arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۷۶۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۰۵ مهر ۱۴۰۰

بیانیه تروئیکای اروپایی در پی گزارش آژانس: ایران فورا اجازه دسترسی به سایت کرج را فراهم کند / طی روز‌های آتی به تصمیم‌گیری درخصوص اقدمات مناسب می‌پردازیم

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای از ایران خواستند تا فورا اجازه دسترسی به سایت کرج را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند.تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده، آورده ‌اند: ما شدیدا نگران این هستیم که ایران به طور کامل توافقی را که در تاریخ ۱۲ سپتامبر با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به آن رسیده بود اجرا نکرده است و مدیرکل را مجبور ساخته تا تنها در عرض دو هفته گزارشی را درخصوص عدم پایبندی صادر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای از ایران خواستند تا فورا اجازه دسترسی به سایت کرج را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده، آورده ‌اند: فرانسه، آلمان و انگلیس از رافائل گروسی برای گزارش روز یکشنبه ۲۶ سپتامبر به اعضای شورای حکام درخصوص توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی پیرامون تعهدات هسته‌ای ایران سپاسگزار هستند.

در ادامه بیانیه آمده است: ما شدیدا نگران این هستیم که ایران به طور کامل توافقی را که در تاریخ ۱۲ سپتامبر با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به آن رسیده بود اجرا نکرده است و مدیرکل را مجبور ساخته تا تنها در عرض دو هفته گزارشی را درخصوص عدم پایبندی صادر کند. اگر ایران نگذارد تا آژانس اتمی دوربین‌ها در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ کرج جایگزین کند، آژانس اتمی توانایی تثبیت مجدد تداوم اطلاعات در آینده را از دست خواهد داد. ما از ایران می‌خواهیم که فورا دسترسی به تاسیسات کرج را برای آژانس اتمی مهیا کند و اجازه دهد دوربین‌ها تعویض شوند.

تروئیکای اروپایی در ادامه نوشته‌اند: توافق ۱۲ سپتامبر نشان داد که ایران توافق کرده تا با دیدگاه حل مشکلات در رابطه با تعهدات قانونی‌اش ذیل توافق جامع پادمانی، بیش از پیش به گفت‌وگوهای سطح بالا با آژانس اتمی مشغول شود. ما از ایران می‌خواهیم که فورا به این گفت‌وگوهای سطح بالا مشغول شود و با دیدگاه حصول پیشرفت سریع و ملموس همکاری کاملی با تحقیقات داشته باشد.

در انتهای بیانیه آمده است: این مشکلات بر توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام وظایفش و ایفای نقشی که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به این سازمان واگذار شده، تاثیر می‌گذارند. ما طی روزهای آتی به رایزنی با شرکای درخصوص گام‌های آتی و تصمیم‌گیری درخصوص اقدمات مناسب خواهیم پرداخت.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز یک‌شنبه ادعا کرد که ایران شروط توافق جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران را که دو هفته پیش انجام شد، کاملا اجرا نکرده است. طبق این توافق، قرار بود بازرسان آژانس اجازه‌ سرویس کردن تجهیزات فنی نظارتی این نهاد را در ایران پیدا بکنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: رافائل گروسی مدیرکل آژانس تاکید می‌کند که تصمیم ایران مبنی بر عدم ایجاد دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج برخلاف موارد توافق شده در بیانیه مشترکی است که روز ۱۲ سپتامبر منتشر شد.

آژانس همچنین در بیانیه‌اش آورده است: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر به بازرسان آژانس اجازه داد تجهیزات تعریف شده آژانس برای فعالیت‌های نظارتی را سرویس کرده و کارت حافظه آن‌ها را در تمامی مکان‌های لازم در ایران تعویض کند، به استثنای کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج.

نظرات بینندگان