arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
اکسیوس گزارش داد؛

طرح آمریکا علیه ایران در صورت عدم بازگشت تهران به مذاکرات

پایگاه اکسیوس گزارش داده آمریکا و اسرائیل در روزهای گذشته جلسه مخفیانه‌ای درباره برجام برگزار کرده‌اند. طبق این گزارش، جلسه مذکور به صورت یک کنفرانس ویدئویی محرمانه به ریاست «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «ایال هولاتا»، مشاور امنیت داخلی اسرائیل برای بحث درباره طرح جایگزین آمریکا در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات برجام برگزار شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: پایگاه اکسیوس گزارش داده آمریکا و رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته جلسه مخفیانه‌ای درباره برجام برگزار کرده‌اند.

طبق این گزارش، جلسه مذکور به صورت یک کنفرانس ویدئویی محرمانه به ریاست «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «ایال هولاتا»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برای بحث درباره طرح جایگزین آمریکا در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات برجام برگزار شده است.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به آکسیوس گفته آمریکا قصد دارد در صورت عدم از سر گیری مذاکرات وین درباره برجام تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند.

چند هفته پیش یک روزنامه صهیونیستی بعد از دیدار «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جزئیاتی از طرح کابینه جدید این رژیم برای همکاری با دولت آمریکا ضد ایران منتشر کرده بود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز ۹ شهریور گزارش داد یکی از نقاط مشترک در دیدار «نفتالی بنت» با بایدن در کاخ سفید، مخالفت هر دوی آنها با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق این رژیم بوده و هر دوی آنها امیدوار بوده‌اند که از بازگشت نتانیاهو به قدرت جلوگیری کنند.

هاآرتص نوشته یکی از دستاوردهای سفر نفتالی بنت تعمیق و تقویت روابط راهبردی میان واشنگتن و تل‌آویو در زمینه‌ همکاری‌های اطلاعاتی بوده است.

پیشبرد همکاری‌های اطلاعاتی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران از طریق کانال مخفیانه‌ای انجام خواهد شد که در فلسطین اشغالی «دیوید بارنیا»، رئیس جدید سازمان جاسوسی موساد هدایت آن را بر عهده خواهد داشت.

با این حال، هاآرتص نوشته شخص کلیدی در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران «ایال هولاتا»، رئیس جدید شورای امنیت داخلی اسرائیل خواهد بود. او همان فردی است که نفتالی بنت را برای دیدار با بایدن آماده کرد.

هاآرتص نوشته مأموریت او در مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران مانند یک مدیر پروژه است و کارشناسان موساد، وزارت خارجه و کمیسیون انرژی اسرائیل به او یاری می‌رسانند.

روزنامه صهیونیستی نوشته هولاتا و همکارانش حتی اگر در محافل علنی به این مسئله اذعان نکنند برایشان واضح و مبرهن است که اسرائیل در برابر ایران چه گزینه‌هایی در اختیار دارد و قادر به انجام چه اقداماتی نیست.

هاآرتص درباره اینکه رژیم صهیونیستی قادر به انجام چه اقداماتی علیه ایران نیست نوشته است: «دو گزاره در اینجا مطرح است: ۱- ایالات متحده به سایت‌های هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد. ۲- اسرائیل حتی اگر طرحی برای حمله آماده کرده باشد یا آنکه سناریوهای خلاقانه دیگری داشته باشد هیچ توانایی نظامی عملی برای انجام حمله به تنهایی و دستیابی به نتایج محسوس نخواهد داشت. اضافه بر این، حتی اگر اسرائیل طرحی اصیل، جرأتمندانه و شدنی در این زمینه داشته باشد مورد قبول ایالات متحده واقع نخواهد شد، زیرا واشنگتن نگران است که هر اقدام نظامی این کشور را بر خلاف خواستش وارد جنگ خواهد کرد.»

هاآرتص در بخش دیگری از این گزارش به توضیح درباره ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برنامه ایران در خصوص بازگشت یا عدم بازگشت به برجام پرداخته است.

در بخشی از گزارش آمده است: «ارزیابی‌ها در اسرائیل و ایالات متحده این است که ایران با بازگشت به توافق هسته‌ای موافقت خواهد کرد، اما این کار را با شروط خودش انجام خواهد داد، از جمله اینکه مطالبه خواهد کرد واژه‌های پردازی‌های توافق تغییر پیدا کنند تا اطمینان حاصل شود محدودیتی علیه آنها ایران اکنون به آن دست یافته اعمال نخواهد شد.»

طبق طرح هولاتا، چنانچه ایران به توافق هسته‌ای بازگردد، دولت آمریکا بایستی روابطش با ایران را بر اساس رویکرد چماق و هویج (طرحی متشکل از تشویق و تنبیه به صورت توأم) تنظیم کند. هویج‌هایی که ارائه می‌شوند بایستی جذاب باشند و علاوه بر رفع تحریم‌ها، ارائه کمک‌های سخاوتمندانه از سوی غرب برای بازسازی اقتصاد ایران را در بر بگیرند.

در عوض، ایران بایستی با گسترده‌تر شدن دامنه برجام موافقت کند به گونه‌ای که توافق جدید، نظارت دقیق از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تمامی سایت‌های هسته‌ای ایران از جمله اماکن نظامی را در بربگیرد.

هاآرتص نوشته اجرای موثر رویکرد چماق و هویت به ائتلاف گسترده‌ای فراتر از مشارکت صرفاً کشورهای غربی نیاز دارد. این روزنامه نوشته است: «ما باید تلاش کنیم روسیه و چین را هم با خودمان همراه کنیم، اگرچه که شانس موفقیت در این زمینه زیاد نیست.»

هاآرتص نوشته تلاش‌های بین‌المللی علیه ایران بایستی کشورهای عربی را نیز شامل شود و اسرائیل در اینجا می‌تواند وارد ائتلافی پنهان با این کشورها شود.

با آنکه نفتالی بنت و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هر دو جزو سیاستمداران تندرو افراطی در قبال ایران محسوب می‌شوند رسانه‌های صهیونیستی مدعی هستند بنت قصد دارد سیاست‌های تل‌آویو را به مسیر جدیدی هدایت کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

نظرات بینندگان