arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۵ مهر ۱۳۷۷: ابطحی گفت آمریکا و سازمان ملل، برنامه‌ریزی کرده بودند که خاتمی و کلینتون در اتاق انتظار، قبل از سخنرانی به هم برسند؛ ما برنامه را به هم زدیم

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقای [سیدمحمدعلی] ابطحی، ریيس دفتر ریيس‌جمهور آمد. گزارش سفر به آمریکا را داد و گفت، در مورد سلمان رشدی، آقای خرازی، [وزیر امورخارجه]، با رهبری هماهنگ كرده بود؛ بعداً رهبری اين را تكذيب‌كردند. گفت‌ که منافقين برنامه وسيعی عليه آقای خاتمی اجرا كردند؛ نزديك دو هزار نفر در خيابان‌ها تظاهرات‌كرده، با تابلوهای فراوان، ولي رسانه‌های آمريكا و غرب به آنها توجه نكردند. گفت، آمريكا و سازمان ملل، برنامه‌ريزی كرده بودند كه آقای خاتمی و آقای [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور آمریکا]، در اتاق انتظار، قبل از سخنرانی به‌ هم برسند؛ ما برنامه را به هم زديم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

جمعي از زنان مؤثر در دفاع مقدس و ايثارگر آمدند. خانم [زهرا] شجاعي، [رییس مرکز امور مشارکت زنان]، گزارش داد و من براي آنها صحبت كردم. از خدمات زنان در انقلاب و در دفاع گفتم و از خدماتي كه انقلاب براي زن‌ها انجام داده و نيز خدمات زياد دفتر امور زنان، در زمان مديريت خانم [شهلا] حبيبي. فاطي، قبلاً فهرستي از كارهاي دفتر امور زنان را آورده بود و اظهارات منفي در جلسه افتتاحیه گفته بود؛ جبران‌كردم. يك خانم با صداي بلند، مثل مردها قرآن خواند كه تاكنون در جلساتي‌كه مردها هستند، بي‌سابقه بود؛ نخواستم به او چيزي بگويم. نامه‌ها و تقاضاهاي زيادي دادند.

آقاي [محمد محمدی] ري‌شهري، [تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (س)] آمد. گزارشي از دارالحديث و دانشگاه [قرآن و] حديث در دست ساخت [در شهرری] داد و خواست در سفر قم، از كتابخانه دارالحديث بازديد‌ كنم و از وضع بد انتخابات مجلس خبرگان، با توجه به رد شدن چهره‌هايي از جناح چپ و به خصوص رد صلاحيت آقاي [سیدمحمد موسوی] خویيني‌ها، و نيز از وضع اقتصادي، اظهار نگراني كرد و گفت، كارهاي اقتصادي آستانه [حضرت عبدالعظیم (س)] هم راكد است.

ظهر محسن، [سرپرست دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. ناهار با هم خورديم و كارهاي دفتر و مسايل جاري كشور را مرور و مورد بحث قرار داديم. معمولاً هفته‌اي يكي دو بار، چنين برنامه‌اي داريم و براي انجام كارها و مطلع شدن محسن از سياست‌ها و نكات مهم امور كشور، مفيد است.

با آقاي [محمدجواد] اقبالي‌پور، دربارة شكايت‌هاي محافظان صحبت‌كردم. جواب داد؛ حق با اقبالي‌پور است، ولي آنها هم مشكل دارند. خو گرفته‌اند، به آن وضع بهتري‌ كه در زمان رياست‌ جمهوري من داشته‌اند.

عصر آقاي [سیدمحمدعلی] ابطحي، ریيس دفتر ریيس‌جمهور آمد. گزارش سفر به آمریکا را داد و گفت، در مورد سلمان رشدي، آقاي خرازي، [وزیر امورخارجه]، با رهبري هماهنگ كرده بود؛ بعداً رهبري اين را تكذيب‌كردند. گفت‌ که منافقين برنامه وسيعي عليه آقاي خاتمي اجرا كردند؛ نزديك دو هزار نفر در خيابان‌ها تظاهرات‌كرده، با تابلوهاي فراوان، ولي رسانه‌هاي آمريكا و غرب به آنها توجه نكردند. گفت، آمريكا و سازمان ملل، برنامه‌ريزي كرده بودند كه آقاي خاتمي و آقاي [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور آمریکا]، در اتاق انتظار، قبل از سخنراني به‌ هم برسند؛ ما برنامه را به هم زديم و آمريكا و سازمان ملل، روي ملاقات آقاي خرازي و [خانم مادلین آلبرایت]، وزير امورخارجه آمريكا، در اجلاس 2 + 6 حساب كرده بودند كه آيت‌الله خامنه‌اي، پيغام دادند، آقاي خرازي شركت نكنند و با نرفتن آقاي خرازي، آمريكا ناراحت شد و حتي تا وسط جلسه، خانم آلبرايت فكر مي‌كرد، آقاي خرازي در جلسه است!
از صداوسيما گله داشت كه صحبت‌هاى كامل آقاى خاتمى در نشست با ايرانى‌ها را پخش نكرده و به خاطر مسأله سلمان رشدى، فشار زيادى روى دولت است؛ منجمله حسن‌آقا خمينى، تلفنى از عدم توجه به نظر امام گله كرده و آقاى [سیدعلی‌اکبر] محتشمى، بنا دارد مبارزه با اقدام وزارت امورخارجه را شروع کند و آقاى مسيح مهاجرى در روزنامه [جمهوری اسلامی]، تُندى مى‌كند و فشار روى آشيخ حسن صانعى، [رییس بنیاد پانزده خرداد]، گذاشته كه جايزه كشتن [سلمان] رشدى را تقويت كند، ولى با خواهش آقاى خاتمى، قرار شده سكوت كند و خودش به قم رفته با آقاي آشيخ يوسف صانعى ملاقات كرده و خواسته به برادرش بگويد، چيزى نگويد؛ آشيخ‌يوسف نپذيرفته است.

از صحبت‌هاى رهبرى درباره مطبوعات و اقدامات قوه قضایيه، اظهارنگرانى‌ كرد و گفت، آقاى خاتمى بنا دارد، در دانشگاه، دو سه روز آينده در اين باره صحبت كند و گفت، آقاى خاتمى قبل از سفر، در مذاكره با رهبرى گله كرده و قرار شده آقاى [حمیدرضا] جلايى‌پور، [مدیرمسئول روزنامه جامعه] آزاد شود، ولى از آن روز تا امروز، نتوانسته‌ايم با آقاى [غلامحسین] رهبرپور، [ریيس دادگاه انقلاب تهران] تماس بگيريم و قرار است، فردا گروه پيگيرى قانون اساسى، بيانيه بدهند.

درباره انتخابات گفت، با رد شدن آقاى [سیدمحمد موسوی] خویينى‌ها، احتمال كناره‌گيرى مجمع روحانيون مبارز، مطرح است و امشب جلسه دارند كه تصميم‌گيرى شود.گفتم، بهتر است در انتخابات شركت‌كنند و آنها كه در امتحانات شركت نكرده‌اند، در مهلت جديد شركت‌كنند. پيش‌بينى مى‌كند، درگيرى‌ها شديدتر شود.

جمعى از فرماندهان بسيج خانم‌ها آمدند. سردار [سیدمحمد] حجازى، [فرمانده نیروی مقاومت بسیج]، گزارش داد و من صحبت دلگرم‌كننده‌اى در مورد بسيج و نقش خانم‌ها نمودم. شب میهمان رهبرى بودم. در مورد مسأله جديد سلمان رشدى صحبت شد. ايشان هماهنگى با وزارت امورخارجه را تكذيب‌ كردند و گفتند، فقط‌ گفته‌اند كه نظرى ندارند و تازه صحبت بوده، همان حرف‌هاى دولت سابق مطرح شود. در مورد رد نامزدهاى انتخابات مجلس خبرگان هم گفتند، در مورد كسى نظرى نداده‌اند و نمى‌دهند.


در مورد آقاى خویينى‌ها هم مذاكره كرديم؛ به نتيجه‌اى نرسيديم‌ كه براى اصلاح نظر شوراى نگهبان دخالت‌ كنند. در مورد ارتش هم‌ گفتند، مصمم‎اند كه مثل سپاه، فرمانده‌ كل تعيين‌كنند. مخالفت سپاه را گفتم؛ خودشان مطلع بودند، ولى ترتيب اثر به مخالفت آنها نمى‌دهند. در مورد بازداشتي‌هاى روزنامه توس، با آزادى آقاى [حمیدرضا] جلايي‌پور، [مدیرمسئول روزنامه‌ جامعه]، موافقت كردند، به خاطر اينكه برادر سه شهيد است و مادرش از رهبرى استمداد كرده است. من هم شب به آقاى [غلامحسین] رهبرپور، ریيس دادگاه انقلاب گفتم؛ قرارشد آزاد شود. در رسانه‌ها، بازتاب مسأله [سلمان] رشدى، شديد است و مراكز روحانى اهل سنت و به خصوص در پاكستان، از اقدام دولت ايران انتقاد مى‌كنند.

نظرات بینندگان