arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۱۶ مهر ۱۴۰۰

المانیتور به نقل از مقام اسرائیلی: واشنگتن و تل‌آویو طرح جایگزینی برای شکست مذاکرات برجام ندارند؛ امریکا مسائل را متفاوت از ما می‌بیند

پایگاه «المانیتور» به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده به دور از فضای علنی، فضای نشست‌های آمریکا و اسرائیل چندان مطلوب نبوده است. مطابق این گزارش، اسرائیل تصور می‌کند که برداشت تل‌آویو از تهدید برنامه هسته‌ای ایران با طرف آمریکایی یکسان نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یک مقام رژیم صهیونیستی که از رایزنی‌های مشترک واشنگتن و تل‌آویو در خصوص ایران آگاه است گفته آمریکا و اسرائیل طرح جایگزینی برای حالتی که مذاکرات برجام به شکست منتهی شود ندارند.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز ۵ اکتبر با همتای خود از رژیم صهیونیستی دیدار کرد. رایزنی‌های میان این دو مقام، در چارچوب دیدارهای «گروه مشورت راهبردی آمریکا-اسرائیل» انجام شد.

یک مقام ارشد آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد گفت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به گفت‌وگو با ایران متعهد است. او مدعی شد در صورتی که دیپلماسی با ایران شکست بخورد «ما آماده‌ایم به تدابیر جایگزین دیگری متوسل شویم.»

همزمان، رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند اسرائیل از طرف آمریکایی خواسته در صورت شکست مذاکرات تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند.

با وجود این، پایگاه «المانیتور» به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده به دور از فضای علنی، فضای نشست‌های آمریکا و اسرائیل چندان مطلوب نبوده است.

مطابق این گزارش، رژیم صهیونیستی تصور می‌کند که برداشت تل‌آویو از تهدید برنامه هسته‌ای ایران با طرف آمریکایی یکسان نیست.

یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که به «بنی گانتز» نزدیک است در این باره به المانیتور گفت: «بله، گفت‌وگوها خوب بودند، فضا بسیار دوستانه و باز بود، پیام‌ها رد و بدل شدند اما از لحاظ مسائل اساسی، وضعیت بد و شاید حتی بتوان گفت خیلی بد است.»

وی اضافه کرد: «در حال حاضر، هیچ برنامه اقتضایی جایگزینی علیه ایران برای حالت شکست مذاکرات وجود ندارد. آنها پلان B ندارند. جایگزینی ندارد و مسئله‌ای که بسیار نگران‌کننده است این است که اصلاً از این بابت نگران نیستند. مسائل را کامل متفاوت از ما می‌بینند. البته این حقشان است ولی برای ما مایه نگرانی جدی است.»

مقام ارشد صهیونیست اضافه کرد: «درست است که آمریکایی‌ها بنا به درخواست ما تأکید می‌کنند که اگر مسیر دیپلماتیک نتایج لازم را به بار نیاورد، گزینه‌های دیگری وجود دارند ولی مشخص نیست که حرفشان جدی باشد. تمرکزشان روی ایران نیست، روی چین و مسائل داخلی آمریکا، پادندمی کرونا است و آنها هم مثل دولت اسرائیل، مجبورند تلاش کنند تا هر قانون یا تصمیمی را از طریق کنگره اجرایی کنند. چراغ‌ها در واشنگتن شب‌ها روشن است اما نه به خاطر ایران* و این مایه نگرانی است.»

 

*توضیح: مقام صهیونیست به زبان انگلیسی با المانیتور گفت‌وگو کرده و گفته‌های او از این زبان برگردان شده است. در زبان انگلیسی، مسئله‌ای که باعث بیداری در شب می‌شود استعاره از موضوعی است که باعث تشویش و نگرانی است. با این توضیح، منظور مقام رژیم صهیونیستی در جمله بالا این است که ایران، نگرانی اصلی آمریکا نیست.

نظرات بینندگان