arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

سخنگوی طالبان: در حال بررسی بازگشت همه دانش‌آموزان دختر به مدرسه هستیم

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، می‌گوید آنها مشغول کار برروی "رهنمودهایی" برای "امنیت و مصونیت" دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم با هدف بازگشایی بیشتر مدارس هستند. وی گفت که در حال حاضر مکاتب/مدارس دختران تا کلاس ششم و مدارس پسران در کلاس دوازدهم باز شده‌اند و وعده داد که به زودی دختران دوره‌های بالاتر نیز به کلاس‌ باز خواهند گشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، می‌گوید آنها مشغول کار برروی "رهنمودهایی" برای "امنیت و مصونیت" دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم با هدف بازگشایی بیشتر مدارس هستند.

 مجاهد گفت که در حال حاضر مکاتب/مدارس دختران تا کلاس ششم و مدارس پسران در کلاس دوازدهم باز شده‌اند و وعده داد که به زودی دختران دوره‌های بالاتر نیز به کلاس‌ باز خواهند گشت.

دو روز پیش مدارس "پسرانه" در افغانستان پس از تسلط طالبان دوره تازه تحصیلی را آغاز کردند. وزارت معارف/آموزش و پرورش اداره طالبان در اطلاعیه‌ای از دانش‌آموزان پسر و آموزگاران مرد در این کشور خواست تا به مدارس و مکاتب بازگردند اما دختران را دعوت نکرد که با واکنش‌های گسترده روبرو شد.

طالبان وقتی در دهه نود میلادی در افغانستان حاکم بودند، به دختران اجازه آموزش و به زنان اجازه کار را نمی‌دادند. حالا هم یکی از بزرگترین نگرانی‌‌ها در مورد حاکمیت آنها جلوگیری از آموزش و کار زنان به شمار می‌رود.

اعضای رهبری طالبان در قطر پیوسته می‌گفتند که آنها جلو آموزش و کار زنان را نخواهند گرفت و "زنان در چارچوب شریعت اسلامی" اجازه آموزش، کار و حضور در جامعه را دارد.

دولت طالبان روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که دانشگاه‌ها در افغانستان باید بر اساس جنسیت تفکیک شوند، و پوشش جدید اسلامی وضع می‌شود. عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان گفت که طالبان "اجازه آموزش مختلط (دختر و پسر) را نخواهد داد". وی همچنین اعلام کرد که مضامین تدریسی در دانشگاه‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان