arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۲ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰

امیرعبداللهیان: در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم؛ به زودی مذاکرات از سر گرفته می شود / رفتار آمریکا نتیجه مذاکرات برجام را مشخص می‌کند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و به زودی مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد. درعین حال بر این نکته تاکید کرد که مذاکره ای را سازنده می دانیم که دارای نتایج ملموس و عملی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که آقای بایدن مسئولیت خود را به عهده گرفته هیچ اقدام عملی سازنده بغیر از اظهار نظرهای متناقض از او مشاهده نشده است، تاکید کرد: این رفتار آمریکا است که نتیجه مذاکرات برجام را مشخص می‌کند.

امیرعبداللهیان در نشست امروز جمعه (به وقت محلی) با روزنامه نگاران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکایی و سازمان ملل سیاست‌های دولت جدید با تمرکز بر سیاست خارجی را تبیین کرد.

وی در سخنان مقدماتی اظهارکرد: اولویت اصلی دولت جدید پیگیری سیاست خارجی متوازن است. ما برای ارتباط با همه کشورهای جهان برنامه داریم و تنها کشوری که از نظر ما مشروعیت نداشته و ارتباطی بین ما و آن کشور برقرار نخواهد شد رژیم جعلی اسرائیل است که آن را به رسمیت نمی شناسیم و نسبت به سیاست‌های غیر سازنده و اقدام‌های تخریب کننده آن در منطقه مواضع روشن و دقیقی داریم.

وزیر امور خارجه ایران درخصوص آمریکا نیز گفت: ملاک ما مشاهده رفتار عملی سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی است. ما بر اساس رفتار عملی آقای جو بایدن تصمیم خواهیم گرفت.

امیرعبداللهیان در ادامه درخصوص موضوع برجام با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از یکسو به بازگشت به برجام تاکید می‌کنند و از ایران می‌خواهند که به میز مذاکرات وین بازگردد اما همزمان تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند، این نوع رفتار را پارادوکسیکال خواند که حاوی پیام سازنده ای نیست.

وزیر امور خارجه ایران با یادآوری این نکته که دولت جدید از زمان شروع به کار، سیاست روشن و صریح خود در قبال برجام مبنی بر به رسمیت شناختن تداوم مذاکرات، فاصله نگرفتن از برجام و پیگیری بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام را اعلام کرده است، تاکید کرد که این‌ پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.

وی سفر آقای رافائل گروسی به تهران و دیدار با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی و توافق سازنده ای که با یکدیگر داشتند را علامت و اقدام مثبت دیگری از سوی ایران برشمرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به دریافت پیام های رسانه ای و دیپلماتیک متعارض از کاخ سفید اشاره کرده و خطاب به اصحاب رسانه در نیویورک اظهار کرد: دولت جدید ایران دولتی عمل گرا است. برای ما بیش از حرف و کلمات، میزان عمل دولتمردان آمریکایی به تعهداتشان اهمیت دارد. این قابل قبول نیست که بایدن از یکسو از مذاکره، توافق و حتی درخواست برای مذاکره دوجانبه با ایران صحبت کند اما سیاست های غلط رئیس جمهوری قبلی آمریکا یعنی ترامپ را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: این رفتار آمریکا است که نتیجه مذاکرات برجام را مشخص میکند. از زمانی که آقای بایدن مسئولیت خود را به عهده گرفته است هیچ اقدام عملی سازنده بغیر از اظهار نظرهای متناقض از او مشاهده نشده است.

وزیر خارجه ایران در ادامه با اشاره به عدم امکان استفاده ایران از پول‌ها و دارایی‌های خود در بانک‌های ژاپن، کره جنوبی و برخی از کشورها برای خرید داروهای مورد نیاز و واکسن، از تحریم های آمریکا به عنوان جنایت و تروریسم نام برد.

وی اظهار کرد: در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و به زودی مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد. درعین حال بر این نکته تاکید کرد که مذاکره ای را سازنده می دانیم که دارای نتایج ملموس و عملی باشد.

امیرعبداللهیان همچنین درخصوص موضوعات منطقه‌ای نیز با اشاره به اینکه در سیاست خارجی دولت جدید ایران طراحی برخورداری از بهترین مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه دنبال می شود، در جریان بودن گفت وگوها در خلیج فارس، ابتکارات سازنده برای بازگشت صلح به یمن و سوریه و همچنین تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و پیشرفت و توسعه در عراق را به عنوان رئوس اولویت‌های سیاست‌های منطقه‌ای برشمرد.

وزیرخارجه ایران در همین راستا اظهار کرد: اولویت دهی به همسایگان و قاره آسیا به معنی نادیده گرفتن بقیه اولویت‌ها نیست بلکه دنبال کردن سیاست خارجی متوازن و روابط خارجی فعال با همه کشورها و مبتنی بر احترام و منافع متقابل، اصول سیاست خارجی دولت جدید است.

امیرعبداللهیان در پایان سخنان خود خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: ایالات متحده آمریکا نیز می تواند با تجدید نظر در سیاست های غلط و غیرسازنده خود در قبال جمهوری اسلامی ایران از این فرصت استفاده کند. ملت ایران تاریخ و تمدن بزرگی را با خود به همراه دارد و دولتمردان آمریکا بایستی بدانند زبان تحریم و تهدید کارایی نخواهد داشت کما اینکه در ۴۰ سال گذشته به آنها ثابت شده است.

وی تصریح کرد: انتظار ما اینست که دولتمردان آمریکا واقع بینانه به وین بیایند و به جای حرف‌های زیبا اقدام‌های عملی، مثبت، سازنده و قابل اندازه گیری داشته باشند و تردید نکنند اگر بخواهند با تداوم ادبیات و رفتار غیرسازنده گذشته صحبت کنند، جمهوری اسلامی ایران دست بسته نخواهد ماند.

در ادامه این جلسه، وزیرخارجه ایران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.



نظرات بینندگان