن ایران، به منظور از دست دادن منافع ملت ایران، عملا از راه های انحرافی است. جمهوری اسلامی ایران به دنبال مذاکراتی است که منافع ملت ایران تامین شود، نه خواسته های یک طرفه اتحادیه اروپا یا آمریکایی های پیمان شکن.

نظرات بینندگان