arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰

طبرسی، فوق تخصص عفونی مسیح دانشوری: تبدیل موج های بعدی کرونا به پیک جدید در کشور تقریبا غیرممکن است / واکسن دوز سوم برای افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای نقص ایمنی تهیه شده

پیام طبرسی فوق تخصص عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به وضعیت شیوع کرونا و احتمال بروز پیک ششم اظهار کرد: بدون تردید وبا توجه به رفتار ویروس کرونا حتما شاهد موج های بعدی این بیماری خواهیم بود ولی این که این امواج بیماری تبدیل به پیک جدیدی شود، تقریبا غیرممکن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: فوق تخصص عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اثر بخشی واکسن های کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: هرگز برای واکسن زدن درنگ نکنید.

پیام طبرسی فوق تخصص عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به وضعیت شیوع کرونا و احتمال بروز پیک ششم اظهار کرد: بدون تردید وبا توجه به رفتار ویروس کرونا حتما شاهد موج های بعدی این بیماری خواهیم بود ولی این که این امواج بیماری تبدیل به پیک جدیدی شود، تقریبا غیرممکن است.

وی پوشش بالای واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را اولین عامل کاهش مرگ و میر‌های کرونایی ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد که تا اواخر آبان یا اوایل آذرماه پوشش واکسیناسیون به بالاترین میزان خود در کشور برسد.

طبرسی دومین علت احتمالی کاهش موارد ابتلا و در ادامه مرگ و میر‌های کرونایی را ابتلای بخش بزرگی از جامعه به کرونا عنوان کرد و گفت: با جهش‌های ویروسی حتما موج‌هایی از بیماری را خواهیم داشت، ولی احتمال بروز پیک شدید کرونا خیلی بعید است.

فوق تخصص عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری از کاهش تدریجی بستری شدگان با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها خبر داد و عنوان کرد: از دو تا سه هفته پیش شاهد کاهش آمار تدریجی کرونا در کشور بوده ایم، خوشبختانه هر روز این روند کاهشی سرعت بیشتری می‌گیرد.

این استاد دانشگاه پیک پنجم کرونا را سهمگین‌ترین جهش کووید ۱۹ از اولین روز شیوع تا به امروز توصیف کرد و به واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها طی روز‌های اخیر اشاره کرد.

طبرسی ادامه داد: واکسن سینوفارم برای دانش آموزان در ادامه برای کودکان کوچکتر تزریق خواهد شد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه با تاکید براین که واکسن کرونایی که برای کودکان اختصاص یافته با واکسن بزرگسالان تفاوت دارد گفت: این واکسن احتمالا تک دز خواهد بود، ولی در روز‌های آتی سیاست‌های وزارت بهداشت در این خصوص اعلام خواهد شد.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی واکسن دوز سوم هم برای افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که دچار نقض ایمنی هستند تهیه شده است، این درحالی است که باید پوشش واکسیناسیون به میزان قابل قبولی برسد تا واکسن دز سوم نیز تزریق شود.

وی در ادامه با بیان این که در آستانه شیوع آنفلوانزای فصلی نیز قرار داریم خاطرنشان کرد: پارسال به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی، ماسک زدن ها، تعطیلی ادارات، کاهش سفر وتردد‌های درون شهری و فاصله گذاری اجتماعی میزان شیوع این ویروس به پایین‌ترین میزان خود رسیده بود، ولی امسال به این دلیل که سفر‌های خارجی و داخلی از سر گرفته شده و مردم همانند گذشته شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند احتمال شیوع آنفلوانزا در فصل سرما وجود دارد.

طبرسی تاکید کرد: گروه‌های پرخطر، کادر درمان و بهداشت و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای و در معرض خطر هستند باید هرچه زودتر واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

وی با تاکید بر این موضوع که هیچ منع مصرفی بین واکسن آنفلوانزا وکرونا وجود ندارد ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها هر دو دز واکسن همزمان تزریق می‌شود، ولی طبق نظر سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌شود فاصله تزریق دو هفته‌ای برای واکسن آنفلوانزا و کرونا لحاظ شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که دانش آموزان بعد از گذراندن دوره نقاهت کرونا چه زمانی می‌توانند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند توضیح داد: فاصله شش هفته‌ای کفایت می‌کند و افرادیکه شرایط سخت بیماری را طی کرده اند بهتراست هشت هفته از بیماری این افراد بگذرد.

طبرسی در مورد تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار نیز گفت: توصیه می‌شودبعد از سه ماهگی واکسن کرونا برای زنان باردار تزریق شود و واکسنی که در ایران برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود نیز سینوفارم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این موضوع که اگر چنانچه پوشش واکسیناسیون به بالای ۸۵ درصد برسد، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی تردید کرونا بسیار بسیار محدود خواهد شد تاکید کرد: این موضوع که آمار ابتلا به کرونا به صفر برسد هنوز قطعی نیست.

وی به خانم‌هایی که در دوران شیر دهی هستند نیز توصیه کرد که حتما در برابر کرونا واکسینه شوند.

طبرسی ادامه داد: همه واکسن‌ها ممکن است در بالای ۶۰ ساله‌ها اثربخشی کمتری داشته باشد، ولی این موضوع که اعلام کنیم واکسنی خاص اثر بخشی کمتری دارد مورد تایید نیست و مهمترین اصل در پاندمی کرونا این است که واکسیناسیون در کاهش مرگ میر و وخیم شدن حال مبتلایان اثر بخشی چشمگیری دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این موضوع که هرچه میزان واکسیناسیون بیشتر شود، چرخش ویروس کمتر و در ادامه اثربخشی واکسن نیزبیشتر خواهد شد ادامه داد: هنوز مشخص نیست دز سوم چه زمانی و برای چه گروه‌هایی باید تزریق شود.

وی درباره عوارض برخی از واکسن‌ها نیز توضیح د اد: ممکن است لخته شدن خون عارضه بسیار ناددر برخی از واکسن‌ها باشد که این موضوع در مقابل فواید واکسن‌ها عدد ناچیزی است، در عین حال به دلیل تنوع در توزیع واکسن‌های کرونا به افرادیکه ریسک بالاتری دارند و در گروه‌های پرخطر هستند واکسن‌های دیگری توصیه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان دو نوع متنوع واکسن کرونا را استفاده کرد یا خیر گفت: بهتراست هر نوعی از دز اول زده اید دز دومهم همان باشد، ولی در صورت نبود واکسن مشکلی ایجادنمی شود و باید دز دوم قطعا تزریق شود.

وی در خاتمه اثر بخشی واکسن‌های کرونا را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: هرگز برای واکسن زدن درنگ نکنید و با توجه به افزایش مراکز واکسیناسیون و در ساعات مختلف شبانه روز، سعی کنید ساعتی را انتخاب کرده که این مراکز خلوت‌تر باشند چرا که همچنان در اماکن شلوغ و پرتردد امکان انتقال کرونا وجود دارد.

نظرات بینندگان