arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۱۶۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰

سازمان بهداشت جهانی: افغانستان در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد

سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد که سیستم بهداشتی افغانستان در معرض فروپاشی بوده و در صورت بی‌توجهی به این امر فاجعه انسانی زودهنگام در این کشور به‌وقوع می‌پیوندد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که سیستم بهداشتی افغانستان در حال فروپاشی بوده و اگر اقدامات فوری انجام نشود، این کشور با فاجعه انسانی زودهنگام مواجه است.

«تدروس آدهانوم»، رییس سازمان بهداشت جهانی، در بیانیه‌ای گفت در سفرش به کابل دریافته است که سیستم بهداشتی افغانستان در معرض فروپاشی است و باید نیازهای حاد این کشور به‌شکل فوری برطرف شود.

تدروس افزود: «ما براساس اصول بی‌طرفی و استقلال سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی سازنده‌ای به منظور رفع اختلافات به فعالیت نجات‌بخش خود برای میلیون‌ها افغان قربانی جنگ در افغانستان ادامه می‌دهیم.»

به گفته رییس سازمان بهداشت جهان، کاهش حمایت مالی دونرها از بزرگ‌ترین پروژه‌های درمانی افغانستان و سهمیه‌‎بندی، هزاران مرکز بهداشتی در این کشور را فاقد بودجه کرده است. در حال حاضر تجهیزات پزشکی نیاز است و به کارمندان حقوق داده نشده است.

وی تصریح کرد که شمار زیادی از این مراکز درمانی تعطیل شده‌ و در حال حاضر تنها ۱۷ درصد از مراکز درمانی در افغانستان فعال هستند.

به گفته تدروس آدهانوم بسته بودن مراکز درمانی، بر مراقبت‌های بهداشتی اولیه و ضروری به‌ویژه برای ریشه‌کن ساختن فلج اطفال و واکسن کرونا تأثیر می‌گذارد.

در همین حال، سازمان بهداشت جهانی گفته است که حمایت از یک برنامه گسترده شامل آموزش، تأمین تجهیزات برای ۱۳۰ مرکز درمانی و ۶۷ بانک خون جزو از برنامه‌های این سازمان در افغانستان است.

این هشدارها درباره فروپاشی سیستم درمانی افغانستان در حالی مطرح می‌شود که تدورس آدهانوم، رییس سازمان بهداشت جهان، در رأس یک هیأت برای بررسی وضعیت بهداشتی افغانستان روز دوشنبه، بیست‌ونهم شهریور، به کابل آمده بود.

نظرات بینندگان