arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰

گروسی: امیدوارم به ایران سفر کنم / از دولت جدید ایران می‌خواهم به خواسته‌های ما در چارچوب قانونی بازرسی ویژه آژانس پاسخ دهد

رافائل گروسی در مصاحبه با خبرنگار شبکه الجزیره در وین، در پاسخ به سوالی درباره امکان سفر مجدد به ایران گفت، امیدوارم اینطور باشد. فکر می‌کنم مهم است که یکدیگر را بشناسیم. در ایران دولت جدید وجود دارد که باید گفتگوی مستقیم، درست و شفاف داشته باشیم و تنها راهی است که می‌توانیم مسایلی را که پیش رو داریم حل و فصل کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرد به ایران سفر کند.

به گزارش تلویزیون الجزیره، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرد به ایران سفر کند.


رافائل گروسی در مصاحبه با خبرنگار این شبکه در وین، در پاسخ به سوالی درباره امکان سفر مجدد به ایران گفت، امیدوارم اینطور باشد. فکر می‌کنم مهم است که یکدیگر را بشناسیم. در ایران دولت جدید وجود دارد که باید گفتگوی مستقیم، درست و شفاف داشته باشیم و تنها راهی است که می‌توانیم مسایلی را که پیش رو داریم حل و فصل کنیم.

گروسی افزود: از آن‌ها خواهم خواست تا به خواسته‌های ما در چارچوب قانونی عملیات بازرسی ویژه آژانس پاسخ دهند.

نورالدین بوزیان خبرنگار شبکه الجزیره در وین، گفت: اطلاعاتی که ما در اختیار داشتیم، نشان می‌داد که مدیرکل آژانس امروز یا فردا عازم تهران خواهد شد. موضوع قابل توجه در پاسخ مدیرکل آژانس درباره زمان سفرش به ایران، آن بود که ابراز امیدواری کرد این سفر صورت گیرد. کلمه امیدوارم نشان می‌دهد که هنوز زمان مشخصی برای این سفر تعیین نشده است و شاید به تاخیر بیفتد. او همچنین از کلمه امیدوارم استفاده کرد تا طرف ایرانی را در تنگنا قرار ندهد. به خوبی می‌دانید که در سفر‌های مهم و حساس باید توافق مشترک بین دو طرف درباره زمان سفر وجود داشته باشد. بسیاری از ناظران در اینجا می‌گویند این سفر صورت خواهد گرفت، هر چند که هیچ کسی نمی‌داند چه زمانی خواهد بود. به ویژه که فضای مثبتی بر دیدار‌های رافائل گروسی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حاکم بود و دو طرف درباره چارچوب‌های کلی توافق کردند.

خبرنگار این شبکه افزود: همه امیدوارند مذاکرات از سر گرفته شود. اگر در دیدار‌ها با وزیر امور خارجه ایران در نیویورک، زمانی برای از سرگیری مذاکرات تعیین شود، امید‌هایی ایجاد خواهد شد. همه ناظران از سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه ایران درباره ارزیابی مجدد مذاکرات، دستاورد‌ها و ناکامی‌ها در آن، غافلگیر شدند. او همچنین گفت، تیم مذاکره کننده در حال آماده شدن است. این سخنان نشان می‌داد که ممکن است بازگشت طرف‌ها به مذاکرات وین یا حتی در یک محل جدید، به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. سفر مدیرکل آژانس به تهران مهم و سرنوشت ساز خواهد بود و مسیر سیاسی و مذاکرات را در آینده مشخص خواهد کرد.

نظرات بینندگان